۰
دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۹

حریری در تشکیل دولت گیج شده است

رئیس جمهوری لبنان با بیان اینکه نخست وزیر مکلف در کار خود گیج شده است، گفت، داشتن یک معیار از سوی حریری راه‌حل بحران تشکیل دولت جدید است.
رئیس جمهوری لبنان با بیان اینکه نخست وزیر مکلف در کار خود گیج شده است، گفت، داشتن یک معیار از سوی حریری راه‌حل بحران تشکیل دولت جدید است.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نسبت به تاخیر در تشکیل دولت جدید هشدار داد و با وجود دستاوردهای دولت کنونی، دولت جدید را همچنان " اولین دولت دوره خود" خواند. شعار "اولین دولت" را میشل عون در پی انتصابش مطرح و وعده داده که آن را تشکیل می‌دهد. میشل عون اعلام کرده بود، حکومت واقعی در پی انتخابات پارلمانی مطرح می‌شود. عون دولت جدید را نخستین دولت در زمان خودش می‌داند زیرا این دولت در پی نخستین انتخابات پارلمانی پس از حدود ۹ سال تشکیل می‌شود.
وی با بیان اینکه انتخابات پارلمانی ظرفیت هر جناحی را نشان داد، مشکل در تشکیل دولت جدید را زیاده‌خواهی برخی جناح‌ها عنوان کرد و گفت، اوضاع اقتصادی کشور نیازمند تشکیل دولتی کارآمد در سریع‌ترین زمان ممکن است و بهای هر تبانی از جیب لبنانی‌ها پرداخت می‌شود.
عون تصریح کرد، سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان درباره ماموریت خود گیج شده است.
وی با بیان اینکه قصد دخالت در کار حریری را ندارد و تنها از او دو درخواست دارد، گفت: اول اینکه در روند تشکیل دولت معیاری واحد داشته باشد و دوم اینکه هیچ طرفی را کنار نگذارد. حریری در صورت در پیش‌ گرفتن معیاری واحد قادر به تشکیل دولت مورد رضایت همگان است و باید بدون در نظر گرفتن منافع حزبی یا منابع افراد در راستای منافع لبنان عمل کرد.
وی ادامه داد، قصد ندارد این ماموریت را از حریری بگیرد و مدت زمان پنج تا شش ماه برای تشکیل دولت جدید قابل قبول است.
رئیس جمهوری لبنان بارزترین چالش‌های مرحله آتی را سه مساله اقتصاد،‌ فساد و مساله آوارگان دانست و گفت، در حوزه اقتصاد باید برنامه نجات اقتصادی براساس طرح پیشنهادی اجرایی و با فساد مبارزه شود و پرونده آوارگان سوری با همه امکانات مورد بررسی قرار گیرد. علت سرازیر شدن بسیاری از آوارگان سوری مشکل اقتصادی آنهاست و تعداد کمی از آنها به دلایل امنیتی به لبنان پناه آورده‌اند.
وی افزود، روسیه در روند بازگرداندن آوارگان به لبنان کمک می‌کند و فرانسه هم ممکن است به کمک بیاید، اما باید راه‌حلی برای این مساله پیدا شود.
کد مطلب: 92905
برچسب ها: لبنان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *