۰
شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۷
تبليغات مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي ‌آغاز شد

گام دوم براي تکميل پيروزي اصلاح‌طلبان

هفتم اسفند 1394 روزي بزرگ براي اصلاح‌طلبان بود. علي‌رغم تمام محدوديت‌ها و رد صلاحيت تعداد زيادي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب در شهرهاي مختلف کشور، نتايج انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي‌براي اصلاح‌طلبان هم فراتر از انتظار بود.
گام دوم براي تکميل پيروزي اصلاح‌طلبان
 

 هفتم اسفند 1394 روزي بزرگ براي اصلاح‌طلبان بود. علي‌رغم تمام محدوديت‌ها و رد صلاحيت تعداد زيادي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب در شهرهاي مختلف کشور، نتايج انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي‌براي اصلاح‌طلبان هم فراتر از انتظار بود. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در انتخاباتي که پس از انتخابات رياست جمهوري سال 92، آن را گام دوم اصلاح‌طلبان تعبير مي‌کردند، اصلاح‌طلبان نسبت به نفرات موجود و امکاناتي که در اختيار داشتند، موفقيت خوبي کسب کردند تا گام دوم را با کمک مردم محکم بردارند. ليست اصلاح‌طلبان در تهران علي‌رغم آنکه اغلب افراد موجود در آن افراد شناخته شده اي نبودند، حايز اکثريت آراي مردم شد و تمام سي نفر منتخب تهران، همان سي نفر ليست اصلاح‌طلبان موسوم به ليست اميد بودند. آنچه ليست اميد را در انتخابات تهران پيروز کرد، در چند عامل مي‌توان خلاصه کرد. نخست موج تخريب‌ها عليه اصلاح‌طلبان و بويژه طرح موضوعاتي همچون ليست انگليسي از سوي مخالفان اصلاحات بود که مردم را به حضور در پاي صندوق‌هاي راي و پاسخ به اين هجمه ترغيب کرد. دومين عامل را مي‌توان پيام تصويري رييس دولت اصلاحات دانست که عليرغم محدوديت در ارائه پيام‌هاي او توسط رسانه‌هاي رسمي‌کشور، پيام او مبني بر دعوت از مردم براي شرکت گسترده در انتخابات مجلس و نامگذاري اميد بر روي ليست اصلاح‌طلبان، مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت تا شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات و راي به جريان اصلاحات باشيم. سومين عامل، عملکرد ضعيف مجلس اصولگرا در دوره‌هاي هفتم و هشتم و نهم بود که به دليل حضور اقليتي از اصلاح‌طلبان در آن، عملا امکان پيشبرد برنامه‌هاي اصلاح‌طلبانه وجود نداشت. مردم براي جلوگيري از تکرار مجلسي کم اثر، حضور گسترده‌اي در انتخابات مجلس دهم داشتند. از سوي ديگر مواضع مقام معظم رهبري که حاوي تاکيد مجدد ايشان بر حق‌الناس بودن راي مردم و حتي تاکيد بر اين موضوع بود که حتي کساني که من و نظام را قبول ندارند براي استفاده از حق خود در انتخابات شرکت کنند، اعتماد مردم را افزايش داد و تاثير فراواني در افزايش حضور مردم در انتخابات داشت. انتخابات مجلس شوراي اسلامي ‌در برخي حوزه‌ها در شرايطي برگزار مي‌شد که کانديداي اصلاح‌طلب نداشتند و اصلاح‌طلبان ناچار بودند از کانديدايي که ميانه روتر از ديگر کانديداها است استفاده کنند اما با اين وجود پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس چشمگير بود. مجموع آراي اصلاح‌طلبان و کانديداهاي حامي‌ دولت نشان مي‌دهد که مجلس آينده مجلسي همسو با دولت خواهد بود تا دولت تدبير و اميد مسير هموارتري براي تحقق وعده‌هاي خود و جامه عمل پوشاندن به مطالبات مردم داشته باشد.

ضمن اينکه تجربه نشان داده عموما کانديداهاي مستقل پيروز در انتخابات نيز به سمت دولت گرايش پيدا خواهند کرد. اما اين پايان کار نيست...

رقابت براي 68 کرسي باقيمانده

هنوز تکليف 68 کرسي مجلس دهم مشخص نيست و اين يعني حدود يک چهارم از کرسي‌هاي سبز رنگ پارلمان هنوز در انتظار تعيين نمايندگان منتخب مردم است. سرنوشت ترکيب مجلس آتي به راي مردم در دور دوم انتخابات مجلس بستگي دارد. اگر مردم با همان سور و شوق دور اول انتخابات در دور دوم هم شرکت کنند پيروزي در انتخابات دور دوم براي اصلاح‌طلبان قطعي خواهد بود. بويژه با توجه به اينکه در اکثر حوزه‌هاي انتخابيه‌اي که رقابتها به دور دوم رسيده، رقابت اصلي بين کانديداهاي اصلاح‌طلب و اصولگرا است.

جناح مقابل دولت که حساسيت انتخابات دور دوم مجلس را در تعيين ترکيب پارلمان به خوبي درک کرده از هر ابزاري براي اعمال فشار بر دولت و کمرنگ جلوه دادن دستاوردهاي آن استفاده مي‌کند تا حضور مردم را در دور دوم انتخابات مجلس کمرنگ‌تر سازد. به عنوان نمونه مي‌توان به موج تخريب‌ها عليه دولت در موضوع برجام طي روزهاي اخير اشاره کرد که هدف اصلي آن ايجاد ياس و نااميدي در مردم است.

اما از سويي ديگر موفقيت مردم در دور اول انتخابات نشان داد که حضور مردم در انتخابات تاثيرگذار است و مردم در صورت حضور گسترده در انتخابات مي‌توانند معادلات را به سود خود تغيير دهند. در حقيقت حضور گسترده‌تر مردم در انتخابات مي‌تواند راي اقليتي را که در هر حالت در انتخابات شرکت مي‌کنند و سبد راي اصولگرايان را تشکيل مي‌دهند بي‌اثر يا کم‌اثر سازد و اين نکته‌اي است که در دور اول انتخابات در برخي حوزه‌هاي انتخابيه بويژه شهرهاي بزرگي همچون تهران و اصفهان اثبات شد. به همين دليل در دور دوم هم مي‌توان اميد داشت آن دسته از مردم که تصور مي‌کردند راي آنها تاثير چنداني در نتيجه انتخابات ندارد، با شور و اشتياق بيشتري در انتخابات حاضر شوند و ترکيب 68 کرسي باقيمانده از مجلس را به گونه‌اي تعيين کنند که حاميان دولت در اکثريت قرار بگيرند.

چگونه در مرحله دوم شرکت کنيم؟

بر‌اساس قانون انتخابات در حوزه‌هايي كه انتخابات مجلس به دور دوم كشيده شده است فقط افرادي مجاز به رأي دادن هستند كه در مرحله نخست نيز در همان حوزه‌ها رأي داده باشند. در همين حال فردي كه در دوره نخست انتخابات مجلس رأي نداده است مي‌تواند در دور دوم رأي‌گيري در هر حوزه انتخابيه رأي خود را به صندوق بيندازد. حال بايد در انتظار روز جمعه دهم ارديبهشت باقي بمانيم تا در صورت حضور گسترده مردم در انتخابات و افزايش ميزان مشارکت مردم – همانگونه که در دور اول رخ داد – شاهد تشکيل مجلسي معتدل و همراه با دولت باشيم.
گزارش : وحید رضایی

کد مطلب: 54886
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *