; ?>; ?> آخرین نفسهای داعش در سوریه - مردم سالاری آنلاين
۰
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۳

آخرین نفسهای داعش در سوریه

با شکست سنگین گروه تروریستی داعش در استان های الرقه و دیرالزور در آبانماه سال 1396 و پیچیده شدن طومار این گروه تروریستی در سوریه، باقیمانده های این گروه تروریستی در برخی مناطق این کشور پراکنده شدند ولی ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان آن با تعقیب عناصر این گروهک به دنبال نابودی کامل آن هستند.
با شکست سنگین گروه تروریستی داعش در استان های الرقه و دیرالزور در آبانماه سال 1396 و پیچیده شدن طومار این گروه تروریستی در سوریه، باقیمانده های این گروه تروریستی در برخی مناطق این کشور پراکنده شدند ولی ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان آن با تعقیب عناصر این گروهک به دنبال نابودی کامل آن هستند.
با ادامه عملیات ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان این کشور برای پایان دادن به وجود عناصر گروه تروریستی داعش در محله یرموک در جنوب دمشق، مردم پایتخت سوریه منتظر نابودی این گروه تروریستی در اطراف دمشق هستند.
گروه تروریستی داعش به طور کلی هم اکنون در چهار منطقه سوریه حضور دارد که این مناطق هیچ ارتباط جغرافیایی با یکدیگر ندارند.
بزرگترین مرکز حضور داعش در سوریه از نظر مساحت جغرافیایی در وسط بادیه سوریه است و این حضور از جنوب شرق شهر السخنه در استان حمص تا جنوب دیرالزور و منطقه التنف ادامه دارد.
خطر این بخش از عناصر داعش به دلیل نزدیکی به پایگاه التنف است که سبب می شود نیروی هوایی سوریه و روسیه نتوانند این مناطق را که از اصلی ترین پایگاه های داعش به شمار می رود، هدف قرار دهند.
منابع میدانی سوریه، آمریکا را به تسهیل حملات داعش به پایگاه های ارتش در جنوب دیرالزور و شرق حمص از داخل منطقه 55 کیلومتر متهم می کنند.
منطقه 55 کیلومتر، نام اختصاری میدانی و خبری منطقه کاهش تنش در اطراف شهرک التنف تحت اشغال آمریکاست.
این بخش از مناطق تحت تسلط داعش به رغم گستردگی ولی به دلیل باز بودن منطقه امکان پاکسازی آن از سوی نیروی هوایی به آسانی وجود دارد.
هنگام انجام عملیاتی از سوی ارتش سوریه در این منطقه، تنها راهی و امکانی که تروریست ها دارند عقب نشینی به سوی منطقه 55 و پایگاه التنف است که آمریکا را بار دیگر در معرض امتحان مبارزه با داعش قرار می دهد.
دومین منطقه حضور داعش در خاک سوریه منطقه مابین شمال دیرالزور و جنوب حسکه در شرق رود فرات است که این گروه تروریستی از این منطقه نمی تواند خطر چندانی برای ارتش سوریه در غرب فرات بویژه در البوکمال و المیادین داشته باشد.
این بی خطری تا زمانی است که آمریکا و نیروهای دمکراتیک سوریه چنین حمله ای را برای داعش تسهیل نکنند و به عبور آن از فرات کمک یا چشم پوشی نکنند، زیرا براساس تقسیم مناطق توسط آمریکا و روسیه، وظیفه هدف قرار دادن تروریست ها در این منطقه برعهده آمریکا است.
سومین منطقه حضور داعش در سوریه، جنوب شرق استان حسکه است.
مهمترین خطر این منطقه وجود فرماندهان ردیف اول داعش و شمار زیاد نیروهای آن است که بین دو هزار و 500 تا چهارهزار تروریست برآورد می شوند.
نیروهای دمکراتیک سوریه در چند روز گذشته مرحله دیگری از عملیات 'طوفان جزیره' را برای پایان دادن به حضور داعش در این منطقه آغاز کردند و انتظار می رود به سرعت به حضور این گروه تروریستی در ریف دیرالزور پایان داده شود، ولی به احتمال زیاد این عملیات به جنوب شرق استان حسکه نخواهد رسید تا بهانه کافی برای حضور نظامی آمریکا در سوریه همچنان پابرجا بماند.
چهارمین منطقه حضور داعش در سوریه در حوض یرموک در جنوب غرب درعا است.
این منطقه در مرزهای فلسطین و اردن قراردارد و از یک طرف نیز با مناطق تحت اشغال دیگر تروریست های سوری هم مرز است.
برغم اینکه گروه تروریستی 'ارتش خالد بن ولید' از زیرمجموعه های داعش در ماه فوریه سال گذشته توانست تا اطراف شهر'نوی' پیشروی کند و بر تپه الجموع مسلط شود ولی تاکنون از ورود به مناطق بعد از شهرک های 'حیط' و 'جلین' ناکام مانده است.
داعش تلاش می کند با پیشروی در این منطقه بر مسیر های تجارت مسلط شود.
داعش از نهم آوریل 2016 درپی ادغام گروه های تروریستی 'تیپ شهدای یرموک، حرکت المثنی و جیش المجاهدین' و تشکیل ارتش خالد بن ولید در جنوب سوریه به شکل علنی در این مناطق اعلام وجود کرد.
خبرگزاری اعماق وابسته به داعش نقش مهمی در معرفی گروه جدید و اعلام بیعت آن با ابوبکر البغدادی سرکرده داعش ایفا کرد، زیرا تا پیش از آن فقط اخباری مبنی بر بیعت محرمانه تیپ شهدای یرموک با داعش منتشر شده بود.
کد مطلب: 86147
برچسب ها: داعش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *