۰
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۲۰

اوباما پايان نظارت بر کوزوو را «مرحله‌اي تاريخي» توصيف کرد

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام پایان نظارت بین المللی بر استقلال کوزوو را « مرحله ای تاریخی » توصیف کرد و از پریشتینا خواست برای عادی سازی روابط با صربستان اقدام کند.
اوباما در بیانیه ای اعلام کرد « به نمایندگی از آمریکایی ها به دولت، پارلمان و مردم کوزوو این مرحله تاریخی را تبریک می گویم. کوزوو در این مرحله به جایگاهی رسید که زمینه را برای ورود خود به اروپای آزاد و صلح طلب فراهم کرد ».
رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد « در زمانی که مقامات کوزوو مسئولیت کامل اجرای اصول ذکر شده در بیانیه استقلال و قانون اساسی را به عهده گرفته اند و همه شهروندان از آن بهره مند خواهند شد، کارهایی زیادی برای انجام دادن باقی مانده است ».
اوباما افزود: « کوزوو باید روابط سازنده خود را با همسایگان حفظ و تلاش کند برای مشکلات موجود به ویژه با صرب ها راه حل پیدا کند ».
پیتر فیت دیپلمات ایرلندی روز دوشنبه به نمایندگی از گروه بین المللی نظارت بر استقلال کوزوو در جمع خبرنگاران اعلام کرد « نظارت بر کوزوو پایان یافت. ما در پارلمان حاضر خواهیم شد و به نمایندگان اعلام می کنیم گروه نظارت تصمیم گرفته است به کار خود پایان دهد ».
کوزوو سال دو هزار و هشت استقلال خود را از صربستان اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، حدود نود کشور استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند اما صربستان به شدت با آن مخالف است.
بهبود روابط با کوزوو شرط اصلی رسیدن کوزوو به جایگاه نامزدی برای عضویت در اتحادیه اروپا در ماه مارس و سپس تعیین تاریخ آغاز مذاکرات با بروکسل بود.
کد مطلب: 6333
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *