۰
سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۷

دو قطبی و بروز خشونت، پس از انتخابات آمریکا

سیف الرضا شهابی
امروز سه شنبه سیزدهم آبان که این یادداشت نوشته می شود نتایج انتخابات آمریکا مشخص نیست ولی هر چه باشد و ترامپ یا بایدن انتخاب بشود باید اعتراف کرد که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ از ویژگی هایی برخوردار است که به نظر بسیاری از صاحبنظران در یکصد سال اخیر بی سابقه یا کم سابقه بود.
دو قطبی و بروز خشونت، پس از انتخابات آمریکا
امروز سه شنبه سیزدهم آبان که این یادداشت نوشته می شود نتایج انتخابات آمریکا مشخص نیست ولی هر چه باشد و ترامپ یا بایدن انتخاب بشود باید اعتراف کرد که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ از ویژگی هایی برخوردار است که به نظر بسیاری از صاحبنظران در یکصد سال اخیر بی سابقه یا کم سابقه بود. یکی از مهمترین آن ها دو قطبی شدن شدید جامعه  آمریکاست  و این دو قطبی می تواند بحران هائی از جمله خشونت و درگیری های مسلحانه را در داخل آمریکا در پی داشته باشد .
البته در بسیاری از  کشورها رگه هائی از دو قطبی شدن در زمان انتخابات پدید می آید ولی بعد از انتخابات کمرنگ و حتی محو می شود. کمرنگ شدن یا محو، به این خاطر  است که رهبران دو قطب از عقلانیت سیاسی برخوردارند و بعد از انتخابات با ارسال  پیام تبریک، نتیجه را می پذیرند .
  در شرایط فعلی آمریکا، رهبری یک قطب در این کشور با شخصیتی خودشیفته و به ظاهر با اعتماد به نفس فوق العاده و حیرت انگیز است که برای استمرار حضورش در کاخ سفید امکان دارد از هر روشی استفاده کند .
دقت در جملاتی که آقای ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی استفاده کرده و به کارگیری عبارت "احتمال تقلب"  و تهدیداتی که هر از گاهی ابراز می کند، پر واضح می سازد اگر رای لازم را کسب نکند جامعه را به بحران داخلی و خشونت خواهد کشاند و می تواند منشا بسیاری از درگیری ها در ایالت های مختلف در آینده بشود .
در چهار سال اخیر بر اثر اظهارات و عملکرد آقای ترامپ زمینه برای دو قطبی شدن فراهم شده و با کوچکترین اتفاق می تواند جامعه را منفجر کند .
تصاویری از تمهیداتی که شهروندان آمریکائی جهت محافظت از حملات خشونت طلبان در مقابل فروشگاه ها و شرکت ها انجام می دهند و در شبکه های تصویری  به نمایش گذاشته می شود و اعلام آماده باش به نیروهای انتظامی و پلیس تا حد احتمال ورود ارتش برای فرونشانده خشونت، بیانگر فراهم بودن زمینه های خشونت در جامعه آمریکا است.
دموکراسی آمریکائی که سال ها بر روی آن تبلیغ شده و الگوی بسیاری از کشورها قرار گرفته اکنون دچار چالش شده و اگر یکی از دو نامزد مخصوصا ترامپ نتیجه را نپذیرد و به تحریک طرفدارانش روی آورد آسیب جدی خواهد دید  و شاید عواقب وخیمی در پی داشته باشد.
 
 
کد مطلب: 139145
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *