۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۴

چند نکته درباره مصوبه اداره کل امور کتاب

فرهاد تیمورزاده
چند نکته درباره مصوبه اداره کل امور کتاب
روز دوشنبه ۱۰/۰۷/۹۱ برگه اي مبني بر مصوبه شوراي مديران مورخ ۷/۳/۹۱ به كارمند انتشارات تيمورزاده داده شد كه حاكي از به اصطلاح "ممنوعيت همكاري" دو ناشر در انتشار يك اثر بود كه در ذيل آن را ملاحظه مي كنيد:
نظر به مشکلات پیش آمده در آمار تولید و انتشار کتاب و پیرو مصوبه شورای مدیران مورخ 7/۳/91 از تاریخ ابلاغ نامه به شماره ۱۳/۹۱/۴۰۳۱۴ به جز آن دسته از کتابهایی که با نگاه ارزشی به موضوعات مهم متناسب با سیاستهای راهبردی نظام جمهوری اسلامی در عرصه علمی و فرهنگی کشور است و از حیث میزان سرمایه گذاری و محتوایی از توان حداکثری یک ناشر به تنهایی خارج است از قبیل: آثار دوره ای برجسته و نفیس، دایره المعارف ها، فرهنگ ها و دانشنامه هایی که در آنها نوآوری محتوایی و پژوهشی مشاهده شود و شامل مصادیق کتاب سازی نباشد در تمامی آثار دیگر چاپ هرگونه عبارت "ناشر همکار یا همراه" در شناسنامه کتاب ممنوع و غیرمجاز است.
اداره کل امور کتاب و کتابخوانی
‏‏‏در مورد مصوبه مذكور موارد زير قابل تعمق و تامل است:
۱- با فرض لازم الاجرا بودن مصوبات شوراي مديران براي ناشران، آيا اين امر نبايد به درستي اطلاع رساني مي شد؟ در حالي كه تا روز گذشته در سايت وزارتخانه منعكس نشده بود و حتي اكنون نيز اين كار صورت نگرفته است و اگر اين مطلب اينقدر اهميت داشت چرا با ناشران نامه نگاري نشده و يا از طريق رسانه ها اطلاع رساني صورت نگرفته است؟
آيا شايسته متولي فرهنگ مكتوب است كه تكاليف ناشران را از طريق ديوارهاي اداره كتاب به اطلاع آنان برساند؟ و با وجود تاكيدات فعلي دولت مبني برحذف سفرهاي غير ضرور، آيا براي آگاهي از مصوبات رنگارنگ سليقه اي آن معاونت هرروز بايد به وزارتخانه مراجعه كرد؟
۲- اگر درج جمله" ناشر همكار يا همراه" در شناسنامه كتاب ممنوع است، چرا در زمان ارائه پرينت نهايي و فايل آن براي اخذ مجوز پيش از چاپ، از دريافت فايل ناشر كه از ابتدا به همراه شناسنامه صورت مي گيرد، خودداري نشده و ضمن صدور مجوز روالي در پيش گرفته شده كه كتاب با همان شرايط به اصطلاح ايراد دار به چاپ برسد؟
۳- در حالي كه سياست هاي جمهوري اسلامي بر مبناي جلب سرمايه هاي كوچك به عرصه كتاب و نيز افزايش روحيه تعاون و همكاري در ميان اشخاص مختلف علاقمند به فعاليت در هر حوزه از جمله حوزه فرهنگي است، چگونه مصوبه‏اي اين حق قانوني را تحديد مي سازد؟
۴- چه كسي توان حداكثري ناشران را مشخص خواهد كرد؟ اين توان يك ميليون تومان است؟۱۰ ميلييون تومان است؟ ۱۰۰ ميليون تومان است؟ و يا در همه به يك اندازه است؟ آيا قرار است سيستم محاسباتي در وزارتخانه راه بيفتد تا توان اقتصادي ناشران را محاسبه كند؟ چه شخص، اشخاص، هيات، گروه يا كارشناساني" آثار دوره اي برجسته و... مشروط به نوآوري محتوايي و پژوهشي " را تشخيص خواهند داد؟
۵- آيا شوراي مديران به تمامي وظايف خود در بستر سازي و تسهيل فعاليت هاي تعريف شده در حوزه فرهنگ يا حتي بخش هاي مهم تر آن عمل كرده و فقط موضوع همكاري ناشران به عنوان يك معضل مهم باقي مانده است كه بايد حل شود؟ و يا اينكه همكاري ناشران، فرهنگ اين مرز و بوم را به مخاطره خواهد انداخت؟
آيا تصور نمي كنيد در اين شرايط سخت كاري ناشران، صدور چنين مصوبه هايي بيشتر از توجه به محتواي آنها، تاكيد بر حضور شوراي مديران را به ذهن متبادر مي سازد؟ 
به نظر مي‏رسد كه اين مصوبات بي فايده مربوط به دوران آزار دهنده معاون سابق فرهنگي است كه انتظار مي رود در دوره فعلي اين دست مصوبات، آئين نامه هاي دست و پا گير و مساله ساز و تنش زا از جريان كار خارج شوند. 

مدير مسوول انتشارات تيمورزاده
دكتر فرهاد تيمورزاده
کد مطلب: 9811
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *