۰
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۱

مجازاتهای سنگین برای متهمان کودتای ترکیه

دادستان آنکارا با تنظیم کیفرخواستی علیه تعدادی از عوامل نظامی کودتای نافرجام 15 جولای 2016، خواستار 252 بار حبس ابد برای 224 نفر از جمله آکین اوزتورک فرمانده پیشین نیروی هوایی ترکیه شد.
مجازاتهای سنگین برای متهمان کودتای ترکیه
دادستان آنکارا با تنظیم کیفرخواستی علیه تعدادی از عوامل نظامی کودتای نافرجام 15 جولای 2016، خواستار 252 بار حبس ابد برای 224 نفر از جمله آکین اوزتورک فرمانده پیشین نیروی هوایی ترکیه شد.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به نقل از شبکه ان.تی.وی، در راستای رسیدگی به عوامل نظامی کودتای نافرجام 2016 ترکیه، دادستان آنکارا با تنظیم کیفرخواستی در نتیجه تحقیقات محرمانه طولانی مدت، از دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده خواستار مجازات 252 بار حبس ابد برای 224 متهم از جمله آکین اوزتورک شد.
به نوشته این رسانه، در میان افرادی که دادستان آنکارا خواستار مجازات حبس ابد برای آنها شده است، علاوه بر آکین اوزتورک، نام ایلهان تالو رییس کارمندان ستاد کل نیروهای مسلح، احمد بیجان کرکر رییس واحد برنامه ریزی کارکنان نیروی زمینی و علی یازیجی آجودان رییس جمهوری، هاکان اوریم فرمانده پیشین پایگاه نظامی آکینجی و شمار زیادی از اعضای 'شورای صلح در وطن' دیده می شود.
بنا بر اعلام این رسانه، دادستان در کیفرخواست تنظیمی، اعضای شورای صلح در وطن را مسئول کشته و مجروح شدن غیرنظامیان در شب کودتا عنوان کرده است.
ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.
فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام 25 تیرماه سال 95 اعلام شده و استرداد او که بیش از 16 سال است در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، جزو خواسته های دولت اردوغان از دولت آمریکا بوده و هست که تاکنون پاسخ مثبتی از سوی کاخ سفید دریافت نکرده اند.
در شب کودتا، گروهی از نظامیان با زور و اسلحه وارد ساختمان تلویزیون دولتی ترکیه شدند و گوینده خبری را مجبور به خواندن اطلاعیه ای موسوم به بیانیه 'شورای صلح در وطن' کردند.
این بیانیه با عنوان 'شورای صلح در وطن' نگارش شده بود و کودتاگران در آن اعلام کرده بودند که کنترل کشور را در دست گرفته اند و حکومت نظامی اعلام شده و مردم از خانه های خود بیرون نیایند.
در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه با کیفرخواست تنظیم شده در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول و آمر معرفی شده است.
کد مطلب: 86338
برچسب ها: ترکیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *