۱
۱
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۷
گزارش فریادگر از بی‌اعتمادی به طرح‌های دولتی برای زنان

دولت علیه زنان یا به نفع زنان؟

دولت هدف از طرحهای خود را تحکیم بنیان خانواده می داند اما منتقدان معتقدند این طرحها موجب خانه نشینی زنان می شود
دولت هدف از طرحهای خود را تحکیم بنیان خانواده می داند اما منتقدان معتقدند این طرحها موجب خانه نشینی زنان می شود

به نفع زنان یا علیه زنان؟ دولت با ادعای آسایش و رفاه زنان طرح‌هایی را تصویب کرده که برخی کارشناسان به آنها مشکوکند و می‌گویند این طرح‌ها یا تبلیغی و بدون پشتوانه کارشناسی است، یا برای به حاشیه راندن زنان از فعالیت‌های اجتماعی.
به گزارش پايگاه خبري فريادگر، در چند سال گذشته دولت طرح‌هایی با عناوین مزایا و تسهیلات در حوزه‌های مختلف از دانشگاه گرفته تا محل کار، برای زنان تصویب کرده است. دولت می‌گوید این طرح‌ها به نفع زنان است، اما برخی نگاه خوشبینانه‌ای به این طرح ها ندارند. در ادامه همین طرح‌هایی که منتقدان آنها را مشکوک ارزیابی می‌کنند، دولت طرحي را تصويب كرده كه مادران شاغل با هر میزان سابقه کار مي‌توانند، خود را بازنشسته كنند. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن با رئیس جمهور است، مادران شاغل دارای سه فرزند و بیشتر نیز می‌توانند با داشتن هر میزان سابقه کار، علاوه بر میزان سنوات خود به ازای هر فرزند با یک سال افزایش سنوات بازنشسته شوند. همچنین مادران شاغل می‌توانند با هر میزان سابقه کار با همان میزان سنوات بازنشسته شوند.
طرح پشت سر طرح
چند ماه پیش طرح افزايش مرخصي زايمان به تصويب دولت رسيد و شخص احمدی نژاد هم بر اجراي آن تأكيد کرد. طبق این طرح قرار است مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یابد. همچنین مقرر شده تا به مادران دارای فرزندان دوقلو یک سال مرخصی زایمان اعطا شود که این نیز همچون افزایش مرخصی زایمان ۹ ماهه باید اجرایی شود. مدتي قبل‌تر هم مرکز امور بانوان نهاد رياست جمهوري گفته بود كه بر اساس طرحي دیگر قرار است زنان شاغل پس از استفاده از مرخصي دوره زايمان بتوانند تا سه سال از مرخصي بدون حقوق با بيمه استفاده کنند. همچنين بر اساس اين طرح زنان شاغل مي‌توانند تا سه سال بعد از آن نيز به صورت دورکاري در منزل حضور داشته باشند. ضمن اينكه تعطيلي روز پنج‌شنبه براي زنان شاغل در هيئت دولت به تصويب رسيده و بر اساس آن زناني که فرزند زير ۶ سال يا دانش‌آموز دوره ابتدايي دارند، روز پنج شنبه براي آنان دورکاري محاسبه شود.
اگر بازهم به عقب‌تر برگردیم؛

کارشناسان معتقدند این طرح‌ها باعث رانده شدن زنان به كنج خانه می‌شود و فعالیت اجتماعی آنها را تحت تاثير قرار می‌دهد. آنها بر اين باورند که صرفاً نوعی نگرش مردسالار در پس این طرح‌ها وجود دارد که می‌خواهد نقش زن را بر اساس نگرش خاصی از سنت بازتعریف کند
معاون سرمایه اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده گفته بود که قرار است، طرحي برابر ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه اجرا ‌شود که به دولت اجازه داده در ازای خروج هر سه نفر از مشاغل تصدی‌گری و هر یک نفر از مشاغل حاکمیتی، یک نفر را استخدام کند؛ بنابراین با اجرای طرح استخدام نیمه‌وقت می‌توان به جای یک نفر، دو زن متخصص را به صورت نیمه وقت استخدام کرد. در طرح استخدام نیمه‌وقت زنان به ازای هر ردیف استخدامی مجاز سازمان‌های دولتی، دو زن به صورت نیمه‌ وقت و با ساعت کاری نیمه (۲۲ ساعت در هفته) مشغول به کار خواهند شد و به تبع آن از حقوق و مزایای بازنشستگی معادل نصف حقوق و مزایای مصوب کارمندان رسمی دولت بهره‌مند می‌شوند.
منتقدان چه مي‌گويند؟
اگرچه دولت مدعی است یکی از دلایل دولت برای اجرای اين طرح‌ها حفظ تحکیم بنیان خانواده است، اما کارشناسان این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا این طرح‌ها و سوق دادن زنان به خانه‌نشینی بنیان خانواده را محکم می کند؟ این کارشناسان معتقدند این طرح‌ها باعث رانده شدن زنان به كنج خانه می‌شود و فعالیت اجتماعی آنها را تحت تاثير قرار می‌دهد. آنها بر اين باورند که صرفاً نوعی نگرش مردسالار در پس این طرح‌ها وجود دارد که می‌خواهد نقش زن را بر اساس نگرش خاصی از سنت بازتعریف کند. هر چند مسئولان با رد این استدلال‌ها می‌گویند تحكيم بنيان خانواده و حفظ امنیت و سلامتی روانی زن و اعضای خانواده از اهداف این طرح‌هاست.
منتقدان طرح‌های دولت می‌گویند دولت قصد دارد با تصویب این طرح‌ها که به ظاهر اسباب آسایش بیشتر زنان را فراهم می‌کند، حجم فعالیت اجتماعی زنان را کاهش دهد و با تغییر نقش آنها در جامعه تاثیرگذاری سیاسی - اجتماعی آنها راکاهش دهد. البته عده‌ای با رد این ادعا می‌گویند که اگر دولت این قصد را دارد پس گذاشتن وزیر زن نشانه چیست؟ منتقدان در پاسخ می‌گویند انتخاب وزیر زن صرفا یک کار تبلیغاتی و بر اساس مقاصد سیاسی خاص انجام شد.به هرحال کارشناسان زیادی هستند که به نیت دولت در اجرای این طرح‌ها خوشبین نیستند و به آنها باور ندارند.

کد مطلب: 12391
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مجید
Iran, Islamic Republic of
سلام چرافکر نمی کنید از زمانی که زنها به متن جامعه آمدند ، آمار بیکاری مردان وطلاق و اعتیاد در جامعه افزایش یافته است ؟ حالا یه نفرهم که میخواد به حل این معضل اجتماعی کمک کنه بایدمورد توهین قرار بگیره ؟دست مریضاد به این غیرت ایرانی شما