۰
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۲
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از حواشی دومین نمایشگاه تهمینه میلانی

نقاشی های خانم کارگردان؛ کپی برداری یا الهام گرفتن؟!

«تهمینه میلانی» کارگردان سینما روز جمعه ششم اردیبهشت ماه دومین نمایشگاه نقاشی خود با عنوان «آن دیگری» در گالری آریانا با ۴۰ تابلو نقاشی برپا کرد. اما نمایشگاه دوم میلانی هم مانند نمایشگاه اول او این کارگردان سینما را گرفتار حواشی کرد.
نقاشی های خانم کارگردان؛ کپی برداری یا الهام گرفتن؟!
«تهمینه میلانی» کارگردان سینما روز جمعه ششم اردیبهشت ماه دومین نمایشگاه نقاشی خود با عنوان «آن دیگری» در گالری آریانا با ۴۰ تابلو نقاشی برپا کرد. اما نمایشگاه دوم میلانی هم مانند نمایشگاه اول او این کارگردان سینما را گرفتار حواشی کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، اولین نمایشگاه میلانی با عنوان «فیلم‏هایی که نساختم» هفت ماه پیش در گالری «ایوان» برپا شد. نمایشگاهی که با حاشیه آغاز شد و همان حاشیه‌ها آن را پیش از موعد مقرر تعطیل کرد. انگشت اتهام زمانی سمت میلانی گرفته شد که موضوع کپی‌کاری در فضای مجازی مخصوصا اینستاگرام مطرح شد. با این وجود اما این کارگردان سینما اصرار داشت که کپی صورت نگرفته: «من کپی نکرده‌ام، الهام گرفته‌ام!»
دومین نمایشگاه میلانی که بر خلاف نمایشگاه اول افتتاحیه پر سر و صدایی نداشت، چندان بی‌سروصدا کار خود پایان نداد. این بار 40 تابلوی میلانی تنها چهار روز به دیوار بود، اما در همین چهار روز زمزمه‌های کپی بودن نقاشی‌ها و بدون مجوز نمایش داده شدن‌شان از محافل هنر‌های تجسمی به گوش می‌رسید.
برخی از فعالان حوزه هنر‌های تجسمی با کنار هم قرار دادن نقاشی‌های میلانی در کنار نقاشی‌های اصل، این کارگردان سینما را به چالش کشیدند. «افشین پرورش» در انتقاد به نمایشگاه نقاشی میلانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «اکثر آثار به نمایش درآمده، از روی آثار هنرمندان ایرانی و غربی کپی شده‌اند. البته میلانی بعنوان یک فمنیست هم تلاش مضاعفی کرده تا اکثر آثار به نمایش درآمده از آثار هنرمندان زن کپی شوند که همین مبین جسارت و ساختارشکنی تهمینه میلانی است. چه افتخاری بالاتر از این که بدون کسب اجازه از هنرمندان خصوصا هنرمندان زن و بدون هیچگونه پرداخت نقدی بابت حق امتیاز آثار، آثار آنها را کپی کنی و به نام خود به نمایش گذاشته و به فروش برسانی.»
میلانی در روز افتتاح این نمایشگاه در ویدئویی که در اینستاگرام خود منتشر کرد گفته بود:« «آن دیگری» دومین نمایشگاه نقاشی من است، اولین نمایشگاه من 7 ماه پیش، روز دوم قربانی یک توطئه از پیش طراحی شده توسط عده‌ای انسان بی‌اخلاق شد. آنها تلاش کردند تصویری از من بسازند که من نبودم بلکه ضمیر نازیبای خود آنها بود. به جای کینه‌ورزی به پا خاستم و احساسات متلاتم دورنم را با رنگ بر روی بوم کشیدم. من حرف دارم، خیلی حرف دارم، و از آنجا که فیلمسازی را برای من و بسیاری از همکارانم دشوار کرده‌اند برآن شدم تا با هنر نقاشی حرف هایم را بزنم شغل اصلی من فیلمسازی و معماری است و نقاشی را چند سالی است که به صورت خود آموخته آغاز کرده‌ام، در این راه از همچیز و همه کس الهام می‌گیرم، ، عکاسان، نقاشان نامی یا کمتر شناخته شده جهان، سمبل و نماد‌های ایران باستان، تجارب زیسته و قصه آدم‌های پیرامونم. آنها  با عبور از جهان بینی و سلیقه فردی من فرم و محتوای جدیدی می‌یابند.  نقاشی‌های من سبک مشخصی ندارد و شاید سال‌ها طول بکشد تا با راهنمایی اساتید و نقد کارشناسی به زبان ویژه خود دست یابم سبک، بافت و تکنیک هر نقاشی را بسته به موضوعی که مرا می‌آشوبد یا به وجد می‌آورد برمی‌گزینم. اما آنچه این 40 تابلو را کنار هم می‌نشاند و به آنها وحدت می‌بخشد، قصه گویی آنها درباره نیمه دیگر جامعه است. زن؛ زن معاصر ایران و زنان گمشده در تاریخ ایران زمین.»
موضوع دیگری که نمایشگاه دوم میلانی را به چالش کشید، به نمایش گذاشتن چند اثر از آثار نمایشگاه قبلی اوست که گویا مجوز ندارد؛ گرچه میلانی این موضوع را تکذیب کرده است. به گزارش مهر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نمایش چند اثر به نمایش در آمده در نمایشگاه «آن دیگری» را صادر نکرده است. این آثار با وجود اینکه مجوز نمایش را نداشته‌اند به نمایش گذاشته شده‌اند و جالب‌تر اینکه این آثار در نمایشگاه قبلی میلانی در گالری ایوان روی دیوار نرفته بودند.
مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به صدور مجوز برگزاری نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی در گالری آریانا گفت: به نظر می‌رسد چهار اثر از آثاری که در نمایشگاه «آن دیگری» در گالری آریانا به نمایش درآمده است، مجوز نمایش از ارشاد نداشته‌اند. آثاری که قبلاً هم در میان آثار این هنرمند برای نمایشگاه اولش بود اما ما با نمایش آنها مخالفت کرده بودیم. به همین دلیل با این گالری برخورد خواهد شد.
میلانی در واکنش به این اظهارات اعلام کرده است که هیچیک از آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه «آن دیگری» فاقد مجوز نبوده و همه آثار با مجوز وزارت ارشاد روی دیوار رفته است.
وی تأکید کرد: بازنگری همیشه ممکن است و این اتفاق می‌تواند هم در سینما، هم در تئاتر، مطبوعات و هم هنرهای تجسمی اتفاق بیافتد و می‌افتد. از طرف گالری «آریانا» ۴۰ تابلو به ارشاد ارائه شد و ۳۷ تابلو مجوز دریافت کرد که همان ۳۷ تابلو هم به نمایش در آمد بی‌هیچ تخلفی.
او در خصوص حواشی که اینبار نیز دامنگیر او شده است گفت: فراموش نکنید مغرضان بی‌کار نمی‌مانند و همواره در پی آتش افروزی هستند. مطمئن هستم اطلاعات مربوط به مجوز نمایش آثار من در گالری «ایوان»، تنها در اختیار مسئول آن گالری بوده است و کسی به آن دسترسی نداشته است؛ حالا چگونه این اطلاعات در مورد تابلوهای دارای مجوز بنده به رسانه‌ها درز پیدا کرده و چرا؟ شاید به دلیل برخورد قانونی من با این متخلفان بوده است که سعی در گل‌آلود کردن آب دارند، تا از خطاهایی که در مورد نمایشگاه قبلی مرتکب شده‌اند، رها شوند.
در حالی که هنوز شبهات در خصوص نمایشگاه قبل برقرار بود، میلانی بدون توجه به افکار عمومی به ویژه فعالان هنرهای تجسمی نمایشگاه دیگری برپا کرد. فعالان حوزه هنرهایی تجسمی این اقدام میلانی را دهن‌کجی او به آنها می‌دانند. میلانی اما همانگونه که بار قبل به دلیل کپی کاری عذرخواهی نکرد و آن را الهام گرفتن قلمداد کرد اینبار نیز با این توجیه که: «در این راه از همه چیز و همه کس الهام می‌گیرم و  با عبور از جهان بینی و سلیقه فردی من فرم و محتوای جدیدی می‌یابند» خود را تبرئه کرد.
 
کد مطلب: 106947
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *