۰
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۵

دهه هشتادي‌ها را دريابيم

سيد علاءالدين حيدري
دهه هشتادي‌ها را دريابيم
دهه هشتادي‌ها اين روزها مورد توجه‌اند. نسلي نو و شايد مغفول همه ما بودند، نسلي که در طوفان مشکلات و هياهوي سياسي و اقتصادي آنها را به فضاي مجازي و دنياي ديجيتال سپرديم و خود گرفتار مشکلات شديم .غافل شديم از اينکه بدانيم اين نسل چه شد؟ به کجا رفتند؟ نيازهايشان چه هستند؟ و حرفشان چيست؟
غالبا آنها را نديديم و يا اگر ديديم در حد يک نگاهي گذرا و البته از سر شماتت که شايد جهان واقعيت‌ها را هم نمي‌شناسند. اما حکايت اين‌روزها پيرامون همين نسل چرخيد و داستان، داستان نسلي بود که انگار دنيايشان با ما و نسل‌هاي قبل از خود فرسنگ‌ها فاصله دارد.
نسلي که بدون دليل راضي نمي‌شود، ناآرام و پرانرژي است، مهارنشدني و سرشار از ناشناخته‌هاست. دهه هشتادي‌ها بر خلاف تصور، نسل خفته و بي احساس نيستند برعکس نسلي جسور و پر از مطالبه هستند .
مطالبات دهه هشتادي‌ها با مطالبات ما خيلي متفاوت بوده و درک آنها از زندگي با ما اختلاف فاحشي دارد. اين روزها بايد به اين نسل توجه کرد،  نسلي که فرداهاي کشور و آينده را بايد به آنها سپرد .
در چند هفته گذشته بر حسب باور شخصي که به پرهيز از خشونت و دوري از تندروي در جريان اعتراضات دارم،  با خيلي از اين دهه هشتادي‌ها هم کلام شده و در پي اقناع آنها براي آرام بودن و در پيش گرفتن راه‌هاي مسالمت‌آميز مطالبه‌گري‌هايشان بودم .متوجه شدم که اين نسل هم دلسوز هستند و هم عميقا به آينده مي‌نگرند .متوجه شدم که نسل نو، نسلي آگاه، مطالبه‌گر، سرکش، جسور، مستندگرا، دغدغه‌مندند  که نياز به توجه دارند. اين نسل تشنه توجه و رفع نيازهايشان هستند .مقصر هم نيستند چراکه ما آنها را در لابلاي نيازها و آرمان‌هاي خود فراموش کرديم و حالا چشم باز کرديم و با نسلي مواجه شديم که نه صداي ما را مي‌شنوند و نه زبان ما را فهم مي‌کنند، انگار در دو دنياي متفاوت بوده‌ايم.
اين نسل را بايد فهميد و به آن طور ديگري نگريست، بايد آنها را درک کرد و از نو فهميد .اين نسل طغيانگر نيست بلکه ما با آنها خوب تا نکرديم و حالا ما و نصيحت‌هايمان را هضم نمي‌کنند .اما در عمق وجود اين نسل عزيز مي‌توان اراده، همت و عشق به خوبي‌ها و کشور را ديد. نبايد دهه هشتادي‌ها را رها کرد بلکه بايد آنها را روي سر گذاشت و به آنها باليد، نسلي که مي‌تواند پتانسيل خوب و قوي براي کشور باشند .به همه دهه هشتادي‌هاي عزيز بايد بگويم که شخصا از همصحبتي با شماها خوشحال و بدان مفتخرم، چرا که نسلي در تکاپوي بهترين‌ها هستيد .اميدوارم مسئولين اين نسل را که به مثابه گنج تمام نشدني ايران عزيز هستند در آغوش گرم خود نوازش کنند و نگذارند تفکرات و مطالباتشان در آغوش بيگانگان آرام گيرد.
کد مطلب: 179611
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *