۰
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۲

بازتاب سخنان ظریف در رسانه های ترکیه

رسانه های ترکیه، پیام توییتری وزیر خارجه ایران در برابر اقدام دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای افزایش دو برابری تعرفه واردات فلزات از ترکیه را به طور گسترده ای منعکس کرده و نوشتند: دکتر محمدجواد ظریف در حمایت از ترکیه، اقدامات و اظهارات ترامپ را شرم آور خواند.
رسانه های ترکیه، پیام توییتری وزیر خارجه ایران در برابر اقدام دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای افزایش دو برابری تعرفه واردات فلزات از ترکیه را به طور گسترده ای منعکس کرده و نوشتند: دکتر محمدجواد ظریف در حمایت از ترکیه، اقدامات و اظهارات ترامپ را شرم آور خواند.
به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه استار از رسانه های نزدیک به دولت ترکیه با درج عنوان 'در کنار همسایه خود هستیم' به پیام توییتری دکتر ظریف اشاره کرد و نوشت: وزیر خارجه ایران با واکنش تند به تحریم های آمریکا علیه ترکیه تاکید کرد که ایران در کنار همسایه خود ترکیه مقابل فشار آمریکا خواهد ایستاد.
روزنامه کارار نیز عنوان 'رفتار شرم آور ترامپ' را عنوان خبر خود برای انتشار واکنش وزیر امور خارجه ایران انتخاب کرد و نوشت: ظریف، دستور رییس جمهوری آمریکا برای افزایش دو برابری تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را تاسف بار خوانده و تاکید کرده است که رفتار ترامپ در اعمال فشار به متحد خود در ناتو شرم آور است.
روزنامه صباح از رسانه های نزدیک به حزب حاکم ترکیه نیز با انتخاب تیتر 'توضیحات ترامپ شرم آور است' نوشت: ابراز خرسندی ترامپ از افزایش دلار در بازار ارز ترکیه و تحمیل فشار بر مردم ترکیه از دیدگاه وزیر خارجه ایران بسیار شرم آور توصیف شد.
به نوشته این رسانه، وزیر خارجه ایران در پیام خود خواسته تا ترامپ، اعتیاد خود به زورگویی را درمان کند.
از دیگر رسانه های ترکیه می توان به روزنامه خبر تورک اشاره کرد که واکنش ظریف علیه ترامپ را منتشر کرد و آن را نشانه ای از همکاری و همدلی نزدیک ایران و ترکیه در برابر تهدیدات آمریکا برشمرد.
این رسانه، با درج تیتر 'واکنشی تند از ایران علیه آمریکا در حمایت از ترکیه' نوشت: وزیر خارجه ایران در پیامی تاکید کرد که کشورش در کنار همسایه خود خواهد ایستاد.
روزنامه آکشام نیز با درج عنوانی مشابه عناوین روزنامه های کارار و صباح نوشت: جواد ظریف در پیامی، خوشحالی ترامپ به دلیل فشار بر جامعه ترکیه را بسیار شرم آور خواند و حمایت کشورش از آنکارا در برابر واشنگتن را به صورت آشکاری اعلام کرد.
به نوشته این رسانه، وزیر خارجه ایران به ترامپ هشدار داد که اگر در رفتار بیمارگونه خود تغییر ندهد، جهان متحد شده و آمریکا را وادار به تغییر در رفتارهایش خواهد کرد.
روزنامه پرتیراژ حریت، واکنش ظریف به افزایش تعرفه گمرکی آمریکا علیه صادرات فلزات ترکیه را پیامی حمایت آمیز از سوی ایران به ترکیه برای مقابله با آمریکا توصیف کرد.
روزنامه های ملیت، ملی گازته و پایگاه اینترنتی شبکه های تلویزیونی ان.تی.وی و سی.ان.ان.تورک نیز با درج عناوینی مشابه به انتشار پیام دکتر جواد ظریف وزیر خارجه ایران علیه آمریکا و در حمایت از ترکیه پرداختند و این موضع مقام عالیرتبه ایران را نشانه ای از حسن نیت و قاطعیت ایران در حمایت از آنکارا مقابل تهدیدهای واشنگتن توصیف کردند.
از عصر دیروز پس از انتشار خبر تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر دو برابر شدن تعرفه وارداتی آلومینیوم تولید ترکیه به آمریکا و اعمال فشارهای جدید علیه آنکارا، افت ارزش لیر شدت گرفت که همچنان ادامه دارد.
بروز تنش اخیر میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر، نگرانی هایی در بازارهای مالی و پولی ترکیه ایجاد کرده و موجب افزایش نرخ ارز در این کشور شد به طوری که مجموع افت ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار طی سال جاری میلادی نیز به 73 درصد و در برابر یورو به حدود 65 درصد رسید.
اوایل سال جاری میلادی، قیمت هر دلار 3.75 لیر در بازار ترکیه معامله می شد اما این نرخ دیروز و امروز به رقم بی سابقه 6.48 لیر رسیده و با افت ارزش 72.8 درصدی ارزش لیر در برابر دلار، رکورد جدیدی در بازار پولی ترکیه ثبت شده است.
بسیاری از تحلیل گران ترک به ویژه مفسران نزدیک به حزب حاکم ترکیه بر این باورند که افزایش چشمگیر نرخ ارزهای خارجی در بازار ترکیه که موجب ایجاد نگرانی جدی در میان مسئولان و مردم این کشور شده، فتنه ای جدید علیه اقتصاد ترکیه است.
چند روز پیش محمد شیمشک معاون پیشین نخست وزیر ترکیه که خود تحلیل گر برجسته اقتصادی است، اظهار کرد که غرب در طول سال های اخیر، هر گونه ای فتنه ای را برای به فلاکت کشاندن ترکیه به کار گرفته و آخرین مورد آن افزایش نرخ ارزهای خارجی بوده است.
بروز تنش اخیر میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر و نیز دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم تولید ترکیه از سوی آمریکا نگرانی جدی در بازارهای مالی و پولی ترکیه ایجاد کرده و موجب افزایش نرخ ارز در این کشور شده است.
مقامات دو کشور طی هفته گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاکره کردند و پیش بینی کارشناسان اقتصادی ترک حاکی از کاهش نرخ دلار پس از مذاکرات بود اما افزایش 20 درصدی نرخ دلار در بازار دیروز ترکیه نشان داد که این مذاکرات بی نتیجه بوده است.
مجموع افت ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار طی سال جاری میلادی نیز به 73 درصد و در برابر یورو به حدود 65 درصد رسید.
از عصر روز جمعه به علت افزایش مستمر نرخ ارزهای خارجی، خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های ترکیه نیز متوقف شده است.
 
کد مطلب: 92073
برچسب ها: ظریف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *