۰
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۶

از معیشت غفلت نشود

محمد جواد پهلوان
از معیشت غفلت نشود
حتما و قطعا تحولاتی که در غزه در حال وقوع است مهم است. این رویداد چه از منظر سیاسی، سیاست خارجی، منافع ملی، مذهبی و انسانی برای ما قابل توجه است. نمی‌شود و ممکن نیست دل در گرو ایران داشته باشید و توجهی به تحولات جاری در باریکه غزه نداشته باشید.
به هر روی، صرفنظر از مواردی که عرض کردم در مورد اینکه قدرت‌های جهانی چگونه در مورد ارزش‌های مورد احترام دنیا اقدام می‌کنند نیز قابل تامل است. غرب مدعی حقوق بشر است و اعلام می‌کند در این باره حساسیت‌های ویژه‌ای دارد. ولی وقتی پای عمل در غزه می‌رسد می‌بینیم که آن شعارهای خوش آب و رنگ کاملا کارکرد رسانه‌ای و کاغذی دارد و هیچ وقت قرار نیست در عرصه عمل اتفاقی رخ دهد.
این مقدمه را عرض کردم تا بگویم فجایعی که در غزه توسط رژیم صهیونیستی روی می‌دهد حتما قابل اعتناست و نمی‌شود به سادگی از کنار آن عبور کرد. لیکن این موضوع نباید باعث شود ما از یکسری از مسائل داخلی گذر نماییم و به آن توجهی نکنیم.
حتما مسئولان و تصمیم‌گیران ارشد نظام می‌دانند که لازمه همراه کردن مردم در مسائل ملی و سیاسی که برای نظام مهم و حیاتی تلقی می‌شود تامین نیازهای داخلی و ایجاد رضایت نسبی است.
ما در دنیای واقعیت‌ها زندگی می‌کنیم و نه شعارها بنابراین هر دولت و نظامی اگر می‌خواهد مردم‌اش با ارزش‌های آن دولت و نظام هماهنگ شوند بایستی حقوق جامعه خود را رعایت کنند.
مردم ما از شروع بحران غزه با مردم مظلوم این نوار همدردی و همراهی کردند و موافق سیاست‌های نظام بوده‌اند. بنابراین در این موضوع جای شک و شبهه‌ای وجود ندارد. اما در عین حال بایستی به دولتمردان متذکر شد که حواس‌شان نیز به وضعیت داخل کشور از جمله مسائل اقتصادی باشد. شرایط معیشتی مردم نه تنها بهبود نیافته بلکه بدتر هم شده است و دیو تورم همچنان قربانی می‌گیرد.
بدتر آنکه به نظر می‌رسد برخی شرکت‌ها تولیدی و خدماتی میدانی برای سوء استفاده از شرایط یافته‌اند و به صورت چراغ خاموش در حال افزایش قیمت‌ها هستند.
برای مثال در حوزه لبنیات شرکت‌های فعال در این عرصه که ید طولایی در گران فروشی دارند کماکان رویکرد خود را حفظ و این بار به صورت چراغ خاموش در حال افزایش قیمت‌های خود هستند.
برای تایید این ادعا کافی است سری به سوپر مارکت محله خود بزنید و از فروشند بپرسیده طی یک ماه گذشته مثلا پنیر فلان برند چقدر تغییر قیمت داشته است. بنده به جرات عرض می‌کنم تولید کننده‌های لبنیات حداقل هفته‌ای یکبار قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند اما ترفندی که اتخاذ کردند آن است که این افزایش به صورت تدریجی است تا آنچنان به چشم نیاد ولی در پایان ماه به مقصود خود برسند.
حال بنده نمی‌دانم دولت در این خصوص موافق است یا خیر ولی به هر روی این موضوع سوء استفاده از مردمی است که تنگناهای معیشتی امان شان را برید و زندگی بسیاری شان به مویی بند است!
کد مطلب: 205092
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *