۰
سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۶

بازتاب سخنرانی اردوغان در رسانه های جهان

سخنان امروز سه شنبه رئیس جمهوری ترکیه در مورد قتل جمال خاشقچی به دست عوامل کنسولگری عربستان در استانبول، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.
سخنان امروز سه شنبه رئیس جمهوری ترکیه در مورد قتل جمال خاشقچی به دست عوامل کنسولگری عربستان در استانبول، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز طی گزارشی در این رابطه نوشت: رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد که نشانه های قوی وجود دارد که نشان می دهد قتل خاشچقی از پیش تعیین شده بود.
اردوغان طی سخنرانی در پارلمان ترکیه به نام محمد بن سلمان شاهزاده عربستان اشاره ای نکرد؛ فردی که قانونگذاران آمریکایی وی را عامل قتل خاشقچی می دانند. اردوغان تاکید کرد تا زمانیکه تمامی سوالات در مورد مرگ خاشقچی پاسخ داده نشود، ترکیه تحقیقاتش را به پایان نمی رساند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در این رابطه گزارش داد: رجب طیب اردوغان طی سخنرانی در روز سه شنبه به جزئیات قتل جمال خاشچقی منتقد آل سعود اشاره کرد.
خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد: اردوغان امروز( سه شنبه) طی سخنرانی گفت که به نظر می سد قتل خاشچقی از پیش طراحی شده بود. رئیس جمهوری ترکیه گفت که این قتل براساس ادعای عربستان به دلیل درگیری طبیعی رخ نداده است. اردوغان گفت: عربستان تاکنون هیچ اطلاعات تازه ای ارائه نداده ولی ما به جزئیات بیشتری از روز بعد از جنایت دست یافته ایم.
این مقام ارشد ترکیه در ادامه ضمن وحشیانه توصیف کردن قتل خاشقچی اعلام کرد که محاکمه 18 تبعه سعودی مظنون به مشارکت در مرگ این منتقد آل سعود باید در ترکیه انجام شود. اردوغان همچنین با طرح این سوال که 'چه کسی به قاتلان دستور جنایت را داده است؟' خواستار پاسخگویی شفاف مقامات آل سعود شد.
همچنین روزنامه گاردین که صحبت های اردوغان را به صورت زنده در تارنمای خود منعکس می کرد، گزارش داد: رئیس جمهوری ترکیه می گوید که سرویس های امنیتی ترکیه مدارکی دارند که نشان می دهد قتل خاشقجی از پیش طراحی شده بود. وی تاکید کرد که ترکیه و جامعه جهانی زمانی راضی می شوند که تمامی طراحان و عوامل این حادثه پاسخگوی این کارشان شوند.
تارنمای شبکه سی بی اس امریکا نیز در گزارشی تصریح کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه مدرک جدیدی در مورد قتل جمال خاشقچی ارائه نکرد اما مرگ این روزنامه نگار منتقد آل سعود را یک قتل سیاسی توصیف کرد. اردوغان ادعای ریاض مبنی بر اینکه خاشقچی طی درگیری تصادفی کشته شده را رد کرد.
روزنامه وال استریت ژورنال نیز تصریح کرد: رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد عوامل سعودی این قتل را طراحی کرده و عامل کشته شدن خاشقچی بودند. وی افزود: این قتلی وحشیانه بوده است.
دیگر رسانه های معتبر جهان از جمله شبکه بلومبرگ، روزنامه فایننشیال تایمز و شبکه یورو نیوز نیز اظهارات امروز اردوغان را در مورد قتل جمال خاشچقی بازتاب دادند.
به گزارش ایرنا، خاشقچی از دوم اکتبر (10مهر) پس از مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شد.
برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که خاشقچی توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه 'واشنگتن پست' نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.
کد مطلب: 96298
برچسب ها: اردوغان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *