۰
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۵

اسلام ستیزی و جنگ ادیان

سیف الرضا شهابی
در حالیکه اروپا و خصوصا فرانسه از شوک سر بریدن یک معلم توسط یک جوان مسلمان، بیرون نیامده، اتفاقی مشابه و احتمالا با وسعتی بیشتر در یکی از شهرهای این کشور و آن هم در کلیسا شوکی جدید به مردم این کشور وارد کرده و مردم فرانسه و بالطبع اروپا را در نگرانی عمیق فرو برده است.
اسلام ستیزی و جنگ ادیان
در حالیکه اروپا و خصوصا فرانسه از شوک سر بریدن یک معلم توسط یک جوان مسلمان، بیرون نیامده، اتفاقی مشابه و احتمالا با وسعتی بیشتر در یکی از شهرهای این کشور و آن هم در کلیسا شوکی جدید به مردم این کشور وارد کرده و مردم فرانسه و بالطبع اروپا را در نگرانی عمیق فرو برده است.
به قتل رساندن هر فردی کاری غیر قابل دفاع است ولی اگر بخواهیم  حمله به کلیسا را مانند قتل معلم  بطور مجرد مورد بررسی و قضاوت قرار بدهیم  قطعا نتیجه مطلوب نخواهیم گرفت . این حوادث معلول علت هائی است و تا زمانی که علت وجود داشته باشد چنین حوادثی بطور زنجیره ای یا پراکنده بوجود خواهد آمد .
احتمالا مردم لائیک فرانسه یا دیگر کشوهای اروپائی نمی توانند درک کنند پیامبر اسلام در نزد مسلمانان از تقدس بالائی برخوردار است و هیچ مسلمانی کمترین توهین و آن هم در قالب عکس های فکاهی  نسبت به حضرت محمد را بر نمی تابد  .
مسئولیت بالا بردن درک عمومی در جامعه فرانسه  بر عهده دولتمردان و اهالی سیاست و رسانه های عمومی است و باید برای افکار عمومی ، تقدس پیامبر اسلام را توجیه کنند، نه این که  تحت عنوان دفاع از آزادی بیان و...به تحریک احساسات عمومی علیه مسلمانان روی آورند  .
بعد از فروپاشی شوروی و از بین رفتن " کمونیست ستیزی " در کشورهای غربی، دولتمردان این کشورها، اسلام ستیزی را جایگزین کردند و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر بر آتش اسلام ستیزی افزوده شد؛ تا جائیکه "جرج دبلیو بوش" رئیس جمهور وقت آمریکا از عبارت زشت "جنگ های صلیبی" استفاده کرد. اگر چه سریعا به اشتباه خودش پی برد و در صدد اصلاح بر آمد .
از آن پس، اسلام ستیزی در بین جوامع غربی افزایش پیدا کرد و توهین به مقدسات مسلمانان رایج شد و متاسفانه بعضی از سیاستمداران به جای هدایت جامعه با اظهارات بعضا آگاهانه و مغرضانه بر شعله ها آتش اسلام هراسی افزودند تا جائیکه قرآن به آتش کشیده شد و عکس های فکاهی در نشریات چاپ شد .
طبیعی است هر کنشی با واکنشی روبرو خواهد شد و مسلمانان در مقابل اسلام ستیزی غرب تا حدی می توانند تحمل کنند و مخصوصا مسلمانان رادیکال، به هیچوجه بر نمی تابند به ساحت پیامبر اسلام اسائه ادب بشود  و دست به عکس العمل هائی می زنند که دودش به چشم همگان می رود .
از این رو ، بر سیاستمداران و اندیشمندان و صاحبان رسانه در کل جهان و خصوصا کشورهای غربی فرض است تا تحت عناوینی قابل قبول و احترام نظیر آزادی بیان و ....به بعضی ها فرصت ندهند تا بر توهین هایشان به مقدسات مسلمانان بیفزایند و از دیگر  سو، بر خشم مسلمانان هم افزوده شود و در این شرایط سخت که کرونا عرصه زندگی سالم را بر جهانیان تنگ کرده و حتی کشورهای غربی با آن دست به گریبان هستند جنگی جدید بین ادیان و مذاهب راه بیفتد .زیرا چنین جنگی،  قطع به یقین به نفع جامعه جهانی و امنیت بین المللی نخواهد بود. برای مثال، اگر غربی ها خصوصا فرانسوی ها از بروز درگیری ها و خشونت ها در خاورمیانه جلوگیری می کردند قطعا امروز خشونت کمانه نمی کرد و دامن اروپائی ها را نمی گرفت و اگر امروز هم تدبیر به کار نرود فردای توام با خشونت بیشتری را شاهد خواهیم بود .
 
کد مطلب: 138981
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *