۰
دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۰

پاسکاری بازنشسته‌ها میان دولت و مجلس!

محمد جواد پهلوان
پاسکاری بازنشسته‌ها میان دولت و مجلس!
فرقی نمی‌کند که بازنشسته‌ها خانم هستند یا آقا، فرقی نمی‌کند که دولتی بودند یا در نیروهای مسلح، این افراد بخشی از عمر خود را در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف کشور صرف کرده‌اند، فراز و فرودها دیده اند، چالش‌های مختلف کاری را به اقتضای شرایط و موقعیت شغلی خود تجربه کرده‌اند. آیا این کلام امیرالمومنین نیست که فرمودند: «اندیشه مرد به اندازه تجربه اوست»؟
آیا احادیث بسیاری که از مولا علی (ع) و دیگر معصومین در خصوص ارزش تجربه و بهره بردن از تجارب کسانی که صاحب آن هستند و برای ما به یادگار مانده، بیانگر اهمیت بسیار این مهم نیست که باید از تجربه‌های گران بهای بازنشسته‌ها بهره برداری گردد؟
حال باید دید مسئولین در این سال‌ها چگونه با بازنشسته‌ها رفتار کرده‌اند و آیا امروز مفهوم بازنشسته که به کسی اطلاق می‌گردد، در آن فرد ایجاد حس مثبتی می‌کند یا به عکس؟!
خودمان را فریب ندهیم، ما برای بازنشسته‌ها هیچ کاری نکردیم و آنها را پس از آنکه از کار به کناری رفتند به خاطره‌ها سپردیم و صرفا آنها را عادت به این داده ایم که ماهیانه به دستگاه‌های خود پرداز یا بانک‌ها مراجعه کرده و از اندک حقوقی که تحت عنوان مستمری بازنشستگان است، بهره‌برداری کنند! اما آیا مگر می‌شود با حقوق 3 میلیون یا نهایت 5 میلیون تومان در این وضعیت گرانی افسار گسیخته کالاها و خدمات زندگی کرد؟
حقیقتا مسئولین باید در این رابطه فکری کنند.
مگر می‌شود این همه تبعیض و ظلمی که به افرادی که عمر و جوانی خود را برای خدمت به مردم و سرزمینشان صرف کردند، دید و دم بر نیاورد؟ یک نفر پاسخ دهد که کجای رفتار مسئولین ما با بازنشسته‌ها با عدالت همسو بوده است؟
نه تنها شأن و جایگاه اجتماعی آنها رعایت نکردیم، نه تنها نسبت به وضعیت مالی و معیشتی آنها بی تفاوت بودیم، بلکه نسبت به استفاده از تجربه‌های ارزشمند آنها ولو به صورت رایگان و پرداخت حق الزحمه هم بی‌تفاوت و ناکارآمد عمل کردیم! و البته که این وضعیت ماحصل اقدام یک دولت و دو دولت نیست، بلکه مساله فراتر از اینهاست.
امیدواریم آنگونه که «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی گفته که: «مجلس یازدهم از زمان آغاز به کار، رسیدگی به مطالبات بازنشستگان را در چارچوب وظایف و اختیارات خود در دستور کار قرار داده است.» این مهم محقق گردد.
اما گویا هنوز بر سر این مساله میان دولت و مجلس اختلاف نظر وجود دارد و مجلس از دولت خواسته تا هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف موضوع مستمری بازنشستگان تصمیم گیری نماید.
در همین خصوص «قالیباف» اینطور گفته که: «باتوجه به اهتمام ویژه دولت در پیگیری مطالبات بازنشستگان و با توجه به نظر هیات تطبیق مجلس درباره «تعیین حداقل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱»، ضروری است دولت محترم هر چه سریعتر نسبت به رفع ایراد قانونی و اتخاذ تصمیم لازم برای رفع دغدغه‌های بازنشستگان محترم مبادرت ورزد.»
همچنین، 3 مرداد هم رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در خصوص وضعیت بازنشستگان واکنش نشان داد و گفت: چنانکه پیش از این هم بارها اعلام شده، دولت به طور کامل در جریان مسائل اقتصادی جامعه و معیشت اقشار مختلف از جمله بازنشستگان قرار دارد و توجه به این مسئله حیاتی و تلاش برای بهبود آن، لحظه‌ای از اولویت‌های اینجانب خارج نشده است.
در پایان، این امید می‌رود که مجلس یازدهم و دولت سیزدهم که با شعار مبارزه با فساد، رانت خواهی و احقاق حقوق اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه به روی کار آمده‌اند، بتوانند پس از سال‌ها مشکل قشر بازنشسته فارغ از لشکری (از سوی ستادکل نیروهای مسلح هم این انتظار می‌رود که اقدامات لازم را داشته باشد) و کشوری را حل و فصل نمایند تا دیگر هیچ پدر یا مادر بازنشسته‌ای شرمنده فرزندان و نوه‌های خود نگردند.
کد مطلب: 169699
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *