۰
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۴
فاجعه سیاسی در تل آویو

نتانیاهو مجبور به انحلال کنست شد

حال و روز سیاسی اسرائیل خیلی وقت است که مساعد نیست. «بنیامین نتانیاهو» گمان می‌کرد حمایت‌های سرسختانه «دونالد ترامپ» او را نجات خواهد داد اما در تل آویو اوضاع آنچنان وخیم است که هیچ کس منجی او نیست. نخست وزیر صهیونیستی عصر دیروز با پذیرش شکست در تشکیل دولت ائتلافی مجبور به انحلال کنست شد.
نتانیاهو مجبور به انحلال کنست شد
حال و روز سیاسی اسرائیل خیلی وقت است که مساعد نیست. «بنیامین نتانیاهو» گمان می‌کرد حمایت‌های سرسختانه «دونالد ترامپ» او را نجات خواهد داد اما در تل آویو اوضاع آنچنان وخیم است که هیچ کس منجی او نیست. نخست وزیر صهیونیستی عصر دیروز با پذیرش شکست در تشکیل دولت ائتلافی مجبور به انحلال کنست شد. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بحران سیاسی در تل آویو از حدود یک سال پیش و زمانی که تظاهرات هفتگی علیه نخست وزیر آغاز شد ؛ به یک فاجعه سیاسی در تل آویو تبدیل شد.  حالا سرزمین های اشغالی به لحاظ سیاسی در یک فاجعه بزرگ گرفتار شده است.
 
ناتوانی بی بی در تشکیل کابینه
حزب لیکود به رغم نارضایتی‌ها اگرچه توانست در انتخابات کنست (پارلمان اسرائیل) به پیروزی نیم بند دست پیدا کند اما عملا تل آویو در بن بست ناتوانی تشکیل دولت ائتلافی گرفتار شده است. شورای مرکزی حزب لیکود تصمیم داشت یک لایحه برای انحلال کنست ارایه کند و تا روز چهارشنبه یک ضرب الاجل تعیین کرده بود اما عصر دیروز (دوشنبه) بی بی این لایحه را امضا کرد.
او که برای 10 سال نخست وزیر رژیم صهیونیستی بوده است ، پس از ماموریت برای تشکیل کابینه هرجا که رفت به در بسته خورد.
دردسر بی بی این است که هیچ حزب اسرائیلی به ویژه «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» حاضر نشده است با او ائتلاف کند. گفتنی است که طبق قانون صهیونیستی ، چهارشنبه مهلت ۴۲ روزه‌ای که به نتانیاهو برای تشکیل دولت داده شده به پایان می‌رسید و بعد از آن «روون ریولین» رئیس جمهوری اسرائیل می‌تواند عضو دیگری از کنست را مامور تشکیل دولت کند.
در میان فاجعه سیاسی اسرائیل ، بی بی در خیابان‌های تل آویو با یک مشکل بزرگ تر دست به گریبان است تا جایی که ممکن است او راهی زندان شود. بامداد یکشنه ، ده هزار شهروند صهیونیست ساکن تل آویو در نیمه‌های شب به خیابان آمدند تا علیه مصئونیت نتانیاهو تظاهرات کنند.
نکته حائز اهمیت اینجاست که همه احزاب سیاسی مخالف لیکود در این راهپیمایی علنا  حضور پیدا کردند؛شاید ریشه‌های ناتوانی نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی را در همین صف بندی باید جست و جو کرد. «یائیر لاپید» از سران حزب آبی ــ سفید وابسته به جناح میانه و از احزاب اصلی مخالف در جریان تظاهرات گفت: «نتانیاهو در تلاش برای لگدمال کردن دادگاه عالی است تا زندانی نشود.او ویران‌کننده اسرائیل است و ما اجازه آن را نخواهیم داد.»
«بنی گانتز» رهبر بزرگترین فراکسیون مخالف خطاب به نتانیاهو گفت: «اجازه نخواهیم داد اسرائیل دموکراتیک را به فضای خاص برای یک خانواده سلطنتی تبدیل کنی.»  «تمار زاندبرگ» رهبر حزب اپوزیسیون مرتزنیز گفت: «نتانیاهو دادگاه عالی را در هم خواهد کوبید تا مانع از فعالیت دستگاه قضائی شود.»
مخالفان نگران هستند که توانایی نتانیاهو در تشکیل کابنیه منجر به مصئونیت وی خواهد شد. محافظه کاران اسرائیلی معتقدند که لیبرال‌ها به دنبال سرنگون کردن و حذف بی بی هستند. درهمین حال،دادستان کل اسرائیل روز چهارشنبه تصمیم گرفت، موعد نهایی جلسه رسمی استماع نتانیاهو در پرونده‌های فساد علیه وی را تا ماه اکتبر تمدید کند.
 
لیست بلند اتهامات علیه بی بی
پیش از انتخابات فروردین ماه در فلسطین اشغالی، دادستان کل رژیم صهیونیستی اعلام کرد که قصد دارد علیه نتانیاهو که چندین پرونده مختلف فساد دارد، به اتهام تقلب و رشوه گیری اعلام جرم کند.
خبر فساد نتانیاهو در ماه‌های اخیر در صدر رسانه‌ها قرار گرفته است. پرونده‌هایی که در رسانه‌ها به «پرونده 1000»، «2000»، «3000» و «4000» معروف شده است.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستکم 12 بار به بازجویان پلیس پاسخ داده که علاوه بر پرونده‌های مذکور، پرونده فساد مالی همسرش نیز در میان آنهاست.
نتانیاهو در پرونده موسوم به 1000، متهم است که حدود 300 هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایه داران یهودی دریافت کرده است.
در پرونده 2000 نیز نخست وزیر رژیم جعلی اسرائیل، متهم به زد و بند با «ارنون موزس» صاحب امتیاز روزنامه معروف «یدیعوت آحارونوت» رژیم صهیونیستی بوده تا پوششی مثبت از او و فعالیت‌هایش در این روزنامه داده شود و روزنامه خصوصی «اسرائیل هیوم» (اسرائیل امروز) یعنی رقیب یدیعوت آحارونوت از سوی دولت زیر فشار قرار گیرد.
پر سر و صداترین پرونده نتانیاهو اما به پرونده 3000 برمی‌گردد که مربوط به خرید سه زیر دریایی از آلمان است و در سال 1395 جنجال زیادی به راه انداخت و برخی نمایندگان کنست (پارلمان) و سیاستمداران اسرائیلی، نتانیاهو را زیر تیغ انتقادات شدید قرار دادند.
پرونده موسوم به 4000 نیز به مسأله زد و بند نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مالک شرکت بزک که خود صاحب امتیاز پایگاه خبری «واللا» است، باز می‌گردد که بر اساس گزارش دادستانی رژیم اسرائیل، وی در این پرونده متهم به فساد گسترده است.
نتانیاهو در این پرونده متهم است که میلیون‌ها دلار تسهیلات مالی در اختیار «شاؤول الویچ» مالک این شرکت قرار داده است تا پایگاه خبری واللا رسانه زیر نظر این شرکت از نخست وزیر و خانواده اش حمایت رسانه ای کند.
فاجعه سیاسی اسرائیل که بیش از همه گریبان نتانیاهو را گرفته است خیلی سریع پس لرزه های خود را در واشنگتن نشان خواهد داد. لابی های صهیونیستی در واشنگتن نفوذ فوق العاده ای دارند و بی بی با دونالد رفقای گرمابه و گلستان محسوب می شوند. حذف و احتمالا محاکمه نتانیاهو مستقیما روی بنیان های قدرت ترامپ و حمایت های تل آویو از رئیس جمهوری آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. گذشت زمان خیلی سریع نشان خواهد داد که فاجعه سیاسی تل آویو روی گسل های واشنگتن و سرنوشت ترامپ چه تاثیری خواهد گذاشت.
گزارش: علی ودایع
 
کد مطلب: 108409
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *