۰
يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۵

معنی و مفهوم آتش‌بس

فریدون پهلوان
معنی و مفهوم آتش‌بس
بدون هیچ حب و بغضی باید گفت آتش بسی که در غزه رخ داده نشان دهنده نرسیدن اسرائیل به اهداف خود است.
رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد می‌تواند در کمترین زمان ممکن فاتح جنگ شود و به طور کل حماس را از بین ببرد.اما وقتی حمله زمینی آغاز شد و نیروهای اسرائیلی قدم به خاک نوار غزه گذاشتند متوجه شدند علی‌رغم داشتن تجهیزات پیشرفته و سنگین نظامی و همچنین مشاوره‌های معتبر و متنوع نظامی کار سخت و دشوار است.
بهرحال سال‌های سال است که رزمندگان فلسطینی جنگ در شرایط سخت و دشوار را آموزش دیده اند و معادلات جنگ چریکی و درون شهری را می‌دانند.
از آن طرف اسرائیل بعد از ضربه‌ای که از حماس متحمل شد دچار خسران‌های فراوان سیاسی و اجتماعی شد. بدین صورت که نیروهای سیاسی این رژیم دچار اختلافات شدید شدند و از نظر اجتماعی نیز مردم این منطقه اشغال شده به این نتیجه رسیدند غالب ادعاهای امنیتی پوچ و شعاری است و از امنیت مطلوب در این سرزمین غصب شده خبری نیست.
پس تا اینجای کار می‌توانیم قاطعانه بگوییم و بنویسیم که اسرائیل ناکام مانده است.
اما سوالی که می‌تواند ذهن را درگیر کند آن است که آیا بعد از پایان آتش بس رژیم صهیونیستی مجددا جنگ را آغاز کرده و آیا ممکن است به اهداف خود برسد؟
البته که سران اسرائیل تاکید کرده‌اند بعد از پایان آتش بس جنگ حداقل یک ماه دیگر ادامه خواهد یافت ولی باید توجه داشت مذاکره کنندگان فلسطینی حتما به بعد از پایان زمان آتش بس نیز فکر کرده‌اند.
یعنی اگرچه اسرای اسرائیلی مبادله می‌شوند ولی یقینا این به معنی خالی شدن دست حماس نیست.
باید یقین دانست اگر اسرائیل به نتیجه رسیدن در کوتاه مدت اعتقاد داشت حتما زیربار آتش بس نمی‌رفت. از آن طرف هم حماس حتما مهره‌هایی برای بازی بعدی خود کنار گذاشته تا در صورت نقض آتش بس و یا تحرکات پس از آن وارد عمل شود.
کد مطلب: 207069
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *