۰
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۱
بهانه اول خرداد ؛ روز بزرگداشت حکیم ملاصدرا

ملاصدرا میگوید؛ نفاق با لباس فقه و شریعت به صحنه سیاست می آید !

هادی سروش
ملاصدرا میگوید؛ نفاق با لباس فقه و شریعت به صحنه سیاست می آید !

در اندیشه سیاسی صدرالمتالهین شیرازی معروف به ملاصدرا ، سیاستمدارانِ منافق با لباس فقه و شریعت وارد میدان سیاست میشوند و اخلاق را نابود می کنند!

وی در کتاب "رساله سه اصل" به این مهم تصریح نموده و با اشاره به کسانی که شریعت و احکام الله را سلیقه ای مطرح میکنند تا قدرت و ریاست شان را داوم بخشند، سخت می تازد ومیگوید: "اهل نفاق خود را در لباس فقه و صلاح نمایان میکنند."

 مقصد و مقصود ملاصدرا روشن است در اینکه اهل نفاق برای نهادینه کردن قدرت و ثروت از یک سوی ؛ از "اصطلاحات فقهی" بهره میگیرند تا امیال خود را به فروع فقهی و قوانین حقوقی تحمیل کنند ! واز سوی دیگر درحوزه رفتار سیاسی ؛ خود را "اهل صلاح" معرفی میکنند! جدا جایی نمیتوان نفاق را با همه معنا و مفهوم اش به این کاملی پیدا کرد!

 ملاصدرا شاگرد مکتب ائمه اطهار (ع) است که آنان سیاست و ریاستی که فاقد اخلاق باشد را مانندِ "بودن دو گرگ درنده درميان گله گوسفندی است که چوپان ندارد" ، معرفی فرموده اند.( ر.ک:اصول کافی،ج۲ص۲۹۷)

در واقع امام رضا (ع) در حدیث بالا از چنین سیاست ورزی شومی به دو گرگ در یک گله نام برد ، تا اشارت به معنائی دقیق داشته باشد وآن این که وقتی دو گرگ به گله حمله میکند ، راه فرار گوسفندان از خطر را میبندند و در نتیجه چیزی را سالم نمیگذارند !

 این چنین است که ملاصدرا ؛ اهلبیت (ع) را چهره هائی مبارز در مصاف با ریا و نفاق معرفی میکند و مینویسد ؛

"اهل بیت عصمت وطهارت(ع) ؛ گرچه مورد مکر ارباب رزق و ریا قرارگرفتند ، اماچون مفتونِ اهل ریا و حیله و متشبّهان به اهل علم و تقوا نشدند، ذره ای از قدر و منزلت شان کم نگشت ودر دنیا وآخرت مُعزز و مکرّم بودند و دشمنان دین را دردین ودنیا رسوا کردند."
نقطه مقابل این تفکر انسانی و اسلامی ، تفکر ماکیاول است که میگوید: "شهریاری که بخواهد شهریاری را از کف ندهد می باید شیوه های ناپرهیزگاری را بیاموزد و هر جا که نیاز باشد به کار بندد.. اخلاق در این عرصه چیزی جزء شیادی نیست." (ماکیاولی،۱۱۷)
بله ، از کسی که تابع محض جان لاک است که صریحا سیاست را بیگانه از اخلاق میداند چنین عبارت دردآوری بعید نیست !
اینجاست باید سخن گاندی را تداعی کرد که گفت : "سیاست بدون شرافت نابودی است".
در سیاست بدون اخلاق ، شرافت میرود و بجای او ، همه چیز های دیگری مینشیند ، مانند ؛ دیکتاتوری ، استبداد ، دروغ ، تخریب ، حق کشی ، نفاق ، چاپلوسی ، خشونت ، قضاوت ناحق ، قانون های فردگرا ، و .. خلاصه ؛ سیاست بدون اخلاق ، جهنمی مملو از آتش های نابود کننده انسانیت ، رشد ، تعالی و پیشرفت و هر چیزی که نمادی از خوبی باشد ، خواهد بود .

کد مطلب: 196067
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *