۰
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۴

تخریب استودیوی هنرمند منتقد

«آی وی‌وی» ـ هنرمند سرشناس و از منتقدان اصلی دولت چین ـ از تخریب استودیو هنری خود در شهر پکن توسط مقامات چینی خبر داد.
«آی وی‌وی» ـ هنرمند سرشناس و از منتقدان اصلی دولت چین ـ از تخریب استودیو هنری خود در شهر پکن توسط مقامات چینی خبر داد.
به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، این هنرمند چینی با انتشار پیامی در صفحه اجتماعی خود از تخریب استودیو هنری خود در شهر پکن توسط مقامات چینی بدون هیج هشدار قبلی خبر داد؛ استودیویی که پیش از این یک کارخانه خودروسازی بوده و از سال ۲۰۰۶ در اختیار «آی‌ وی‌وی» و تیم او قرار گرفته است. 
وی همچنین با انتشار ویدئویی نشان داد اعضای تیم او در حال جمع‌آوری مجسمه‌ها و آثاری هستند که نتیجه سال‌های فعالیت وی بوده تا در حد ممکن از تخریب در امان بمانند. 
«آی وی‌وی» یکی از چهره‌های محبوب دولت چین بود و حتی طراحی استادیوم «آشیانه پرنده» به عنوان قلب و نماد المپیک ۲۰۰۸ چین را نیز بر عهده داشت اما پس از مدتی به ویژه بعد از زلزله مخرب در شرق استان سیچوان چین و مدفون شدن هزاران کودک در زیر آوار، به یکی از منتقدان اصلی حکومت چین تبدیل شد. 

تصویری از تخریب استودیو هنری «آی وی‌وی» در پکن
وی به عنوان یک هنرمند معاصر، مجسمه‌ساز، معمار، عکاس، فیلم‌بردار و منتقد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و یک  فعال سیاسی به‌ شدت و آشکارا به انتقاد و مخالفت با موضع دولت چین در حیطه‌ دموکراسی و حقوق بشر پرداخته است. 
«آی وی‌وی» در سال ۲۰۱۱ به‌ مدت ۸۱ روز و به بهانه فرار مالیاتی به زندان رفت و با پرداخت جریمه ۲.۴ میلیون دلاری آزاد شد اما گذرنامه او برای چندین سال مصادره شد تا مانع از سفر وی شوند. وی در سال ۲۰۱۵ گذرنامه خود را پس گرفت و از آن زمان تاکنون به نوعی در تبعید در شهر برلین آلمان زندگی می‌کند.
بسیاری از آثار هنری «آی وی‌وی» در استودیو واقع در پکن انبار شده‌ بودند اما به سبب تخریب ناگهانی و بدون اطلاع آن اعضای تیم وی نتوانستند همه آثار را از آنجا خارج کنند و بسیار از آثار در مرعض خطر مستقیم قرار دارند.
 
کد مطلب: 91707
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *