۰
سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۳

لطفا بلوف نزنید!

فریدون پهلوان
لطفا بلوف نزنید!
اقدامات نمایشی تا گوشت و پوست مسئولان کشور در هر رده‌ای نفوذ و رسوخ کرده است‌. وعده می‌دهند، بلوف می‌زنند، نمایش راه می‌اندازند اما دریغ از عمل!
آخرین نمونه از این نوع رفتار را از سوی مسئولان و مدیران باشگاه فوتبال استقلال تهران دیدیم. چند روزی است که در خبرها آمده این باشگاه تفاهمنامه‌ای را امضا کرده که طی آن برای این باشگاه یک استادیوم اختصاصی ساخته می‌شود‌. اما اینکه این استادیوم چگونه و چطور و مهم‌تر آنکه کجا ساخته می‌شود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد‌. در واقع شو رسانه‌ای سنگینی برپا شده ولی وقتی به داخل اخبار رجوع می‌کنید نکته دندان‌گیری نصیب‌تان نمی‌شود!
براساس گزارشی که خبرگزاری فارس منتشر کرده باشگاه استقلال تفاهم‌نامه‌ای را با یک شرکت مالزیایی امضا کرد تا بتواند پروژه ساخت یک مجموعه ورزشی را آغاز کند‌. علی خطیر مدیرعامل باشگاه استقلال علاوه بر اینکه اعلام کرد جلساتی با وزارت ورزش برای تعیین محل ساخت این ورزشگاه برگزار کرده، توضیحاتی را نیز پیرامون نوع قرارداد طرفین داد اما به نظر می‌رسد توضیحات او مورد توجه قرار نگرفته و به همین خاطر ابهاماتی به وجود آمده است‌. یکی از مهمترین ابهامات بحث تامین منابع مالی برای ساخت این ورزشگاه است. براساس اعلام مدیرعامل استقلال این مجموعه که شامل بخش‌های مختلف خواهد بود از منابع خارجی تامین می‌شود و هزینه‌ای در داخل نخواهد داشت‌. قرارداد استقلال و شرکت IBN یک قرارداد B.O.T خواهد بود که طبق آن سازندگان علاوه بر تامین منابع مالی و سرمایه، ساخت پروژه را نیز برعهده می‌گیرند. پس از افتتاح مجموعه مدنظر، سازندگان در مدتی مشخص در درآمدهای به دست آمده از این ورزشگاه با طرف قرارداد شریک می‌شوند‌. در این پروژه که ساخت آن حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده، قرار است سازندگان طی ۱۰ سال در کسب درآمدها با باشگاه استقلال شریک باشند. با این حال مالکیت ورزشگاه کاملا در اختیار باشگاه ایرانی خواهد بود و پس از تسویه حساب طرفین، درآمدهای مجموعه به طور کامل در اختیار این باشگاه قرار می‌گیرد.
اما همانطور که گفته شد آنقدر این قرارداد یا همان تفاهمنامه پر ابهام و خبرهای مربوط به آن سطحی است که حتی سایر مسئولان باشگاه استقلال از آن خبر ندارند و در حقیقت به نظر می‌رسد خبری منتشر شده تا مدتی هواداران این باشگاه سرگرم باشند! برای نمونه، علیرضا خانی، عضو هیات مدیره باشگاه استقلال در گفتگو با مشرق، درباره انتشار تصویر و صحبت‌های مدیرعامل باشگاه استقلال درباره تفاهم‌نامه ساخت ورزشگاه اختصاصی برای باشگاه استقلال اظهار داشته است: «بنده به هیچ عنوان از این موضوع اطلاع نداشتم و از طریق فضای مجازی مطلع شدم که چنین اتفاقی رخ داده است.» وی افزوده است: «البته در جلسه هیات نظارت که یک ماه پیش برگزار شد یک عکس به ما نشان دادند و پس از آن دیگر هیچ صحبتی در این باره مطرح نشد. شاید جلسه هیات مدیره‌ای بوده که من خبر نداشتم که اگر بوده و مرا دعوت نکردند این هم جای سوال دارد.»
استقلال زیر نظر وزارت ورزش و جوانان قرار دارد و طبیعی است که باید اقدامات اینچنینی با موافقت این وزارتخانه صورت بگیرد. پروژه به این عظمت قاعدتاً نیاز به مجوز وزارت ورزش دارد و این پرسش بزرگ مطرح است که آیا وزارت ورزش مجوزی برای این کار داده است؟ این درحالیست که وزارت ورزش و جوانان به چند دلیل مهم مخالفت خود را با چنین کاری اعلام کرده است.
1- وزارت ورزش و جوانان اکنون درگیر ساخت مجموعه بزرگ ورزشی در تهران بوده و اقدامات خود را در این زمینه آغاز کرده است. طبیعی است که ساخت چنین ورزشگاهی در تهران که پروژه عظیم و ماندگاری است، تمرکز و انرژی زیادی می‌طلبد. در این شرایط و تا زمانی که استقلال به بخش خصوصی واگذار شود، این وزارتخانه باید بخشی از انرژی و تمرکز خود را صرف ساخت مجموعه‌ای دیگر کند که منطقی به نظر نمی‌رسد.
2- خطیر مدیرعامل استقلال اعلام کرد ساخت این ورزشگاه 500 میلیون دلار هزینه دارد. سؤال این است که این هزینه قرار است از کجا تأمین شود؟ شرکت سازنده در قبال این موضوع چه چیزی را طلب می‌کند؟ آیا بهتر نیست این موضوع به صورت شفاف اعلام شود؟ این در شرایطی است که دولت و وزارت ورزش برای ساخت ورزشگاه جدید موضوع تهاتر را با طرف چینی مطرح و اعلام کرده‌اند در ازای نفت، طرف چینی پروژه ورزشگاه ملی ایران را پیش خواهد برد. در واقع در حالی که دولت برای این کار، تهاتر را انتخاب کرده اما مشخص نیست استقلال چگونه می‌خواهد موضوع را پیش ببرد.
3- محل مدنظر باشگاه استقلال اعلام نشده اما گفته می‌شود مسئولان این باشگاه دنبال ساخت ورزشگاه در زمینی هستند که در زمان محمد علی‌آبادی (رئیس وقت سازمان تربیت بدنی) برای ساخت ورزشگاه بانوان در آزادی پیش‌بینی شده بود؛ ورزشگاهی 40 هزار نفری. این موضوع اما محل اِشکال است چرا که باشگاه استقلال در مرحله واگذاری و خصوصی‌سازی قرار دارد و نمی‌توان اموال دولتی را در اختیار بخش خصوصی و باشگاهی که در مرحله واگذاری است، قرار داد. وزارت ورزش نیز به دلیل قوانین و ملاحظات قانونی نمی‌تواند زیر بار چنین کاری برود.
4- مجموعه عوامل بالا و البته برخی ابهامات دیگر باعث شده وزارت ورزش و جوانان مجوزی برای این موضوع به باشگاه استقلال ندهد و مخالفت خود را اعلام کند. اینکه یک باشگاه بخواهد ورزشگاه اختصاصی بسازد اقدامی خوب و نیک است اما هنگامی که ابهاماتی از جمله نبود زمین، نبود منابع مالی کافی، واگذاری استقلال و... وجود دارد طبیعی است که نمی‌توان چندان روی آن حساب باز و آن را همراهی کرد.
متاسفانه باید گفت کسانی که چنین سناریوهای نمایشی می‌نویسند از عاقبت کار خود خبر ندارند. مردم و علی‌الخصوص جوانان وقتی متوجه چنین سناریوهایی می‌شوند موجب دلزدگی‌شان می‌شود.
*حقوقدان
کد مطلب: 210015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *