۰
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۵۰
مشاور پارلماني رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام :

گرايشي پيروز انتخابات است كه گفتمان جديدي را عرضه كند

يكي از فعالان سياسي نزديك به «حسن روحاني» گفت كه وي هنوز در ارتباط با كانديداتوري در انتخابات آينده رياست‌جمهوري اظهارنظري نكرده است
گرايشي پيروز انتخابات است كه گفتمان جديدي را عرضه كند
حجت‌الاسلام والمسلمين علي عسگري ـ مشاور پارلماني رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام ـ در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره احتمال حضور حسن روحاني در انتخابات آتي رياست جمهوري و اينكه مدتي است نام وي به عنوان يكي از كانديداهاي احتمالي مطرح است، گفت: در اين‌باره از ايشان سوال كردم اما فعلا اظهارنظري نكرده‌اند.

در فضاي فعلي، حسن روحاني گزينه مناسبي براي رياست جمهوري است
وي افزود:‌ نظر خودم در اين رابطه اين است كه آقاي روحاني ثبوتا و اثباتا جزو چهره‌هاي كارآمدي است كه در فضاي فعلي جهان و منطقه و با توجه به پيشينه و كارآمدي كه در ارتباط با ديپلماسي جهاني و هسته‌يي داشته و مورد وثوق رهبري هم بوده است، مي‌تواند در اين ارتباط حرفي براي گفتن داشته باشد و بايد در آينده منتظر تصميم ايشان در اين رابطه بود.

قانون فعلي انتخابات، سنتي و غير كاراست
معاون پارلماني مجمع تشخيص مصلحت نظام، ‌تعيين سياست‌هاي كلي انتخابات در اين مجمع را كه مورد تاكيد رهبري بوده و همچنين تصويب قانون نظام جامع انتخابات را مقدم بر هر فعاليت سياسي در آستانه انتخابات دانست.

عسگري در اين رابطه يادآور شد: البته يكبار در رابطه با سياست‌هاي كلي انتخابات در مجمع بحث شد و تجميع انتخابات به تصويب رسيد اما مباحث بعدي در رابطه با اجرا، نحوه تبليغات و هزينه‌هاي تبليغاتي، كار را متوقف كرد. البته در ابلاغيه جديد مقام معظم رهبري بر اين موضوع تاكيد شده است.

وي با اشاره به ديدار آيت‌الله يزدي با علي لاريجاني و تاكيد وي در رابطه با تصويب قانون جامع انتخابات، گفت: من فكر مي‌كنم ما ابتدا بايد دورخيز نظام و كارآمدسازي بحث انتخابات را در حوزه‌هاي مختلف داشته باشيم، چراكه با وجود تنوع و تكثر عناصر اثرگذار در انتخابات، قانون مهم‌ترين اين عناصر به حساب مي‌آيد.

معاون پارلماني مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اصلاحيه‌هاي مكرر در قانون فعلي انتخابات تصريح كرد: اين قانون بسيار سنتي و غيركارا است تا جايي كه حتي صداي شوراي نگهبان را هم در آورده است و سخنگوي شورا چندين بار گفته كه قانون نظام جامع انتخابات بايد به تصويب برسد و در اين ارتباط شوراي نگهبان اعلام آمادگي كرده كه تجارب خود را در اختيار مجمع تشخيص و مجلس شوراي اسلامي قرار دهد.

عسگري در ادامه، مجريان را از ديگر عناصر اثرگذار در انتخابات توصيف كرد و با تاكيد بر لزوم بازنگري قانون احزاب و گروه‌‌هاي سياسي گفت: مساله چگونگي برگزاري انتخابات بايد در سياست‌هاي كلان انتخابات منظورنظر قرار بگيرد و در اين راه، احزاب بايد از حالت كماي سياسي خارج و خود، ميدان‌دار امر انتخابات شوند.

دادگاه‌هاي رسيدگي به تخلفات انتخاباتي هميشه ديرتر از متخلفان حركت مي‌كنند
اين فعال سياسي با اشاره به اينكه "در حال حاضر حالت تجاري و پولي بر امر تبليغات انتخاباتي حكم‌فرماست"، گفت: در حال حاضر دخالت‌هاي پولداران و سرمايه‌‌داران و همچنين در مواردي، خريد راي توسط آنها براي افراد مي‌تواند وجود داشته باشد و براي اين موضوع بايد در سياست‌هاي كلي و قانون نظام جامع انتخابات چارچوب معين و مشخصي تعيين شود.

عسگري با اشاره به نقش اثرگذار قوه قضاييه در جريان برگزاري انتخابات يادآور شد: دادگاه‌هاي رسيدگي به تخلفات انتخاباتي هميشه ديرتر از متخلفان حركت مي‌كنند و نهايتا تخلفات در اين دادگاه‌ها به بايگاني سپرده مي‌شود. ضمن اينكه وقتي انتخابات برگزار و نتيجه آن اعلام مي‌شود، تلاش همه اين است كه التهاب‌ها فروكش كند و مصلحت‌سنجي مي‌شود كه برخي تخلف‌ها در دادگاه به طور قاطع مورد تعقيب قرار نگيرد.

معاون پارلماني مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: نقش تعيين‌كننده قوه قضاييه و پيشگيري از وقوع جرم كه بايد در قوه قضاييه سازوكاري براي آن تعيين شود، بويژه در انتخابات آينده رياست‌جمهوري بسيار حساس و حائز اهميت است و بايد مبناي نظر قرار گيرد.

تنوع كانديدا و سپس انتخاب دقيقه نودي در جريانات اصولگرا و اصلاح‌طلب را شاهد خواهيم بود
عسگري در ادامه اين گفت‌وگو با ارائه تحليلي درباره نحوه حضور جريانات مختلف در انتخابات آينده رياست‌جمهوري تصريح كرد: قطعا اصلاح‌طلبان در اين انتخابات كانديدا خواهند داشت و حتي شايد تنوع كانديدا در اين جريان شاهد باشيم و بعد هم در دقيقه ۹۰ روي يك فرد تجميع صورت گيرد. اصولگرايان هم همين حالت را خواهند داشت، يعني كانديداهاي متنوعي حضور خواهند يافت و ممكن است در دقيقه ۹۰ روي يك نفر تجميع كنند.

اين فعال سياسي خاطرنشان كرد: در كل به نظر مي‌رسد هر دو جريان، كثرت‌گرايي و تنوع‌گرايي را باب مي‌كنند تا در نهايت با مديريت زمان، افكار و مديريت تشكيلاتي درون‌گروهي خودشان، ‌روي يك فرد اتفاق كنند، مثل همان اتفاقي كه براي آقاي احمدي‌نژاد پيش آمد. در آن دوره ۸ ـ ۹ كانديداي اصولگرا ثبت‌نام كرده بودند و نهايتا قرار بود همپاي يكديگر پيش بروند اما وقتي بحث‌هايي بين خودشان پيش آمد و برخورد خلاف اصولي با آقاي ناطق به عنوان محور اصولگرايان صورت گرفت، طيف احمدي‌نژاد از يك اتفاق خاص سياسي كه مي‌توان اسمش را مديريت شوك گذاشت براي برنده شدن وي استفاده كردند.

وي درباره نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده رياست‌جمهوري نيز گفت: به نظر مي‌رسد اصلاح‌طلبان هم تنوع و تكثر و در نهايت اتفاق و انتخاب از نوع دقيقه نودي را مدنظر قرار دهند كه البته اين موضوع در هر دو جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب پيش‌بيني مي‌شود.

وجود افراد مستقل و كارآمد در انتخابات، معادله اصولگرايان و اصلاح‌طلبان را به هم مي‌زند
اين فعال سياسي همچنين خاطرنشان كرد: در اين ميان، افراد مستقل، كارآمد و جامعي هم هستند كه جامعيت آنها ممكن است معادله دو جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب را به هم بزند. شايد اين افراد خيلي هم در بورس نباشند اما مصالح نظام و منافع كلان كشور ممكن است شرايط را به سمت فردي ببرد كه وحدت ملي،‌ همگرايي و هم‌افزايي را بيشتر مبناي نظر داشته باشد.

عسگري تصريح كرد: به نظر مي‌رسد در آينده، گرايشي پيروز انتخابات خواهد بود كه گفتمان جديدي را عرضه كند و آن گفتمان جديد مبتني بر خواست و مطالبه مردم و رهبري كه پيشرفت و عدالت است، باشد. در واقع كسي پيروز است كه بتواند كارآمدي بيشتري در اين انتخابات از خود نشان دهد و از تيم منسجم و كارآمدي برخوردار باشد.

اين فعال سياسي در پايان، با بيان اينكه "انتخابات رياست‌جمهوري به سمت و سوي تعيين برنامه و انتخاب تيم پيش رفته است"،‌ گفت: هركس نيروهاي فكور، فهيم و كارآمد بيشتري در اختيار داشته باشد، بيش از ديگران عقبه نخبگان را در كارنامه‌اش داشته باشد، اصلاح‌طلبان و اصولگرايان متعادل و مستقل‌ها بيشتر از او حمايت كنند، از جامعيت برخوردار باشد و با تيم منسجم و كارآمد و وحدت گفتماني وارد عرصه شود، مي‌تواند خود را پيش بيندازد.
کد مطلب: 777
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *