۱
جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۶
علت سانحه برخورد دو قطار در سمنان اعلام شد

قطارهایی که به مقصد نرسیدند

با برخورد دو قطار مسافربري راه آهن جمهوري اسلامي ايران به يكديگر كه در محدوده هفت خوان اميرآباد استان سمنان اتفاق داد، بار ديگر تعداد زيادي از خانواده هاي ايراني عزادار شدند.
قطارهایی که به مقصد نرسیدند
با برخورد دو قطار مسافربري راه آهن جمهوري اسلامي ايران به يكديگر كه در محدوده هفت خوان اميرآباد استان سمنان اتفاق داد، بار ديگر تعداد زيادي از خانواده هاي ايراني عزادار شدند.
بر اساس آخرين اخبار دريافتي بالغ بر 36 نفر از مسافران اين قطارها كشته شدند و احتمال افزايش آمار كشته ها وجود دارد. 
پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن درباره علت بروز حادثه گفت: قطار مشهد تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف می شود در فاصله ۵ کیلومتری سمنان متوقف می شود و مورد را به سیستم ctc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده می شود و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز می شود درهمین زمان قطار مشهد سمنان در مسیر متوقف می شود .
وی افزود: متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی اطلاع بود و وقتی رئیس قطار مشهد سمنان مجددا کسب تکلیف می کند به وی گفته می شود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند قطار مشهد تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بود لذا قطار مشهد سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می کند
به گزارش «تابناك» ساعت هشت صبح امروز برخورد دوقطار مسافربري سمنان-مشهد و تبریز-مشهد‌ در ايستگاه هفت خوان اميرآباد استان سمنان به يكديگر برخورد كردند تا حادثه اي تلخ روي دهد؛ حادثه اي كه به آتش سوزي گسترده در واگن ها منجر شد و همين موضوع امداد رساني به مصدومان را دشوار كرد.
موقعيت جغرافيايي اين حادثه كه در يك منطقه كوهستاني در مسير سمنان دامغان واقع است و از محدوده هاي شهري و راه هاي دسترسي خوبي برخوردار نيست، كار امداد رساني به مصدومان را دوچندان سخت كرده است.
از صبح امروز و همزمان با وقوع حادثه اخبار ضد و نقيضي در رابطه با تعداد مجروحان و كشته شدگان به اطلاع عموم رسيد و همگان آرزو داشتند خسارت جاني اين برخورد حداقلي باشد، اما آنچه در اين عمل رخ داد و رفته رفته به اطلاع رسيد افزايش حجم كشته شدگان تا 36 نفر رسيد واحتمال افزايش آن نيز وجود دارد؛ به گونه اي كه سرپرست مرکز اورژانس کشور در اين باره گفت: کشته‌های حادثه قطار سمنان آنقدر هست که ایران را عزادار کند.
بر اساس آنچه «محمدرضا خباز» استاندار سمنان در اين باره به «تسنيم» گفت: تعداد جانباختگان اين حادثه دلخراش به 31 نفر رسيده و احتمال افزايش اين آمار نيز وجود دارد. همچنين بيش از 80 نفر در اين حادثه مصدوم شدند.

اين مقام دولتي اضافه كرد: گروه هاي امداد و نجات در حال انتقال مصدومان به بيمارستان هاي ولايت دامغان و كوثر سمنان هستند و عمليات رها سازي اجساد كشته شدگان و شناسايي آنها نيز ادامه دارد.
«پیرحسین کولیوند» سرپرست اورژانس کشور نيز در اين رابطه با ارائه جديدترين آمار گفت: تعداد جان باختگان سانحه برخورد دو قطار مسافربری تا این لحظه 36 نفر است و کار رهاسازی و جستجو در داخل واگن‌های سوخته همچنان ادامه دارد.
كوليوند ادامه داد: 36 جسد شناسايي شده كاملاً سوخته اند و شرايط به گونه اي است كه شناسايي آنها به بسيار سخت است.
يك منبع آگاه در اين رابطه به «فارس» گفت: 3 دلیل عمده را می‌توان برای وقوع این حادثه متصور بود که البته این دلایل احتمالی است و باید به تأیید کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن هم برسد.
این منبع آگاه گفت: خط‌‌آهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) تجهیز شده است که ایمنی سیر را افزایش می‌دهد اما می‌توان متصور بود که این سیستم به خوبی عمل نکرده است.
وی ادامه داد: ممکن است پس از آنکه سوزن ریل برای انتقال قطار تبریز-مشهد به بلاک فرعی عوض شده است، این سوزن برنگشته باشد و بدین ترتیب قطار بعدی (سمنان-مشهد) هم در ادامه، از طریق همین خط، با ذهنیت اینکه این خط به خط فرعی وصل نیست، وارد بلاک فرعی ‌شده و به قطار برخورد می‌کند.
وی ادامه داد: ممکن است سوزن برگشت این خط خوب عمل نکرده باشد و یا اینکه سرعت قطار مشهد-سمنان در این مقطع زیاد بوده باشد.
بی‌اطلاعی راه‌آهن از جزئیات حادثه برخورد دو قطار
به دنبال حادثه برخورد دو قطار مسافری در مسیر شاهرود، شرکت راه‌آهن از علت این حادثه ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت که قرار است کمیسیون سوانح موضوع را بررسی کند.
آنطور که روابط عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به ایسنا اعلام کرده، قطار مسافری مشهد به تبریز در ایستگاه توقف داشته که قطار مشهد به سمنان با آن برخورد ولکوموتیو آن دچار آتش سوزی می‌شود.
اما روابط عمومی راه‌آهن در مورد دلیل حادثه و این که چرا قطار دومی که با قطار متوقف شده در ایستگاه برخورده کرده از این توقف اطلاع نداشته و پیش بینی در این باره نشده است عنوان کرد که دلیل آن هنوز مشخص نیست و کمیسیون سوانح از تهران به محل حادثه اعزام شده تا آن را بررسی کند که با نهایی شدن موضوع، نتایج اطلاع رسانی خواهد شد.
از سوی دیگر گرچه این روابط عمومی در رابطه با تعداد کشته و زخمی‌شدگان نیز عنوان کرد که در حال حاضر تعداد حادثه دیدگان نهایی نشده و گروه امدادونجات وهلال احمر در حال امدادرسانی هستند.
حضور آخوندی در منطقه وقوع حادثه قطارها
وزیر راه و شهرسازی که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا بود عصر امروز ایران را به مقصد ترکمنستان ترک کند، پس از حادثه صبح امروز برای دو قطار مسافری، سفر خود را لغو کرد.
عباس آخوندی با یک هلی کوپتر تهران را به مقصد سمنان ترک کرد تا در کوتاه ترین زمان ممکن خود از نزدیک وضعیت حادثه را بررسی کند.
سید قاسم بی‌نیاز، مدیر کل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی در همین رابطه گفت: دکتر آخوندی پرواز خود که عصر دیروز به مقصد ترکمنستان برنامه ریزی شده بود را لغو کرد تا با هلی کوپتر به سمت محل حادثه برخورد قطارها حرکت کند.
به گفته وی، وزیر راه ابعاد مختلف این حادثه را از نزدیک بررسی خواهد کرد و دستورات لازم در این رابطه را صادر می کند.

دستور رییس جمهور برای پیگیری حادثه
همچنین رییس جمهوری در پی حادثه برخورد قطار مسافربری در دامغان با نگارش نامه ای به معاون اول خود خواستار بررسی دقیق چرایی وقوع حادثه و معرفی مقصر یا مقصرین این سانحه دلخراش شد.
در بخشی از متن حسن روحانی خطاب به معاون اول رییس جمهوری آمده :
سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان که منجر به جان باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان عزیزمان و از جمله پرسنل خدوم راه‌آهن گردید، باعث غم و اندوه فراوان گردید.
لازم است فوراً دستگاه‌های مسئول، به‌ویژه وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ و معرفی مقصرین احتمالی اقدام نمایند و تمام اقدامات و تمهیدات فنی و مدیریتی را برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث دلخراشی پیش‌بینی و اجرا نمایند.
همچنین ضروری است همه دستگاه‌های امدادی و استانی، به‌ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام اقدامات لازم را برای درمان سریعتر مصدومان به عمل آورند.
اینجانب با عرض تسلیت به خانواده‌های محترم داغدیده، از درگاه خداوند متعال برای جان باختگان این حادثه ناگوار مغفرت و رحمت، برای عموم بازماندگان صبر و برای آسیب‌دیدگان شفای عاجل و سلامتی کامل مسئلت دارم.
کد مطلب: 63720
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *