۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۴

احتمال تمديد ماموريت كميته تحقيقات بين‌المللي درباره سوريه

پادشاه اردن در گفت‌و‌گويي مطبوعاتي با اعلام اينكه مساله سوريه مهمترين موضوع نشست مجمع عمومي سازمان ملل است بر موضع كشورش در حمايت از تلاش‌ها براي دستيابي به راهكاري سياسي در خصوص سوريه تاكيد كرد.
ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن روز جمعه در گفت‌و‌گو با خبرگزاري رسمي اردن (بترا)، اعلام كرد: موضوع سوريه و شرايط روند صلح يكي از مهمترين موضوعاتي هستند كه قرار است در مجمع عمومي سازمان ملل مورد بررسي قرار گيرند.

وي در اين مصاحبه كه پيش از ترك كشورش به آمريكا و آغاز دور جديد سفرهاي خارجي خود ايراد كرد، گفت: موضع اردن نسبت به سوريه كاملا واضح است. ما نيز از همه تلاش‌ها براي دستيابي به راهكاري سياسي در حل و فصل وضعيت سوريه حمايت مي‌كنيم.

ملك عبدالله دوم همچنين بر لزوم هماهنگ كردن تلاش‌ها براي دستيابي هر چه سريعتر به راهكاري كه بر پايه انتقال مسالمت‌آميز قدرت در سوريه بوده كه بتواند وحدت و تماميت ارضي اين كشور را حفظ كند و نيز به خونريزي‌هاي و كشتارها در سوريه پايان دهد، تاكيد كرد.

پادشاه اردن همچنين با اشاره به مساله فلسطين اعلام كرد كه كشورش ايمان دارد مساله فلسطين مساله‌اي عادلانه و محوري است. لذا اردن همواره از فلسطينيان در رسيدن به حقوق و خواسته‌هاي قانوني‌شان از جمله تشكيل كشور مستقل فلسطين در مرزهاي چهارم ژوئن سال ۱۹۶۷ حمايت مي‌كند.

از سوي ديگر، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه در تماس تلفني با اخضر الابراهيمي، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در خصوص سوريه گفت‌وگو كرد.

فيليپ لاليو، سخنگوي رسمي وزارت امور خارجه فرانسه در اين كشور گفت: در تماس تلفني فابيوس و الابراهيمي كه پس از پايان سفرهاي الابراهيمي به منطقه و دمشق صورت گرفت فابيوس به الابراهيمي اعلام كرد كه كشورش به شكل همه جانبه از ماموريت وي در سوريه حمايت مي‌كند.

لاليو همچنين اعلام كرد: پاريس به تماس‌هاي خود با فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب و پيگيري وضعيت سوريه ادامه خواهد داد.

از سوي ديگر، نوري المالكي، نخست‌وزير عراق نيز در گفت‌وگوي تلفني با جو بايدن، معاون رئيس‌جمهوري آمريكا از ناخشنودي كشورش نسبت به تلاش‌هاي برخي از محافل آمريكايي براي ايجاد شك و ترديد در خصوص موضع عراق نسبت به سوريه خبر داد.

در بيانيه‌اي كه توسط دفتر نخست‌وزيري عراق صادر شد، آمده است: المالكي در تماس تلفني با بايدن اعلام كرده است كه عراق همچنان بر موضع خود در مخالفت با فعاليت‌هاي مسلحانه و حمايت‌هاي تسليحاتي از مخالفان سوريه پايبند است.

وي تاكيد كرد: موضع عراق بر لزوم تلاش براي دستيابي به راهكاري سياسي و مسالمت‌آميز در خصوص سوريه متكي است.

المالكي همچنين آمريكا را به همكاري بيشتر با عراق براي حل و فصل مشكلاتي از جمله مبارزه با گروه‌هاي تروريستي فرا خواند.

در بيانيه دفتر نخست‌وزيري عراق همچنين آمده است كه بايدن ضمن ابراز خشنودي نسبت به تحولات سياسي عراق توانايي دولت عراق را در حل مشكلات داخلي اين كشور ستود.

همچنين يكي از مسئولان بلندپايه فرانسه اعلام كرد كه كشورش با جمعي از هم‌پيمانان خود در منطقه در حال بررسي طرح ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه است.

وي گفت: اين فقط فرانسه نيست كه براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه تلاش مي‌كند بلكه شماري از كشورهاي ديگر نيز در اين راستا تلاش مي‌كنند اما اين كاملا واضح است كه در حال حاضر اجراي اين مساله دشوار است.

اين مسئول فرانسوي در ادامه تاكيد كرد: ما با همه هم‌پيمانان خود از جمله مسئولان تركيه، آمريكا، انگليس و ديگران رايزني خواهيم كرد اما تا اين لحظه تصميم سياسي براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع در آينده نزديك اتخاذ نشده است.

در همين حال دولت اردن نيز اعلام كرد كه تعداد آوارگان سوري كه از آغاز درگيري‌هاي سوريه در مارس ۲۰۱۱ وارد اردن شده‌اند به بيش از ۲۰۰ هزار تن افزايش يافته است.

وزير برنامه‌ريزي و همكاري‌هاي بين‌المللي اردن نيز اعلام كرد كه كشورش به ۷۰۰ ميليون دلار براي استقبال از حدود ۲۵۰ هزار شهروند سوري نياز دارد.

نماينده آيت الله العظمي سيد علي سيستاني، مرجع عاليقدر شيعيان در خطبه‌هاي نماز جمعه كربلا از دولت و ملت عراق خواست تا بر اساس وظيفه انساني شان از مردم آواره سوريه حمايت كنند.

از سوي ديگر، وزیر خارجه آلمان با نخست وزیر پیشین سوریه دیدار کرد.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، قبل از پرواز به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با ریاض حجاب، نخست وزیر پیشین سوریه، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

این دیدار در وزارت امور خارجه آلمان در برلین انجام شد. وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد در این دیدار وستروله حمایت خود را از تصمیم حجاب مبنی بر مخالفت با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و ملحق شدن به نیروهای مخالف دولت اعلام کرد.

وزیر خارجه آلمان همچنین خبر داد که در مجمع عمومی سازمان ملل نیز درباره یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه خواهد کوشید.

وستروله اظهار امیدواری کرد که مخالفان دولت سوریه سرانجام بتوانند به راهکار واحد و دمکراتیکی برای دولت آینده این کشور دست یابند.

از سوي ديگر، روزنامه اماراتي الخليج نيز در خبري از وجود پيش‌نويس طرحي براي تمديد زمان ماموريت كميته تحقيقات بين‌المللي در خصوص سوريه خبر داد.

اين روزنامه نوشت: شوراي حقوق بشر سازمان ملل احتمالا زمان ماموريت كميته ويژه تحقيقات را در سوريه تمديد و تعداد اعضاي اين كميته بين‌المللي را افزايش دهد.

بنا به نوشته اين روزنامه، پيش‌نويس طرح مذكور قرار است در نشستي كه اواخر هفته آينده در ژنو برگزار مي‌شود، مطرح شود.

در پيش‌نويس اين طرح از بان كي مون، دبيركل سازمان ملل خواسته شده تا كميته ويژه تحقيقات را علاوه بر افزايش تعداد اعضاي آن به ابزار بيشتري مجهز كند.

در پيش‌نويس طرح مذكور همچنين ضمن محكوم كردن خشونت‌ها در سوريه از مقامات سوري خواسته شده تا به مسئوليت‌هايشان در قبال حمايت از ساكنان سوريه ادامه دهند.

از سوي ديگر، سايت اينترنتي النشره، اعلام كرد: نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب و بان كي مون با هدف تلاش براي ايجاد چارچوبي جديد براي حضور گروه‌هاي بين‌المللي در دمشق ديدار كردند.

بنا به گزارش اين پايگاه خبري، در اين ديدار كه در حاشيه شصت و هفتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شد دو طرف در وهله اول به بررسي وضعيت سوريه و موانع موجود در راه رسيدن به روند سياسي در سوريه گفت‌وگو كردند.

دو طرف همچنين در اين ديدار در خصوص افزايش موج اعتراضات مردمي در سراسر جهان عليه انتشار فيلم آمريكايي موهن به اسلام و پيامبر گفت‌و‌گو كردند.

العربي و بان كي مون در پايان نسبت به متوقف شدن مذاكرات صلح ميان فلسطين و رژيم صهيونيستي و همچنين وضعيت اقتصادي فلسطين ابراز نگراني كردند.
کد مطلب: 7874
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *