۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۸

عراق از ورود هواپيماي مورد ظن كره‌شمالي جلوگيري كرد

عراق از ورود يك هواپيماي كره شمالي با ظن اينكه حامل سلاح براي سوريه است، به حريم هوايي خود جلوگيري كرد.
به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين تصميم عراق به طور بالقوه مسير تداركات را براي حكومت بشار اسد كه درگير جنگ داخلي با مخالفان خود است، خواهد بست.

مقامات آمريكا، عراق را متهم مي‌كنند به اينكه به ايران اجازه مي‌دهد تا از طريق حريم هوايي اين كشور محموله‌هايي داراي سلاح براي حكومت اسد بفرستد؛ اتهامي كه عراق آن را رد مي‌كند.

مايكل لاوالي، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا كه اقدام عراق مبني بر ممنوعيت پرواز‌هاي كره شمالي به خاك اين كشور را يك "گام مثبت" مي‌نامد، گفت: ما از دولت عراق مي‌خواهيم تا گام‌هاي لازم را براي جلوگيري از پرواز ساير كشورها از جمله ايران اتخاذ كند تا اين كشورها از هرگونه سواستفاده از حريم هوايي عراق براي حمل سلاح به سوريه باز بمانند.

مناقشات در سوريه به يك بن‌بست خونين رسيده‌ است و هيچ كدام از طرفين درگير در اين جنگ داخلي نمي‌توانند يك ضربه نهايي وارد سازند. جوامع بين‌المللي نيز نتوانسته‌اند برنامه‌اي براي پايان دادن به اين بحران تدوين كنند. فعالان در روز جمعه اعلام كردند كه تعداد كشته شدگان در اين جنگ كه از ۱۸ ماه پيش آغاز شده تا بدين لحظه بالغ بر ۳۰ هزار تن است.

فرستاده جديد مشترك اتحاديه عرب و سازمان ملل به سوريه كه كار خود را از سه هفته پيش آغاز كرده است در روز جمعه اعلام كرد كه هيچ عجله‌اي در تدوين نقشه‌راه براي سوريه ندارد.

الاخضر الابراهيمي كه جانشين كوفي عنان، فرستاده پيشين مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب شده در ادامه گفت: به دنبال شكست طرح‌ شش ماده‌اي كوفي عنان به نظر نمي‌رسد كه ما ظرفيت تحمل يك شكست ديگر را در برنامه‌هايمان داشته باشيم.

اين در حالي است كه بشار اسد با لحني قاطعانه اعلام كرده كه مخالفانش پيروز نخواهند شد. وي همچنين گفت كه دخالت‌هاي نظامي خارجي كه موجب بركناري رهبر سابق ليبي شد در اين كشور منجر به براندازي وي نخواهد شد.

هر دو طرف درگير در جنگ سوريه از حامياني برخوردار هستند. هم‌پيمانان اسد در اين جنگ چين، روسيه، ايران و كره شمالي هستند در حالي كه مخالفان حكومت بشار اسد توسط آمريكا، كشورهاي غربي، تركيه و بسياري از كشورهاي حوزه خليج فارس از جمله قطر و عربستان حمايت مي‌شوند.

در روز چهارشنبه وزارت خزانه‌داري آمريكا مدعي شد ۱۱۷ فروند از هواپيماهاي ايران را كه براي حكومت اسد سلاح حمل مي‌كنند، شناسايي كرده است. وزارت‌خانه مذكور گفت كه اين هواپيماها با نام محموله‌هاي "بشردوستانه‌" نيروهاي كمكي و سلاح به سوريه تحويل مي‌دادند.

استفان بيكرافت، سفير انتخابي دولت اوباما در عراق گفت كه عراق ضمانت‌هاي ايران را مبني بر اينكه از حريم هوايي عراق براي تحويل اسلحه به سوريه استفاده نمي‌كند، قبول كرده است.

صدور ممنوعيت پروازهاي كره‌شمالي در عراق به دنبال درخواست كره‌شمالي مبني بر استفاده از حريم هوايي عراق براي پرواز به سوريه صورت گرفت. علي الموسوي، سخنگوي دولت عراق اين تصميم دولت عراق را يك روز بعد مورد تاييد قرار داد و گفت كه اين تصميم با ظن به اينكه اين هواپيما حامل سلاح بوده اتخاذ شده است.

نوري‌ المالكي، نخست وزير كشورعراق كه يكي از هم‌پيمانان ايران است اتهامات وارده را مبني بر اينكه به كشورهاي ديگر اجازه قاچاق اسلحه مي‌دهد رد كرده و گفته كه بغداد در جنگ داخلي سوريه بي‌طرف خواهد ماند. المالكي هر گونه فعاليتي مبني بر انتقال محموله‌هاي سلاح از طريق حريم هوايي يا ارضي عراق را رد كرده است.

اين مسئله به يك مسئله بغرنج و مداوم بين بغداد و واشنگتن تبديل شده است و اين مسئله در تماس تلفني صورت گرفته بين نوري المالكي و جو بايدن، معاون رياست جمهوري آمريكا مجددا مطرح شد.

در همين حال بشار اسد نيز از كشورهاي حوزه خليج فارس انتقاد كرده و آن‌ها را به استفاده از ثروت عظيم خود براي براندازي حكومت سوريه متهم كرده است. وي در ميان انتقادات خود عربستان و قطر را نام مي‌برد.

بشار اسد گفت: آن‌ها فكر مي‌كنند كه با پولشان مي‌توانند جغرافيا، تاريخ و نقش منطقه‌اي را خريداري كنند. آن‌ها به تروريست‌ها اسلحه و پول مي‌دهند با اين اميد كه بتوانند حكومت من را همچون حكومت معمر قذافي براندازند. به جاي آن‌كه به ثبات منطقه كمك كنند به مخالفان سلاح داده و آموزش‌هاي نظامي مي‌دهند تا حكومت سوريه را تضعيف كنند.
کد مطلب: 7879
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *