۰
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۷

جوان عزیز ؛ این "دفاع" ضروری بود ..

هادی سروش
جوان عزیز ؛ این "دفاع" ضروری بود ..

بعد از خویشتن داری های متعدد در برابر جنایت های اسرائیل در تجاوز و با شهادت رساندن سربازان ارزشمند ایران اسلامی ، حمله به کنسولگری ایران در سوریه که در تنافی با تمام قواعد بین المللی بود ، اجازه سکوت که در واقع پذیرش ظلم و تضییع روحیه دفاع است را نداد و نیروهای نظامی مردانه وارد عمل شدند.

قرآن در مسئله "دفاع" که یک "حکم فطری" است ، ارشاد نموده و اعلام اذن مقاتله داده است ؛ "أُذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَديرٌ  ؛ - به كسانى كه جنگ بر آنان تحميلگرديده، اجازه‌ي جهاد داده شده است؛ چراكه مورد ستم قرارگرفتهاند و به يقين خدا بر يارى آن‌ها تواناست." [حج / ۳۹]

بی رغبتی به احقاق حق ، و یا ظلم پذیری ؛ نشانه پذیرش ذلت معنوی و دوری از کرامت الهی است ، امیرالمؤمنین علی (ع) در این‌باره فرمودند: «إِذَا أَكْرَمَ اَللَّهُ عَبْدا أَعَانَهُ عَلَى إِقَامَةِ اَلْحَق؛هر گاه خداوند بخواهد بنده‌اى را گرامى بدارد، او را براى برپاداشتن حق یارى مى‌کند.»

در فقه ؛ "دفاع" از جان و مال به عنوان یک حکم تکلیفی مطرح است. اما هیچ گاه در شریعت و فقه هیچ تکلیفی ، رها شده از معیارهای عقل نیست . از اینجاست که دفاع و سیلی به دشمن بایرگد با توجه به "عقلانیت" و دست دادنِ "فرصت" مناسب در نظر گرفته شده است.

 دولت اسلامی موظف است در عین حساسیت به احقاق حقوق ملت خود در برابر دشمن قدّار ؛ با توجه به رسیدن به مصالح ، و دوری از مفاسدِ محتمل اقدام لازم در جهت دفاع از مال و جان و آبروی شهروندان را اِعمال کند.

در نتیجه ؛ برخورد با اسرائیل جنایتکار ، مندرج در قوانین فطری و دینی ماست، و روا نیست که شخصی که در برخی مسائل کشور نقد دارد و حتما نقد او ، حق اوست و بجاست ، ضرورت دفاع عاقلانه و غیرتمندانه را نادیده گیرد.

امروز میبینیم کشوری که مدعی آسمانی تحت پوشش "گنبدآهنین" بود و حدود ده کشور در امور پدافندی به کمکش آمدند و میلیاردها هزینه کردند! ، اما به "اذن الهی" برای اولین بار در این سطح وسیع آسمانش در برق غیرت ایران اسلامی قرار گرفت بگونه ای که خود مسئولین صهیونی اعتراف به مواجه با بزرگترین حمله هوایی را کرده اند.

این قدرت نمایی و این حضور ، با هر نتیجه ای در برخورد و یا عدم برخورد موشکها به هدف ، بسیار مغتنم و قابل تقدیر است .

 

و تردیدی نیست که توان مقابله و جمع کردنِ بساط "نفوذ" ، مانند "وعده صادق" شدنی است همانطوریکه "اشراف اطلاعاتی ، صلابت و عقلانیت در برخورد با تهدیدات آینده" ضروری است. 

پایگاه ثبات نیروهای ارزشمند نظامی در دو محور مستقر است ؛ 

اولا در دین مستقر است ، یعنی؛ رعایت تمام احکام و شرائط ایجابی و سلبی که در فقه و اخلاق در باب برخورد با دشمن مقرر است.

و ثانیا ؛ بذر و شکوفایی و میوه افتخار آفرینیِ نیروی نظامی در دلهای شهروندان است و لاغیر . با این دو شاخصه است که در دفاع از مال و جان و ارزشهای یک کشور ، نیروهای نظامی میتوانند در جهان چشم گیر باشند.

حتما شهروندان شریف و نجیب ایران قدردان نیروهای اقتدار بخش میهن خود بوده و از آنان در چالش های فرهنگی و مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی انتظار کمال مهرورزی را دارند ، و این پدیده است که میتواند قدرت نیروهای نظامی و انتظامی عزیز را از محاسبه دشمن خارج نماید.

در پایان متذکر شوم ؛ طبق آیات صریح قرآن در سوره "اسراء" خدای متعال دوبار قوم ظالمِ اسرائیل را بعد از داشتنِ امکانات ، به ذلت نشانده .

امیدواریم با دعای مظلومان جهان و خصوصا مظلومان بی پناهِ "غزه" بار دیگر شاهد ذلت دولت خائن و متعفنِ اسرائیل باشیم . ان شاء الله

 

کد مطلب: 214630
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *