۰
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۶
جولان دلار در کانال ۱۴ هزار تومانی و سکه در کانال ۵ میلیون تومانی

تحلیل آخرین تحولات بازار ارز و سکه

بازار ارز و سکه، امروز ملتهب‌ترین روز کاری در سال جدید را تجربه کرد. سکه بهار آزادی طرح جدید در حال حاضر در کانال ۵ میلیون تومانی جولان می‌دهد و هر دلار آمریکا حتی در صرافی‌های بانکی در کانال ۱۴ هزار تومانی معامله می‌شود.
دلیل التهابات بازار ارز و سکه چیست؟
دلیل التهابات بازار ارز و سکه چیست؟
بازار ارز و سکه، امروز ملتهب‌ترین روز کاری در سال جدید را تجربه کرد. سکه بهار آزادی طرح جدید در حال حاضر در کانال ۵ میلیون تومانی جولان می‌دهد و هر دلار آمریکا حتی در صرافی‌های بانکی در کانال ۱۴ هزار تومانی معامله می‌شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، قیمت سکه بهار آزادی و دلار آمریکا امروز در بازار آزاد با جهش قابل توجهی روبرو شد. قیمت هر دلار آمریکا تا لحظه تنظیم این گزاش (ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه سه شنبه ۲۰ فروردین) در معاملات نقدی بازار آزاد، ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.
قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید (موسوم به سکه امامی) نیز در حال حاضر ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است.
بانک مرکزی امروز قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانک‌ها را که عمدتاً به مسافران دارای بلیت سفر خارجی و ویزا تعلق می‌گیرد، افزایش داد. صرافی‌های بانک‌ها در حال حاضر هر دلار آمریکا را با قیمت ۱۴ هزار و ۱۸۰ تومان به فروش می‌رسانند.
در واقع، دلار آمریکا آستانه روانی ۱۴ هزار تومان و سکه طلا آستانه روانی ۵ میلیون تومانی را پشت سر گذاشته است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که التهابات بازار ارز و سکه یک‌بار دیگر آغاز شده است.
 
دلایل افزایش قیمت دلار و سکه
مهم‌ترین دلیلی که در روز گذشته و امروز باعث افزایش قیمت ارز و سکه در بازار آزاد شد، تصمیم دولت آمریکا با قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی بود. دیروز زمزمه این خبر به افزایش قیمت در بازار ارز و طلا منجر شد و از شب گذشته که دولت ترامپ تصمیم خود را عملی کرد، التهابات در بازار آزاد به نحو قابل توجهی افزایش یافت.
ایران این اقدام آمریکا را سریعاً تلافی کرد و ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا و نیروهای آن که در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی فعال‌اند را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. تنش‌آفرینی جدید دولت ترامپ و بالا رفتن ریسک سیاسی باعث شد تا قیمت ارز و سکه در بازار ایران افزایش یابد.
در هفته‌های باقی‌مانده تا اواسط اردیبهشت، دولت ترامپ باید در مورد تمدید یا عدم تمدید معافیت‌های نفتی کشورهایی که نفت از ایران وارد می‌کنند، تصمیم‌گیری کند. از هم‌اکنون کاخ سفید بنا به عادت دو سال گذشته، فتیله جنگ روانی با ایران را بالا کشیده تا به التهابات اقتصادی در ایران دامن بزند. ممکن است در روزهای پیش‌رو، این جنگ روانی و تبلیغاتی، همچنان از طرف واشنگتن در سطح بالایی دنبال شود. بنابراین، احتمال این که در روزهای آینده هم بازار ارز و سکه ملتهب باشد، وجود دارد.
با این حال، نباید از نظر دور داشت که اقدام روز گذشته دولت ترامپ مبنی بر تروریستی خواندن سپاه پاسداران، تأثیر اقتصادی‌ چندانی به همراه ندارد. آمریکا، تحریم‌ها را در بالاترین سطح دنبال می‌کند و در آینده نزدیک، امکان چندانی برای افزودن بر فشار تحریمی ندارد. افزایش قیمت نفت احتمالاً باعث خواهد شد تا آمریکا بار دیگر پنج کشور چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی را از رعایت تحریم‌های نفتی ایران، مستثنی کند که این امر شکست واشنگتن در سیاست «به صفر رساندن صادرات نفت ایران» محسوب می‌شود.
تحریم‌های آمریکا در بالاترین سطح ممکن اعمال شده و تروریستی خطاب کردن سپاه پاسداران، تأثیر اقتصادی بنیادی نخواهد داشت. پس عاملی که این روزها التهاب در بازار ارز و سکه را به همراه داشته روانی است و جنبه‌های مخرب آن، احتمالاً به زودی فروکش کند.
عامل بنیادی‌ای که در حال حاضر ثبات بازار ارز و سکه را در ایران تهدید می‌کند، عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور است. طبق آمارهای رسمی میزان صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۷، ۴۰ میلیارد دلار بوده که در این دوره تنها ۱۰.۵ میلیارد دلار آن به سامانه نیما عرضه شده است. اگر دولت و بانک مرکزی، نتوانند این تهدید بنیادی را مدیریت کنند، احتمال وجود التهابات بیشتر در بازار ارز و سکه بالا می‌رود.   
 
کد مطلب: 105729
برچسب ها: قیمت سکه دلار تحریم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *