۱
شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۴
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو مطرح کرد:

ناگفته های لیست وزارت صنعت از تخلفات خودرو

شش ماه پیش بود که مردم سالاری آنلاین در گفت و گو با فرهاد احتشام زاده نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو، کلاف سردرگم واردات خودرو را که در بن بست توقف ثبت سفارش گرفتار شده بود بررسی کرد. در آن گفت و گو، احتشام زاده به صراحت گفته بود : در زمان توقف ثبت سفارش واردات خودرو که امکان واردات خودرو به صورت رسمی وجود نداشت، بیش از 3000 خودرو با ترک روال قانونی به گونه ای نامشخص و با بهره مندی از رانت وارد کشور شده است.
ناگفته های لیست وزارت صنعت از تخلفات خودرو
شش ماه پیش بود که مردم سالاری آنلاین در گفت و گو با فرهاد احتشام زاده نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو، کلاف سردرگم واردات خودرو را که در بن بست توقف ثبت سفارش گرفتار شده بود بررسی کرد. در آن گفت و گو، احتشام زاده به صراحت گفته بود : در زمان توقف ثبت سفارش واردات خودرو که امکان واردات خودرو به صورت رسمی وجود نداشت، بیش از 3000 خودرو با ترک روال قانونی به گونه ای نامشخص و با بهره مندی از رانت وارد کشور شده است. متن آن گفت و گو را که اسفندماه گذشته انجام شده در لینک زیر بخوانید:
زور واردکنندگان خودرو به دولت نمی رسد

درهمان زمان دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز در گفت و گو با مردم سالاری آنلاین از دو مافیای بزرگ در مقابل واردکنندگان خودرو خبر داد.

حالا که وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتشار لیستی، واردکنندگان خودرو را متهم به ثبت سفارش غیرقانونی کرده، انجمن نه تنها انتشار لیست را غیرکارشناسی ارزیابی کرده بلکه خود در قامت مدعی مطرح کرده؛ چراکه بر مبنای سخنان قبلی رییس و نایب رئیس انجمن، آنها خود نخستین بار از ثبت سفارش غیرقانونی خودرو خبر داده بودند و به استناد همین سخنان معتقدند که مدعی هستند و نه متهم.
در همین راستا در تازه ترین موضع گیری، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، لیست منتشرشده توسط وزارت صنعت درباره واردات خودرو را غیرکارشناسی، خام و عجولانه توصیف کرد و به شفاف سازی در این زمینه پرداخت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، کوروش مرشدسلوک با بیان اینکه انتظار داشتیم وزیر صنعت، این لیست را به صورت خام در اختیار مخاطبان قرار نمی داد گفت : در این لیست مخاطب تشخیص نمی دهد که کدام یک ثبت سفارشها توسط نمایندگی ها و کدام به صورت شخصی انجام شده است. ضمن اینکه اسامی برندها از این جهت در ستون اول لیست منتشرشده ثبت شده که آنها نمایندگی در ایران دارند و لزوما به معنای ثبت سفارش توسط نمایندگی نییست و ستون دوم که اسم افراد ذکر شده مهم است.
وی همچنین گفت : نکته جالب در مورد لیست منتشرشده توسط وزارت صنعت این است که فقط دو صفحه اول این فهرست به عنوان تخلف خودرو ثبت شده و بقیه صفحات لیست، صرفا تمدید و تغییر بودند. بنابراین بر اساس همین لیست، صرفا واردات 430 خودرو مظنون به تخلف است و بنابراین هزاران ثبت سفارش اشتباه، شایعه است.
مرشدسلوک با بیان اینکه نامه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در مورد منوط کردن واردات خودرو به داشتن نمایندگی، 12 دی 95 اعلام شده اما ابلاغ قانون و مسدودشدن سایت ثبت سفارش توسط وزارت صنعت، 24 دی ماه بوده گفت: ملاک ممنوعیت ثبت سفارش خودرو، 24 دی ماه 95 است. بنابراین ثبت سفارش خودرو بین روزهای 12 تا 24 دی ماه تخلف نبوده اما در فهرست اعلامی، افرادی هستند که بین این دو تاریخ ثبت سفارش کرده اند. وزارتخانه حق ندارد ثبت سفارش های بین این دو تاریخ را تخلف قلمداد کند.
وی با توضیح در مورد مراحل ثبت سفارش خودرو گفت : ما دو مرحله ثبت سفارش خودرو داریم. مرحله اولیه که اسناد و مدارک خودرو در سایت ثبت می شود تا تایید شود و مرحله دوم که مرحله پرداخت کارمزد است. تعداد قابل توجهی از اسامی لیست منتشرشده، ثبت اولیه قبل از تاریخ 24 دی انجام شده و مرحله دوم بعد از آن تاریخ بوده که آن هم داخل لیست ذکر شده و تخلف محسوب نمی شود.
رییس انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه گفت : از اول تیر 96 سایت ثبت سفارش بدون ارائه هیچ توضیحی بسته شد و پس از انتقاداتی که مطرح شد مسئولان مربوطه مدعی شدند که سایت در حال به روزرسانی است. اما تا اواخر تیرماه، واردکنندگان خودرو در این مورد ابهام داشتند تا این که در آن زمان وزارت صنعت اعلام ک=می کند تا زمان تدوین دستورالعمل جدید واردات خودرو، سایت ثبت سفارش بسته خواهد بود. ثبت سفارش هایی که قبل از اول تیر 96 در مرحله اول انجام شده بود، بعد از آن امکان تایید نهایی را داشتند و برندهایی که بعد از 30 تیرماه 96 ثبت سفارش کردند باید بررسی شوند که البته باز هم همه آنها متخلف نیستند و قوه قضاییه باید بررسی کند. چراکه ثبت سفارش ها اعتبار شش ماهه دارند.
مرشدسلوک با بیان اینکه اعضای انجمن واردکنندگان خودرو نقشی در تخلفات نداشته اند گفت : ما از ابتدا خودمان پیگیر تخلفات بودیم و حتی اولین بار ما اطلاع رسانی عمومی کردیم که ثبت سفارش غیرقانونی انجام می شود. ما مدعی هستیم که تخلف انجام شده اما اینکه چه کسانی انجام داده اند مهم است که باید رسیدگی شود.
وی در ادامه میزان تقاضا برای خودروی وارداتی را در ایران 70 هزار دستگاه اعلام کرد و گفت : وزارت صنعت باید 20 هزار ثبت سفارش موجود را مجاز به واردات کند تا ضمن تامین نیاز مصرف کننده، حباب بازار هم شکسته شود. دولت در حال حاضر خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل کرده و در چنین شرایطی، هرگونه ممنوعیت در واردات خودرو، حباب قیمتی را افزایش می دهد.
مرشدسلوک تصریح کرد : به ازای 3 خودروی وارداتی، یک شغل ایجاد می شود و با ممنوعیت واردات خودرو اشتغال 25 هزار نیروی کار شرکتهای فعال در این حوزه در معرض خطر است.
 
کد مطلب: 91219
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *