۰
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۱

مصطفی کواکبیان و نهاد شورایاری

علی سلیمانی*
مصطفی کواکبیان تنها نماینده‌ای در ادوار مختلف مجلس بود که با شورایاری‌های تهران ارتباط کاری ایجاد نمود و از طریق آنها به مبحث مدیریت شهری ورود کرد.
مصطفی کواکبیان و نهاد شورایاری
مصطفی کواکبیان تنها نماینده‌ای در ادوار مختلف مجلس بود که با شورایاری‌های تهران ارتباط کاری ایجاد نمود و از طریق آنها به مبحث مدیریت شهری ورود کرد. جلسات کواکبیان در سطح مناطق و فرمانداری دو اثر بسیار نافذ در رفع مشکلات مردم داشت. ابتدا آنکه راهی را آغاز نمود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پایتخت بیاموزند که کار و اثرات عمل یک نماینده تنها نطق و قانون‌گذاری نیست و سپس آنکه در کل مناطق شهر تهران با هماهنگی ارگان‌های مختلف و فرمانداری توانست فهرستی از بزرگترین مشکلات تهران را جمع‌آوری نموده و مانند دایرةالمعارفی به یادگار بگذارد. تدوین این دایرةالمعارف نیز جز با هماهنگی و کار مشترک با شورایاری‌های سطح تهران میسر نبود.
در ابتدای ورود مصطفی کواکبیان به شرکت در جلسات شورایاری و هماهنگی جلسات فرمانداری، شاید کمتر شورایاری باور داشت که برگزاری این جلسات بتواند اثری مثبت بر شهر تهران بگذارد، اما پس از مدتی و ادامه کار این جلسات سرمنشاء اقدامات بزرگی در تهران شد. بسیاری از مشکلات تهران در این جلسات احصاء شده و با هماهنگی بین نهادهای مختلف مرتفع شد و بسیاری دیگر از مشکلات تهران نیز در این پروسه در دستور رفع موانع قرار گرفت. شورایاران تهران نیز پس از مدتی به آثار اجتماعی این جلسات پی ‌برده و به دلیل عملکرد سیستمی جلسات فرمانداری به این جلسات روی خوش نشان دادند.
در جلسات فرمانداری، نمایندگان مجلس، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری مناطق، نهادها و ارگانهای اجرایی منطقه مانند وزارت نیرو، آموزش و پرورش، شهرداری منطقه، فرماندار تهران و نماینده شورایاران مناطق حضور داشتند و به دلیل همین عملکرد سیستمی شورایاران توانستند ارتباطی خوب و سیستمی را با نمایندگان خود و نهادهای اجرایی و اجتماعی و حتی سیاسی حاضر در تهران برقرار نموده و از این فرصت به خوبی استفاده کنند. اگر ضعف مفرط ستاد شورایاری‌ها در استفاده از این ظرفیت طلایی نبود، این فرصت می‌توانست ماحصلی درخشانتر ایجاد نموده و مشکلات بیشتری را از دوش شهر تهران بردارد. اما صرفنظر از اثرات مثبت این جلسات در رفع مشکلات مردم، فرهنگی که در امتداد این جلسات به وجود آمد بسیار مهم بود. این اقدامات توانست فرهنگی را به وجود آورد که کار و آثار فعالیت نمایندگان مجلس در کلانشهرها تنها بر کنش سیاسی و قانونگذاری و نطق پیش از دستور نیست. بلکه نمایندگان می‌توانند در سطوح مختلف تصمیم‌گیری برای منتخبین خود ایفای نقش کرده و مثمر ثمر باشند.
*شورایار و عضو شورای مرکزی حزب همبستگی دانش آموختگان ایران (هدا)
 
کد مطلب: 124121
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *