۰
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۲

گسترش اعتراضها در فرانسه به دانشگاه ها

همزمان با افزایش موج اعتراض ها در فرانسه، مدارس و دانشگاه ها نیز به جنبش 'جلیقه زردها' پیوستند.
همزمان با افزایش موج اعتراض ها در فرانسه، مدارس و دانشگاه ها نیز به جنبش 'جلیقه زردها' پیوستند.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، دو روز بعد از شنبه ای پر تنش و خشونت بار، اکنون مشاهده می شود که دامنه اعتراضات جلیقه زردهای فرانسه به بخش های مختلف جامعه از جمله مدارس و دانشگاه ها گسترش یافته است.
امروز(دوشنبه) در نخستین روز از هفته کاری در فرانسه، بیش از یکصد دبیرستان در سراسر این کشور تعطیل بود و دانش آموزان از حضور در کلاس های درس خودداری کردند.
همچنین برخی از دانشجویان دانشگاه های فرانسه با امتناع از حضور در کلاس های درس، عملا بسیاری از دانشگاه های این کشور را به تعطیلی کشاندند.
همچنین اقدام جلیقه زردها در مسدود کردن بسیاری از جاده های منتهی به مناطق غربی فرانسه، جایگاه های سوخت در این مناطق را با کمبود بنزین و گازوئیل مواجه کرد. بر اساس آخرین آمار ، 75 جایگاه سوخت و دو هزار و 200 پمپ متعلق به شرکت نفتی توتال، در مناطق غربی فرانسه بطور کامل فعالیت خود را به حالت تعلیق در آورده اند.
در حالی که کابینه دولت امانوئل مکرون رئیس جمهوری مکرون روزگذشته (یکشنبه) به برقراری حالت فوق العاده در کشور رای نداد،'کریستوف شلانسون' یکی از سخنگوهای جلیقه زردها در گفت و گوی زنده در رادیو فرانسه، یکی از خواسته های این جنبش را استعفای دولت عنوان کرد.
این اظهارات موجی از نگرانی ها را درباره ادامه دار بودن اعتراض های کنونی در جامعه فرانسه به همراه داشته است.
روز شنبه پس از آن‌ که نیروهای امنیتی از ورود تظاهرکنندگان به شانزه لیزه ممانعت کردند، تظاهرات به خیابان‌های اطراف کشیده شد.
در جریان درگیری‌ها چندین خودرو به آتش کشیده شد و به بخش قابل توجهی از اموال عمومی آسیب وارد آمد.این اعتراضات حدود سه هفته قبل با اعتراض به افزایش مالیات سوخت و در نتیجه قیمت سوخت آغاز شد، اما به سرعت به خواسته های سیاسی هم تبدیل شد.
بنابر اعلام مقامات پلیس، شمار بازداشت‌شدگان در پایتخت به 412 رسیده است. 133 نفر نیز، شامل 23 مامور پلیس، در جریان حوادث دیروز زخمی‌ شده‌اند.
این آمار رشد قابل توجهی را نسبت به آمار حوادث شنبه گذشته نشان می‌دهد که طی آن 103 نفر بازداشت و 24 تن، شامل 5 مامور پلیس، زخمی شدند.
در همین حال اعلام شد، زنی که در اعتراض های روز شنبه فرانسه زخمی شده بود، امروز فوت کرد. این زن 80 ساله که در شلوغی های اعتراض های روز شنبه به علت ورود نارنجک گاز اشک آور به آپارتمانش مجروج شده بود، در بیمارستانی جان باخت.
بر اساس آخرین نظرسنی موسسه هریس اینتراکتیو ، حدود 75 درصد از مردم فرانسه از جنبش جلیقه زردها حمایت می کنند.
کد مطلب: 98448
برچسب ها: فرانسه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *