۰
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۹

گوگل در جستجوی ورود به بازار چین

سال 2014 میلادی بود که دولت چین به دلیل اختلافاتی که با «گوگل» داشت این موتور بزرگ جستجوگر را به طور کلی مسدود کرد اما این روزها بحث بازگشت این غول اینترنتی به چین دوباره زنده شده است.
سال 2014 میلادی بود که دولت چین به دلیل اختلافاتی که با «گوگل» داشت این موتور بزرگ جستجوگر را به طور کلی مسدود کرد اما این روزها بحث بازگشت این غول اینترنتی به چین دوباره زنده شده است.
به گزارش ایرنا چین جزو کشورهایی است که قوانین و مقررات محدود کننده‌ای برای استفاده از خدمات اینترنتی و آنلاین وضع کرده است و با هدف حفظ مصونیت فرهنگی و سیاسی، به سانسور و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها پرداخته است.
چین در عوض و در کنار مسدود کردن شبکه های اجتماعی غربی، تلاش کرده است شبکه های داخلی خود مانند ویچت، کیوکیو و وایبو را توسعه و تقویت کند که با استقبال بالای مردم نیز مواجه شده است به طوری که خلا شبکه های آمریکایی برای مردم چین کمتر دیده می شود.
چند سال پیش گوگل همکاری خود را با چین به دلیل قوانین محدود کننده این کشور قطع کرده بود، اما گویا حالا نظرش تغییر کرده و به قوانین سختگیرانه این کشور تن داده است، به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد با حذف و سانسور برخی از نتایج جست و جو با دولت چین همکاری کند تا بتواند بار دیگر در این کشور پهناور حضور داشته باشد.
این شرکت آمریکایی آن زمان اعلام کرد دیگر با این کشور همکاری نمی کند و به همین دلیل نیز بسیاری از سرویس های خود را در این کشور از دسترس خارج کرد.
اما با توجه به وسعت کشور چین و جمعیت بالای آن، بسیاری از غول‌های تکنولوژی مانند گوگل همواره نظر و توجه خاصی به این کشور دارند و حضور در بازار چین برای آنها به معنای موفقیت و دستاوردهای بزرگی خواهد بود.
گزارش ها نشان می دهد که در روزهای اخیر، گوگل تلاش کرده است تا سرویس های جستجو، اخبار و برخی سرویس های ابری خود را در چین راه اندازی کند.
در حال حاضر، به نظر می رسد که این غول تکنولوژی قصد دارد اقداماتی را برای کسب و کار ابری انجام دهد و سرویس های ابری اش را در این کشور که بزرگترین بازار مشتریان جهان است ارائه دهد.
گوگل در چین به دنبال همکاری با ارائه دهندگان فضای ابری و سرورهای چینی است تا به ارائه خدماتی مانند Google Drive و Google Docs بپردازد این شرکت عظیم اینترنتی اعلام کرده است باید سرویس ها را در مراکز داده ها و سرورهای چین اجرا کند زیرا چین اطلاعات کاربرانش را از خاک خود خارج نمی کند.
برای این کار شرکت های Tencent و Inspur Group در این زمینه با گوگل همکاری خواهند کرد هنوز مشخص نیست این همکاری به نفع گوگل است یا به نفع چین، اما تنش های تجاری اخیر بین چین و ایالات متحده ممکن است این توافق و همکاری را پیچیده تر کند.
اگرچه گوگل معمولا برنامه های مبتنی بر فضای ابری را در مراکز داده خود اجرا می کند، اما این بار با چین همکاری کرده و اطلاعات دیجیتال این کشور را در خود چین ذخیره خواهد کرد برخی با این اقدام گوگل موافق نیستند اما گوگل در حال حاضر به دنبال استخدام نیرو در مراکز داده شانگهای است تا به مدیریت عملیات فضای ابری بپردازد.
کارشناسان می گویند گوگل می خواهد بار دیگر به بازار فعال و پر شور کشور چین بازگردد تا بتواند علاوه بر جلب نظر میلیون ها کاربر چینی، به افزایش سرویس دهی و درآمدزایی نیز بپردازد.
گفته می شود این شرکت آمریکایی درصدد بازگرداندن موتور جست و جوی خود در چین است که البته باید تحت نظارت قوانین این کشور یعنی سانسور برخی از نتایج جست وجو، عمل کند تا بتواند باری دیگر وارد بازار چین شود.
البته هنوز اطلاعات و جزییات دقیقی از سوی هیچ یک از طرفین منتشر نشده و صحت این خبر هنوز تایید نشده است، اما یک منبع ناشناس اسنادی را به وب سایت 'اینترسپت' ارائه داده است که نشان می دهد گوگل از اوایل سال 2017 میلادی در حال تلاش برای بازگشت به چین و توسعه نسخه سانسور شده موتور جست و جوی خود بوده است.
گفته می شود نسخه سانسور شده این موتور جست و جو قرار است به صورت یک اپلیکیشن اندرویدی توسعه داده شود و در دسترس کاربران چینی قرار گیرد.
بسیاری از کمپین های حمایت از حقوق کاربران اینترنت در چین در سال های اخیرتلاش های زیادی کرده اند تا دولت این کشور را متقاعد کنند که استفاده آزادانه از خدمات آنلاین حق تمامی شهروندان است و باید با انتخاب آگاهانه آنان صورت گیرد.
اما در کنار تلاش گوگل برای ورود مجدد به بازار بزرگ چین، خبرها حاکی از آن است که بخش جستجوی یاهو دیگر غول بزرگ اینرنتی جهان، در چین از دسترس خارج شده است موضوعی که هنوز صحت و سقم آن تایید نشده است.
هنوز مشخص نیست که چرا و به چه علتی جستجوگر یاهو در چین با این مشکل روبرو شده است باید دید که دولت درباره این موضوع در روزهای آینده چه موضعگیری اتخاذ خواهد کرد هر چند احتمال می رود این مشکل موقتی باشد.
انتشار نظرات و تصاویر کاربران در سایت های مختلف اینترنتی در چین، نشان می دهد این موضوع فقط مربوط به پکن نیست و مشکل در شهرهای دیگر نظیر شانگهای، 'شن جن'، مغولستان داخلی و استان های 'خه لونگ جیانگ' و 'یون نن' نیز وجود دارد.
کد مطلب: 93428
برچسب ها: گوگل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *