۱۱
جمعه ۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۷

درسهای هشت سال دفاع مقدس

امیر پویان رفیعی شاد*
جنگ تحمیلی با رژیم بعثی عراق به عنوان طولانی ترین جنگ مستمر در قرن بیستم و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید.این جنگ به صورت رسمی در 22سپتامبر 1980 (31شهریور 1359)آغاز شد.
درسهای هشت سال دفاع مقدس
جنگ تحمیلی با رژیم بعثی عراق به عنوان طولانی ترین جنگ مستمر در قرن بیستم و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید.این جنگ به صورت رسمی در 22سپتامبر 1980 (31شهریور 1359)آغاز شد. در این روز، درگیریهای پراکنده مرزی دو کشور، با یورش نیروی هوایی عراق به فرودگاههای نظامی و غیر نظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد.البته این آغاز تجاوز رسمی رژیم بعثی عراق بود؛ چراکه ماهها ماجراجویی و حملات مرزی قبل از آن به صورت غیر رسمی وجود داشت .
این جنگ هشت ساله اثرات جانی و مالی زیادی را بر کشور و مردم ایران و عراق تحمیل کرد و این پیامدها برای کشور عزیزمان ایران که پس از سالها تلاش و مجاهدت مردم انقلابی، منجر به استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران شده بود در این مقطع زمانی بسیار ناگوار و ناخوشایند بود چراکه در زمانی که جمهوری اسلامی ایران عرصه را جهت فعالیت اقتصادی و سیاسی کشور مساعد می دید و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) تمامی مسئولین را به سوی برقراری عدالت اجتماعی سوق می داد و دغدغه نظام، این مهم و مشارکت مردم در امور جاری کشور بود، به گونه ای کشور را به جای تمرکز در جهت رفع موانع استقرار عدالت در جامعه، به سوی محافظت از تمامیت ارضی کشور کشاند و ناگزیر، موضوع جنگ تبدیل به اولویت نخست کشور شد. گرچه جنگ تحمیلی در آن مقاطع حساس غیر مترقبه بود و کشور اسلامی ما را دچار شوک نمود اما لبیک مردم به امام و پیامدهای حاصله از پیروزی رزمندگان اسلام، شهدا، جانبازان،آزادگان سرفراز و دلیرمردان و فرزندان ایران زمین از هیچ دیده ای پوشیده نیست. حضرت امام خمینی (ره) در این مورد فرمودند همین شهادتها پیروزی را بیمه می کند. همین شهادتهاست که دشمن را رسوا می کند.از موضوعات و اهمیت این جنگ آن بود که این نصایح گرانبها در نهایت محقق شد و دشمنان ایران و اسلام رسوا شدند، و همه دیدند که صدام و صدامیان با چه نکبتی مواجه شدند و خون پاک شهدا و مدافعان اسلام بود که ایران اسلامی را در جهان سرافراز نمود. در فرمایشاتی دیگر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) فرمودند :امروز به فضل همین شهادتها و به برکت خون شهدا، ملت ما، ملت سربلند و آبرومندی است و ملتها آبرو و عزت را این گونه باید پیدا کنند.این عزت و بزرگی و سرافرازی است که کشور ایران را به عنوان کشور قدرتمند منطقه و حتی در جهان مطرح کرده است.اثرات این جنگ بود که باعث شد ابرقدرتها و استکبار جهانی تجربه مقابله با کشور قدرتمند و غیور و جوانان جان بر کف ایران زمین را درک کنند. برکات خون شهدا در جنگ تحمیلی به قدری ارزشمند است که مقام معظم رهبری می فرمایند ایستادگی در مقابل دشمنان مقتدر و مسلط، زورگوی ظالم و پرروی گستاخ، کار بسیار بزرگ و با عظمتی است. این همان کاری است که مردم ما کردند و عظمت ملت ما به خاطر همین شهادت جوانان شما و شجاعت فرزندانتان بود.
دقیقا در زمانیکه سلطه گران و استکبار جهانی تلاش بر اثبات نظام سلطه در مقابل انقلاب اسلامی را داشتند و حتی سازمانها و نهادهای بین المللی از آن حمایت می کردند، ملت غیور ایران با رهنمونهای حکیمانه پیر جماران کاری کردند که هیچ کشوری حتی تفکر تعرض به جمهوری اسلامی ایران را نداشته باشد .
دشمنان اسلام و انقلاب سعی بر آن داشتند که کشور را متلاطم جلوه دهند و در راستای این اهداف پوشالی حتی به حمایت از گروههای پوشالی داخل کشور پرداختند. ّبدخواهان سعی بر آن داشتند که آرامش و ثبات حاصله از پیروزی انقلاب را از مردم ساقط کنند اما خداوند متعال چنان تقدیری را در پیش روی آنان نهاد که این تقدیر مصادق آیه شریفه وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُالْمَاكِرِينَ(نقشه کشیدند و خداوند چاره جویی کرد و خداوند بهترین چاره جویان است ).
رهبری خردمندانه،اعتماد به نفس، قدرت و عظمت ملی در همه ادوار انقلاب اسلامی بخصوص در این دوره مهم موجب ناکامی ماندن دشمنان شد و موجبات رشد و پیشرفت کشور را در عرصه های گوناگون فراهم کرد.این رشد و شکوفایی را مدیون مجاهدتها و رشادتهای افرادی هستیم که خون و جان خود را نثار عظمت و بزرگی کشور کردند. در دیدار مقام معظم رهبری با جانبازان جنگ تحمیلی در شهریور ماه سال جاری یکی از این بزرگان جمله ای را ایراد فرمود که اشک را در چشمان هر انسانی جاری می سازد ،این مجروح و جانباز جنگ تحمیلی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که از وی در خصوص رضایت از وضعیت فعلی علی الرغم شرایط نامطلوب جسمانی سئوال نمود گفت که ما رفتیم برای جنگ که جانمان را فدا کنیم. یا وقتی به وصیت نامه شهدا رجوع و آنها را مطالعه می کنیم شاهد نوشته هایی صادقانه و خالصانه هستیم که وظیفه هر ایرانی را در جهت حفاظت و صیانت از ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی سنگینتر می کند.
حال حفظ و بقای این اندیشه های زیبا نتایج حاصله از جنگ است. آتها که جنگیدند و جان خود را فدا کردند و برای عظمت اسلام، برای کشور، برای حفظ ناموس و جان و مال مردم جنگیدند و این است که وظیفه مردم و مسئولین را در صیانت از این آمال و تفکرها بیشتر می کند و می بایست پاسدار و حافظ واقعی خون شهدا باشیم.
*مدرس دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری
کد مطلب: 61145
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *