۰
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۷

آغاز روابط دیپلماتیک سوریها

دولت سوریه اعلام کرده که از امروز(یکشنبه) به دنبال به رسمیت شناختن جمهوری اوستیای جنوبی، روابط دیپلماتیک را با آن آغاز کرده است.
دولت سوریه اعلام کرده که از امروز(یکشنبه) به دنبال به رسمیت شناختن جمهوری اوستیای جنوبی، روابط دیپلماتیک را با آن آغاز کرده است.
به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت سوریه اعلام کرده که بعد از اعلام به رسمیت شناختن جمهوری اوستیای جنوبی، روابط دیپلماتیک را با این جمهوری خودخوانده که در سال 2008 به دنبال مداخله روسیه به صورت یکجانبه از گرجستان جدا شد آغاز می کند.
ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در دیدار با دیمیتری مدویف، همتای خود از اوستیای جنوبی توافق آغاز روابط دیپلماتیک را امضا کرد.
خبرگزاری رسمی سوریه سانا اعلام کرد که معلم و مدویف درباره اهمیت توسعه روابط دو جانبه در زمینه‌های مختلف رایزنی کردند.
وزیر خارجه سوریه همچنین همتای اوستایی خود را در جریان تحولات اخیر سوریه قرار داد. مدویف نیز تشکر رهبری اوستیا از دمشق به دلیل به رسمیت شناختن جمهوری خودخوانده اوستیای جنوبی را اعلام داشت.
دولت سوریه چندی پیش مناطق اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخته است. این مسأله باعث خشم گرجستان شده و وزارت خارجه این کشور اعلام کرده است که روند قطع روابط دیپلماتیک خود با سوریه را آغاز می‌کند.
معاون وزیر امور خارجه گرجستان اظهار کرده بود: با این کار بشار اسد حمایت خود از تعرض روسیه به گرجستان، اشغال غیرقانونی آبخازیا و اوستیای جنوبی و پاکسازی قومی را که سال‌هاست انجام می‌گیرد، نشان می‌دهد.
در همان زمان سخنگوی سیاست امنیتی و امور خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد، از نظر این اتحادیه تصمیم سوریه در به رسمیت شناختن استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی تعرض به قوانین بین‌المللی است.
جمهوری اوستیای جنوبی پس از درگیری‌های خونین در سال 2008 میلادی میان نیروهای گرجستان و استقلال طلبان این منطقه سرانجام با دخالت نیروهای ارتش روسیه از حاکمیت گرجستان خارج شده و به شکل یک طرفه اعلام استقلال کرد.
در حال حاضر تعداد جمعیت این منطقه حدود 53 هزار نفر برآورد شده و جامعه جهانی استقلال آن را به رسمیت نشناخته است.
کد مطلب: 90876
برچسب ها: سوریه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *