۰
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۵

میانمار و بنگلادش توافق کردند

منابع رسانه ای گزارش دادند: میانمار و بنگلادش به توافق جدیدی برای بازگشت صدها هزار آواره روهینگیایی که از سال گذشته در پی سرکوب های شدید نظامیان به بنگلادش پناه بردند، دست یافتند.
منابع رسانه ای گزارش دادند: میانمار و بنگلادش به توافق جدیدی برای بازگشت صدها هزار آواره روهینگیایی که از سال گذشته در پی سرکوب های شدید نظامیان به بنگلادش پناه بردند، دست یافتند.
به گزارش روز شنبه ایرنا، از رسانه های آسیایی مقام های بنگلادش و میانمار در یانگون در مورد بازگشت قریب الوقوع روهینگیایی هایی که از ایالت راخین در غرب میانمار به بنگلادش پناه برده بودند به توافق دوجانبه دست یافتند.
این گفت وگوها روز گذشته میان 'یو کیاو تینت سو' U Kyaw Tint Swe وزیر مشاور وزیر امور خارجه و عبدالحسن محمود علی وزیر امور خارجه بنگلادش Abul Hassan Mahmood Ali دریانگون میانمار انجام شد.
ایجاد مراکز استقرار برای آوارگان روهینگیایی در مرزهای دوکشور، مقابله با قاچاق انسان و تروریسم از دیگر موارد مورد توافق دو کشور بود.
تاکنون جزئیات بیشتری از توافق جدید میان دو همسایه در مورد زمان شروع این بازگشت اعلام نشده است.
طبق گزارش رسانه های منطقه ای بازگشت این آوارگان براساس کارت شناسایی است که در اردوگاههای بنگلادش برای آنها صادر شده و میانمار نیز آنها را مورد تایید قرار داده است.
میانمار و بنگلادش سال گذشته نیز در نوامبر سال گذشته میلادی (آبان 96)توافق کردند تا روند بازگشت آوارگان روهینگیایی از بنگلادش به میانمار از اوایل سال میلادی 2018 آغاز شود که این اقدام تاکنون اجرایی نشده است.
سرکوب گسترده نظامیان و افراط گرایان بودایی در میانمار هزاران کشته و افزون بر 750 هزار آواره در بنگلادش ( کشور همسایه میانمار) برجای گذاشت.
اقلیت مسلمان روهینگیایی در میانمار ازحقوق شهروندی برخوردار نیست و بودائیان و نظامیان از آنها به عنوان بنگالی های مهاجر یاد می کنند.
آوارگان روهینگیایی تاکنون با بازگشت بدون دریافت حقوق شهروندی مخالفت کرده و اظهارداشتند این اقدام به مثابه قرار دادن آنها در مهلکه دیگری است.
روهینگیایی ها در دهه های اخیر همواره تحت اقدامات سرکوبگرایانه بودائیان قرار داشته اند.
اکنون بیش از یک میلیون پناهجوی میانماری در اردوگاههای مرزی بنگلادش در همسایگی با میانمار در شرایط بسیار نامساعدی زندگی می کنند.
کد مطلب: 92070
برچسب ها: میانمار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *