۰
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۰
اشتون:

جايگزيني براي نظام اسد نيست

با هدف بررسي‌ اوضاع سوريه و تلاش براي حل و فصل وضعيت اين كشور، اتحاديه عرب‌ امروز (چهارشنبه) نشست مشورتي را با مشاركت فرستاده سازمان ملل در سوريه برگزار مي‌‌كند.
به نقل از پايگاه اينترنتي شبكه خبري الجزيره، اتحاديه عرب امروز (چهارشنبه) نشست مشورتي را در قاهره در خصوص بررسي وضعيت سوريه برگزار مي‌كند.

در اين نشست كه قرار است با مشاركت اخضر الابراهيمي، فرستاد مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب برگزار شود، شيخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثاني، نخست‌وزير قطر نيز حضور خواهد داشت.

بنا به اعلام اتحاديه عرب، در اين نشست سه‌جانبه، حاضران به بررسي ابعاد ماموريت الابراهيمي در سوريه و ديدگاه‌هاي جديد در خصوص اين ماموريت و همچنين آخرين تحولات سوريه مي‌پردازند.

يك منبع بلندپايه ديپلماتيك در قاهره نيز اعلام كرد كه مصر، عربستان، تركيه و ايران همچنان به رايزني‌هاي خود براي يافتن راهكاري جهت پايان دادن به وضعيت جاري در سوريه ادامه مي‌دهند.

اين منبع افزود: مذاكرات چهار جانبه قاهره دستاوردها و نتايج مثبتي را به دنبال داشته و طرفين همچنان مذاكرات خود را ادامه مي‌دهند.

از سوي ديگر، بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل نيز در كنفرانسي مطبوعاتي كه در شهر برن سوئيس برگزار شد، اعلام كرد، الابراهيمي به زودي با بشاراسد، رييس‌جمهوري سوريه ديدار مي‌كند.

وي در اين اظهارات بدون اشاره به زمان مشخص اين ديدار، اعلام كرد: الابراهيمي به زودي به منظور برگزاري نشست با مسئولان سوريه از جمله بشاراسد، وارد سوريه مي‌شود.

بان‌كي‌مون در اين سخنان ضمن غيرقابل تحمل خواندن وضعيت سوريه، تاكيد كرد كه بايد هر چه سريعتر به اين وضعيت پايان داده شود.

دبيركل سازمان ملل در ادامه با اشاره به اينكه طرفين درگير بايد هر چه سريعتر موج خشونت‌ها در سوريه را متوقف كنند، عنوان داشت: من از همه اعضاي سازمان ملل و جامعه جهاني مي‌خواهم كه تدابير جدي و موضوعي مشخص در قبال سوريه اتخاذ كند.

بان‌كي‌مون عنوان داشت: با وجودي كه ما احساس مي‌كنيم توانايي تعامل با وضعيت موجود در سوريه را نداريم، اما بايد نسبت به حل و فصل وضعيت اين كشور نااميد نباشيم و جامعه جهاني را براي اتخاذ اقدامي جدي در اين راستا ملزم كنيم.

از سوي ديگر فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه نيز در ديدار با شيخ حمد بن جاسم آل ثاني، نخست‌وزير و وزير امور خارجه قطر، به بررسي وضعيت موجود در سوريه پرداخت.

در اين ديدار اولاند و نخست‌وزير قطر ضمن گفت‌وگو در خصوص اوضاع سوريه، در خصوص طرح‌ها و برنامه‌هاي آتي مجموعه موسوم به "دوستان سوريه" نيز بحث و تبادل نظر كردند.

در بيانيه‌اي كه از سوي دفتر رياست جمهوري فرانسه صادر شد، آمده است: در نشست دوجانبه اولاند و شيخ حمد، دو طرف ضمن گفت‌وگو درباره همكاري‌هاي اقتصادي دوجانبه ميان فرانسه و قطر، بر لزوم تقويت اين همكاري‌ها تاكيد كردند.

همچنين لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه نيز اعلام كرد، فرانسه به شماري از شخصيت‌هاي نظامي سوريه در جدايي از نظام اين كشور كمك كرده است.

وي عنوان داشت: فرانسه از طرق مختلف تلاش كرده تا به برخي از چهره‌هاي نظامي سوريه براي جدايي از نظام اين كشور و خروج از خاك سوريه كمك كند.

فابيوس همچنين در اظهارات خود تاكيد كرد كه كشورش به مناف طلاس، ارشدترين نظامي سوريه كه تاكنون از نظام اين كشور جدا شده‌ است نيز در جدايي از ارتش دمشق و خروج از اين كشور، كمك كرده است.

وي گفت: طلاس نسبت به جدايي از نظام سوريه و آمدن به فرانسه ابراز تمايل كرده بود و ما هم در اين زمينه او را كمك كرديم.

وزير امور خارجه فرانسه بار ديگر تاكيد كرد: پاريس هرگز مخالفان سوريه را كمك تسليحاتي نكرده، ما بايد در اين خصوص جدي باشيم با وجود درخواست مخالفان براي دريافت سلاح‌هايي كه قادر به از بين بردن هواپيماهاي سوريه باشد، ما اين اقدام را انجام نداديم و اعلام كرديم كه به قانون ممنوعيت سلاح احترام مي‌گذاريم.

از سوي ديگر كاترين آشتون، رييس سياست خارجه اتحاديه اروپا نيز در سخناني اعلام كرد: هنوز جايگزيني براي نظام سوريه پيدا نشده است.

وي در اين اظهارات مداخله‌جويانه اعلام كرد: مخالفان سوريه هنوز در ميان خود اختلاف دارند و ما نيز هنوز جايگزين واقعي براي نظام سوريه پيدا نكرده‌ايم، لذا اولويت اصلي ما، ادامه كمك‌رساني به آوارگان سوري و همكاري با كشورهاي همسايه سوريه و سازمان بين‌المللي هلال‌احمر و صليب سرخ در اين راستا است.

آشتون تاكيد كرد: كشورهاي اروپايي از اخضر الابراهيمي به عنوان نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در تلاش براي يافتن راهكاري مسالمت‌آميز در حل و فصل وضعيت سوريه حمايت مي‌كند.

اين مسئول اروپايي همچنين از نظام سوريه و مخالفان اين كشور خواست تا به قوانين بين‌المللي حقوق بشر احترام گذاشته و به خشونت‌ها پايان دهند.

وي ادامه داد: ما همچنان روابط خود را با روسيه و چين و همه كشورهاي همجوار سوريه ادامه مي‌دهيم.

آشتون در اين اظهارات اعلام كرد كه قرار است به زودي با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه و نيز هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا در نيويورك ديدار كند.

از سوي ديگر ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن نيز در ديدار با ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريكا ديدار و با وي در خصوص روابط دوجانبه، آخرين تحولات منطقه خاورميانه به ويژه سوريه گفت‌وگو كرد.

در اين ديدار پادشاه اردن، برنز را در جريان آخرين تلاش‌هاي اردن براي تحقق صلح در فلسطين و منطقه با استناد به راهكار تشكيل دو كشور در مرزهاي ۱۹۶۷ و تحولات اوضاع سوريه قرار داد.

ملك عبدالله دوم همچنين تاكيد كرد كه كشورش از تلاش‌هاي صورت گرفته براي دستيابي به راهكار سياسي براي حل و فصل وضعيت سوريه كه بتواند وحدت و تماميت ارضي اين كشور را حفظ كرده و به كشتارها پايان دهد، حمايت مي‌كند.

همچنين ناصر جوده، وزير امور خارجه اردن نيز اعلام كرد كه كشورش در صدد بستن مرزهاي اردن با سوريه نيست.

وي در اين اظهارات با اشاره به دستورات پادشاه اردن در خصوص استقبال از آوارگان سوري، اعلام كرد: به رغم كمبود امكانات و محدوديت‌هاي اقتصادي، اردن هرگز به بستن مرزهايش با سوريه نمي‌انديشد.

جوده در اين اظهارات كه در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي با آنتونيو گوتيراس، كميسر عالي امور آورگان سازمان ملل و آنجلينا جولي، سفير صلح سازمان ملل در اردوگاه الزعتري در شمال اردن ايراد كرد، افزود: تعداد آوارگان سوري كه تاكنون نامشان در فهرست سازمان ملل به ثبت رسيده، بالغ بر ۸۳ هزار تن است و اميدواريم كه روزي برسد كه شاهد بسته شدن اردوگاه‌ها و بازگشت آوارگان به كشورشان باشيم.

جوده درباره ماموريت الابراهيمي نيز گفت: ما اميدواريم الابراهيمي بتواند با موفقيت كامل، وضعيت سوريه را حل و فصل كرده و راهكاري امن براي خروج از بحران اين كشور پيدا كند.
کد مطلب: 6450
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *