۰
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۲۵

توهین به مقدسات اسلامی محکوم است

ششمین کنفرانس بین المللی تقریب میان مذاهب اسلامی که با عنوان ˈنقش فرهنگی تقریب در تحقق همزیستی اجتماعیˈ، در لندن برگزار می شد، شنبه شب با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.
به گزارش ایرنا، این کنفرانس یک روزه با حضور شخصیت‌ها ، متفکران و اندیشمندان برجسته مسلمان از کشورهای مصر، انگلیس، لبنان، الجزایر، عراق، مراکش، فرانسه، پاکستان، هند، یمن، استرالیا، ایران، عربستان سعودی و بحرین به میزبانی مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.

شرکت کنندگان در ششمین کنفرانس بین المللی تقریب بین مذاهب اسلامی در لندن، توهین به مقدسات اسلامی را بشدت محکوم کردند و دیدگاهها و توصیه های خود را در بیانیه ای ۱۴ ماده ای و به شرح زیر ارائه نمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم

قران کریم همه انسانها را بی هیچ استثنایی چه مسلمان و چه غیر مسلمان به همزیستی و زندگی صلح مدارانه در سایه رحمتی که خداوند، پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) را نماد آن قرار داده است دعوت می نماید.

خداوند مردم را ازملتها و طوائف مختلف قرار داد تا یکدیگر را بازشناسند و نه اینکه با هم از دردشمنی درآیند و نیروهایشان را هدر دهند.

همۀ اینها پایه های زندگی آرام و هدفمند انسان را برای رسیدن به اهداف و ارزشهایی متعالی تشکیل می دهند و بر اساس چنین زندگی پاکی همزیستی اجتماعی حتی با وجود افکار متفاوت وذوقهای مختلف تحقق می یابد. چرا که تنوع، خود می تواند منبع الهام و ابداع انسانها باشد؛ نه اینکه مانعی بر سر راه پیشرفت قرار گیرد و اگر بتواند این تنوع ها را خوب به خدمت بگیرد در آن صورت انگیزۀ مضاعفی برای خلاقیت خواهد شد و همزیستی جامۀ عمل به خود می پوشد و در سایه آن همۀ توانائیهای امت به منصه ظهور رسیدۀ و همه بشریت از برکات آن بهره مند خواهند شد.

تقریب بین مذاهب می تواند بسیاری از موانع را از سر راه بردارد و افقهای جدیدی را در پیش روبگشاید و اوهامی را که مانع دستیابی به درک و موضع مشترک می شود را زائل کند . ولی اگر امت بی اعتناء به تقریب به درگیری و اختلاف مشغول باشد، همزیستی اجتماعی به خطر خواهد افتاد و بدلیل اهمیت پیوسته این موضوع همین عنوان به صورتهای مختلف در پنج کنفرانس پیشیین تقریب نیز مورد تاکید قرار گرفت.

برگزاری چنین نشستهایی فرصتی بسیار ارزشمند برای تلاقی افکار و درک متقابل و دوری از اختلافات بی مورد فراهم می سازد و به همین دلیل ششمین کنفرانس تقریب با عنوان ˈنقش فرهنگی تقریب در تحقق همزیستی اجتماعیˈ و با حضور علماء و اندیشمندان و نخبگان برگزار گردید.

شرکت کنندگان با مشارکت فعالانه خود مجموعه ای از پیشنهادات و نظرات و توصیه ها را به شرح زیر تصویب کردند:

۱- تقریب طرحی فرهنگی و یکی از مهمترین عوامل ایجاد وحدت اسلامی است. زیرا همگرائی در افکار و اندیشه ها زمینه ساز وحدت عملی است.

۲- باید میان ˈبیداری اسلامیˈ و ˈبهار عربیˈ که دستهای استکبار به انحاء مختلف سعی در تحریف و بلکه به خدمت گرفتن آن برآمده اند، تفاوت قائل شد. چرا که بیداری اسلامی یعنی بازگشت به پذیرش بلا منازع رهبری و هدایت پیامبر اکرم (ص) و ایجاد امت واحدۀ اسلامی.

۳- هرگونه اهانت به شخصیتها و مقدسات دینی موجب بر هم زدن همزیستی اجتماعی میان انسانها بوده و هیچ ربطی به حق آزادی بیان و اندیشه ندارد. چرا که آزادی تا آنجا مورد تائید است که موجب سلب حقوق دیگران نشود و لذا شرکت کنندگان از همۀ سازمانها و نهادهای ذیربط بویژه سازمان همکاری های اسلامی، جنبش غیر متعهدها و اتحادیه عرب می خواهند که تمام تلاش خود را برای ایجاد راهکارهایی جهت مجازات تحریک کنندگان و مسببن اهانت به ساحت پیامبر اکرم (ص) و دیگر موارد این چنینی به کار برند و نیز از سازمانهای بین المللی بخواهند با صدور قوانین مناسب اهانت کنندگان و مروجین اینگونۀ اهانت ها را مجرم معرفی کرده تا به مجازات خود برسند.

۴- امروزه کشورهای اسلامی با بدترین توطئه ها و خشونتها به نیابت از کشورهای سلطه گر با سلاح تکفیر و طایفه گری مواجه هستند. برهمۀ مسلمانان لازم است که با این چالشها و آثار آن برخورد کنند و علماء نیز باید در رفع این فتنه نقش برجسته ای داشته باشند و در غیر این صورت این فتنه دامن همه را خواهد گرفت و هر آنچه تا کنون ساخته ایم را نیز از دست خواهیم داد.

۵- اگر صلح و آرامش به معنی دوری از خشونت و ترور و طایفه گری باشد این همان پیام آسمانی انبیاء است که قرآن و سنت پیامبر نیز بر آن گواهی می دهد. هیچ تمدن و رفاهی جز با همزیستی اجتماعی بین همۀ آحاد مردم ممکن نخواهد شد و از لوازم اولیه رسیدن به این همزیستی حرکت در مسیر وحدت با همگرایی در فضایی آرام با استفاده از ابزار تقریب می باشد.

۶- برای تقویت رویکرد تقریب باید در جستجوی راه و روشهای جدید و ابتکاری باشیم .چرا که چالشهای پیش روی دعوت کنندگان به تقریب بزرگتر و پیچیده تر شده است. تشکیل اتاقهای فکر در مناطق مختلف و گفتگوی آرام و نزدیک و ترویج این فرهنگ در میان عموم مردم می تواند فضاهای مناسب تر را در برابر چالشهای مذکور ایجاد کند.

۷- امت اسلامی با مسائل بزرگی مانند موضوع فلسطین مواجه است که بایستی یکپارچه به دفاع از این ملت مسلمان برخیزیم .چرا که برخی سعی در مشغول نمودن امت اسلام به مسائل ریز و کم اهمیت داشته و می خواهند ما را با اختلافات و فتنه های داخلی سرگرم نمایند. در همین جا به هر فریاد مقاومتی که ذلت را نپذیرد بویژه در فلسطین و لبنان درود می فرستیم.

۸- درگیریهای جاری در کشورهای اسلامی ما را برآن می دارد که برای یافتن راه حلی برای جلوگیری از استمرار خونریزی و خشونت اقدام فوری انجام دهیم و در این راستا پیشنهاد می شود کمیته ویژه ای از میان علماء تشکیل گردیده و با جدیّت پیگیر حل اختلافات بر اساس موازین اسلامی باشد و در غیر این صورت مجال در اختیار فرصت طلبان بیگانه که جز به سلطه بر کشورهای اسلامی و چپاول منابع آنان نمی اندیشند قرار خواهد گرفت.

۹- همه مسلمانان بایستی در اندیشه پیدا کردن راه حل های مناسب برای مشکلاتی که کشورهای اسلامی با آنها مواجه هستند بویژه بحران خونین سوریه باشند و لذا این کنفرانس خواهان تشکیل کمیته تماس ویژه سوریه برای مذاکره با دولت و معارضین برای یافتن راه حلهایی بر اساس موازین اسلامی است.شرکت کنندگان با حمایت از کنفرانسی که در دوماه آینده برای یافتن راه حل اسلامی برای بحران سوریه در تهران برگزار خواهد شد خواهان حمایت همه جانبه کسانی هستند که می توانند در این زمینه تاثیر گذار باشند.

۱۰- رؤسای کشورهای اسلامی در حمایت از حرکت و مسیر تقریب مسئولیت بزرگی بر دوش دارند، و علماء و پیشروان تقریب از آنان این انتظار را دارند که حرکتی را که خیر وصلاح امت در آن است با جدیت حمایت نمایند.

۱۱- کشورهای جهان ۴۰ سال پیش موافقتنامه ای را تصویب کردند که مفاد آن این بود که بشریت وارث فرهنگی جهانی است که همۀ بشر در آن دخیل بوده اند و این به معنای آن است که همه فرهنگها به نوعی بایکدیگر مرتبط هستند. ومتعصبین با این نظر کاملا مخالف بوده و علیه هر آنچه بوی تسامح و همزیستی می دهد می ستیزند.

۱۲- چند مسأله در کنفرانس تقریب توصیه شده است:

الف- این کنفرانس به عنوان نهاد اسلامی مستقل با اهداف و برنامه و دبیرخانه تثبیت و کمیته هایی برای پیگیری مصوبات آن تشکیل شود.

ب- سایت ویژه کنفرانس طراحی و راه اندازی شود که همه سوابق و مصوبات جلسات پیشین در آن به عنوان مرجع در دسترس قرار گیرد.

ج- سالیانه کتاب ویژه هر دوره از کنفرانس شامل مقالات و سخنرانی ها و پرسش و پاسخ ها و موضوعات مرتبط آن دوره تهیه و منتشر گردد.

۱۳- زنان نقش موثری در فعال نمودن تقریب ایفاء می نمایند و لذا شرکت کنندگان بر تقویت این نقش تاکید کرده، خواهان مشارکت فعال تر بانوان و زمینه سازی مناسب برای این مقصود هستند.

۱۴- در پایان سپاس و تشکر خود را از همۀ کسانی که به هر نحوی در برپایی و شکل گیری این کنفرانس زحمت کشیدند، اعلام نموده و از اصحاب رسانه های جمعی و خبرنگاران نیز که پوسش مناسبی را فراهم کردند و رسالت خود را در راه انتشار پیام تقریب به گوش عموم مردم به انجام رساندند، تقدیر و تشکر می نماییم.
کد مطلب: 8764
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *