۰
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۱

نقش ليست اميد در کارآيي بيشتر دولت

داریوش قنبری
اصلاح‌طلبان به طور کلي ‌‌آنجايي که کانديدا داشته‌اند قطعا دوره اول راي آورده‌اند و در بسياري حوزه‌ها هم اصلاح‌طلبان امکان رقابت نداشتند چون هيچ کانديداي اصلاح‌‌طلبي يا کانديداي نزديک به اصلاح‌طلبان تائيد نشده و امکان رقابت نيز فراهم نبود.
نقش ليست اميد در کارآيي بيشتر دولت

اصلاح‌طلبان به طور کلي ‌‌آنجايي که کانديدا داشته‌اند قطعا دوره اول راي آورده‌اند و در بسياري حوزه‌ها هم اصلاح‌طلبان امکان رقابت نداشتند چون هيچ کانديداي اصلاح‌‌طلبي يا کانديداي نزديک به اصلاح‌طلبان تائيد نشده و امکان رقابت نيز فراهم نبود. اما در آنجايي که امکان رقابت با رقيب وجود داشته شاهد بوديم که اصلاح‌طلبان که توانستند با فاصله بسيار زياد و معناداري نسبت به رقيب پيروز شوند و در مجموع از 220 کرسي مجلس که در دور اول تعيين تکليف شدند ليست اميد توانسته 124 کرسي کسب کند که اکثريت قابل توجهي است الان هم براي دور دوم از 70 کرسي که به دور دوم کشيده شده است ارزيابي‌ها حکايت از اين دارد که حداقل 40 کرسي را ليست اميد مي‌تواند بگيرد. در هر حال اصلاح‌طلبان باز مي‌توانند در اين دور هم همانطور که در دور اول توانستند کرسي‌هاي نسبتا زيادي را به خود اختصاص دهند در دوره دوم هم خواهند توانست به يک اکثريت بسيار خوبي برسند و در بدبينانه‌ترين حالت گفته مي‌شود که 40 کرسي متعلق به اصلاح‌طلبان مي‌تواند باشد و اين ظرفيت وجود دارد که اين تعداد به 50 کرسي هم برسد تا اصلاح‌طلبان در مجلس آينده بين 160 تا 170 کرسي داشته باشند.

يعني ليست اميد مي‌تواند اکثريت قاطع کرسي‌هاي مجلس آينده را در اختيار داشته باشد. همچنين به نظر مي‌رسد با شکل‌گيري مجلس جديد دولت مي‌تواند بسياري از برنامه‌هايش را با همراهي مجلس عملياتي کند و ديگر چندان خبري از تندروهايي که در مجلس بودند و مانع بزرگي در اجراي برنامه‌هاي اصلاحي دولت بودند، نيست. در مجلس قبل شاهد بوديم که حتي آنجايي که دولت منافع ملي را به پيش مي‌برد در آن حوزه‌ها هم تندروي‌هاي مجلس نهم به دولت مي‌تاختند و عرصه را بر دولت تنگ مي‌کردند اما الان با يک مجلس هماهنگ و همسو با دولت در حال شکل‌گيري است و موانعي که در گذشته وجود داشته برچيده خواهد شد و در نهايت دولت مي‌تواند با فراغ بال بيشتري نسبت به گذشته عمل کند.

هرچند شرايط اقتصادي کشور در وضعيت مطلوبي قرار ندارد اما بايد ديد که مقصر شکل‌گيري اين فضاي اقتصادي چه کسي است. مقصر دولتي است که در گذشته عقلانيت را در اداره کشور کنار گذاشته بود و الان هم طرفداران آن دولت بر اين دولت مي‌تازند گويي کشور را در شرايط گل و بلبل تحويل دکتر روحاني داده‌اند که اين چنين طلبکارانه رفتار مي‌کنند. آنها به خاطر ندارند که در هنگام تحويل دولت به دکتر روحاني صادرات نفت کشور از دو و نيم ميليون بشکه به 600 هزار بشکه تنزل پيدا کرده بود و اقتصادي را با تورم 40 درصدي و رشد منفي شش درصد تحويل دولت يازدهم دادند. با اين وضعيت قطعا کسي نبايد انتظار آن را داشته باشد که در يک مدت کوتاه همه مشکلات کشور حل شود اما دولت با عقلانيت و توجه به يک مديريت علمي توانسته به خوبي اوضاع را مديريت کند حداقل آنکه دولت تورم را کاهش داده و رشد اقتصادي را به سمت مثبت آورده است. شرايط فعلي نيازمند زمان است که خردگرايي و مديريت علمي حاکم بر دولت نتيجه دهد اما به نظر من دولت توانسته از موانع عبور کند. برجام دولت را از بسياري موانع عبور داده و اگر مانع‌تراشي نشود با توجه به اينکه دولت موانع را برداشته در شرايطي قرار گرفته که بتواند از ظرفيت‌هاي داخلي استفاده کند و مراوده خوبي با جهان خارج داشته باشد.

امسال سالي است که دولت مي‌تواند ثمر دهد. در سه سال گذشته دولت تلاش کرده زنجيرهايي که از طريق تحريم‌ها بر اقتصاد ايران بسته شده بود را پاره کند و ملت را از اسارت تحريم درآورد.

در حال حاضر زمينه کار براي دولت فراهم شده و آن طيف‌هايي که قدرت را در اختيار دارند و به نوعي به دنبال تسويه‌حساب جناحي هستند آنها منافع ملي را در نظر داشته باشند و اجازه دهند که دولت از شرايط پيش آمده براي توسعه و پيشرفت کشور استفاده کند و بيش از اين مانع بر سر فعاليت‌هاي دولت قرار ندهند.

کد مطلب: 54774
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *