۱
جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۱
ویژه‌ی آخرِ هفته‌ی «مردم‌سالاری آنلاین»

چهره‌ی فرشتگان در یک دست‌نوشتِ کهنِ پارسی+۱۷ نگاره‌ی شگفت

رساله‌ی «دقایقِ الحقایق» دارای چندین باب در علومِ اسلامی است که از آن میان می‌توان به بابهای همچون اندر بیانِ اسرارِ نامهای باری تعالی، اندر بیانِ ملکان و منزلشان، اندر بیان علم سیمیا، اندر بیان علم کیمیا اشاره کرد.
نگاره‌ای از دست‌نوشتِ «دقایقِ الحقایق»
نگاره‌ای از دست‌نوشتِ «دقایقِ الحقایق»
پیش‌تر، در «مردم‌سالاری آنلاین»، به شناساندنِ نسخه‌ای ۷۵۰ ساله به زبانِ پارسی درباره‌ی طلسمات و علومِ غریبه که در کتابخانه‌ی ملیِ پاریس نگهداری می‌شود پرداختیم و رساله‌ی نخستِ آن را و نگاره‌هایش را شناساندیم. اینک برآنیم تا رساله‌ی دومِ این دست‌نوشت را که «دقایقِ الحقایق» نام دارد بررسی کنیم و نگاره‌های شگفتش را به خوانندگانِ ارجمندِ «مردم‌سالاری آنلاین» بشناسانیم.
گفتنی است کتابی دیگر با همین نامِ «دقایقِ الحقایق» در زبانِ پارسی وجود دارد که نوشته‌ی شیخ احمد رومی از مشایخِ سلسه‌ی مولویه‌ی در سده‌ی هشتمِ هجری و از پیروانِ مولانا جلال‌الدین محمد بلخی است. این کتاب که شرحی بر مثنویِ مولانا است و به کوششِ محمدرضا جلالی نائینی و محمد شیروانی ازسویِ شورای عالیِ فرهنگ و هنر در سالِ ۱۳۵۴ نیز چاپ شده، متفاوت از این رساله و بی‌ارتباط با آن است.
بدین دست‌نوشت بازگردیم. رساله‌ی «دقایقِ الحقایق» از برگِ ۵۰ این دست‌نوشت آغاز می‌شود. این رساله دارای چندین باب در علومِ اسلامی است که از آن میان می‌توان به بابهای همچون اندر بیانِ اسرارِ نامهای باری تعالی، اندر بیانِ ملکان و منزلشان، اندر بیان علم سیمیا، اندر بیان علم کیمیا اشاره کرد:
 
در بابِ اندر بیانِ ملکان و منزلشان و صورتشان و مقامشان که از برگه‌ی ۶۷ این دست‌نوشت آغاز می‌شود، چهره‌های ملائک چنین پرداخته شده‌اند: 
در هفته‌ی آینده، در «مردم‌سالاری آنلاین»، نگاره‌های این رساله‌ی «دقایقِ الحقایق» را که درباره‌ی شبه‌علومِ سیمیا و کیمیا خواهند بود را پی خواهیم گرفت.
کد مطلب: 103714
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *