۶
۰
شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۴
«مردم سالاری آنلاین» بررسی کرد:

بودجه ستاد استهلال چقدر است؟

هر سال همزمان با شروع ماه مبارک رمضان نام ستاد استهلال بر سر زبان‌ها میفتد. ستادی که در دیگر ماه‌های سال چندان مورد توجه مردم نیست، به یکباره مورد توجه همگان قرار میگیرد و از بودجه گرفته تا تجهیزاتی که از آن استفاده می‌کنند برای مردم جالب و سوال برانگیز می شود.
بودجه ستاد استهلال همواره بحث داغ فضای مجازی بوده است.
بودجه ستاد استهلال همواره بحث داغ فضای مجازی بوده است.
هر سال همزمان با شروع ماه مبارک رمضان نام ستاد استهلال بر سر زبان‌ها میفتد. ستادی که در دیگر ماه‌های سال چندان مورد توجه مردم نیست، به یکباره مورد توجه همگان قرار میگیرد و از بودجه گرفته تا تجهیزاتی که از آن استفاده می‌کنند برای مردم جالب و سوال برانگیز می شود. این روزها می‌گویند گروهی که با دوربین شکاری و تراز، خط کش و مقداری نخ از روی پشت‌بام‌ها به دنبال هلال ماه هستند، برای همین مدت کوتاه بودجه 14 میلیارد تومانی دریافت می‌کنند. اما آیا این مبلغ واقعیت دارد؟  
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» متولیان و فعالان در ستاد استهلال می‌گویند که در تمامی ماه‌های سال برای رویت ماه قمری فعالیت می‌کند و گزارش کار خود را به دفاتر ائمه جمعه سراسر کشور تحویل می‌دهند.  می‌گویند ستاد استهلال از آخرین دستاوردهای علمی در حوزه علم نجوم بهره می‌برد؛ اما وسایلی همچون تراز و دوربین شکاری هم از ابزار مورد نیاز آنهاست. معتقد هستند که با وجود پیشرفت علم و وجود تجهیزات پیشرفته، هلال ماه باید رویت شود؛ معتقدند که بحث این نیست که اتفاقی خارج از جو رخ می‌دهد، شاید خارج از جو بتوان هلال را دید. اما بحث اساسی این است که ما بر روی زمین بتوانیم هلال را رویت کنیم که آن هم به واسطه غبار یا ابر ممکن است هلال قابل رؤیت نباشد.
 
ستاد استهلال در همه سال فعال است
حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا موحدنژاد ریاست کمیته علمی ستاد استهلال در گفت‌وگو با مردم سالاری آنلاین با اشاره به اینکه ستاد استهلال در همه ماه‌ها مشغول استهلال است گفت: در هر ماه، برای رویت ماه قمری استهلال صورت می‌گیرد. منتها تعداد گروه‌ها کمتر است و افراد به صورت داوطلبانه وارد می‌شوند. اینگونه نیست که شغل فردی رویت هلال باشد.
موحدنژاد معتقد است که امکاناتی در حد وسیله نقلیه در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، با استانداری یا فرمانداری هماهنگ می‌کنند و چند ساعتی خودرویی را در اختیار می‌گیرند.
وی در خصوص نتیجه این فعالیت نیز گفت: گزارش فعالیت ستاد استهلال در همه ماه‌ها تنظیم می‌شود و به دفاتر ائمه جمعه هم ارسال می‌گردد، همچنین در سایت مقام معظم رهبری (لیدر) و در بخش مربوط به استهلال این نتایج و گزارشات قید شده است.
 موحد‌نژاد همچنین در خصوص تعداد گروه‌های فعال در ستاد استهلال گفت: گروه‌هایی که هلال ماه رمضان را رصد می‌کنند حدودا 110 گروه هستند. اما در ماه‌های دیگر، حدود 50 تا 80 گروه کار رصد را انجام می‌‎دهند.  
او همچنین در ادامه درباره مبالغی که از بودجه ستاد استهلال در فضای مجازی منتشر شده است گفت: در مورد بودجه سالانه ستاد رقم‌های عجیبی قید می‌شود. در جایی نوشته بودند که بودجه ستاد 14 میلیارد تومان است. جالب این است که مستندی در قبال این خبر ندارند. مشخص نیست از کجا این خبر را دریافت کرده‌اند. در حدی که من اطلاع دارم، بودجه ستاد حدودا یک صدم مبلغ مذکور یعنی چیزی حدود 140 میلیون تومان در سال است؛ هزینه‌ای هم که در ستاد انجام می‌شود بیشتر در مورد بحث بیمه شدن افراد است که مبادا حین انجام کار برای آنها مشکلی پیش آید. البته سالانه هدیه‌ای هم برای افراد در نظر گرفته می‌شود که آن هم به صورت متوالی پرداخت نشده است. این هدیه حدودا 100 یا 200 هزار تومان است. این مبلغ نهایتا برای مدیری که زمان بیشتری را صرف کرده، شاید در سال به 300 هزار تومان برسد.
 موحدنژاد همچنین تاکید کرد که ستاد استهلال به هیچ وجه نیروی رسمی و ثابت ندارد. نهایتا یک یا دو نفر که ضمن فعالیت‌های دیگر در دفتر آقا به کار استهلال نیز مشغولند. در ایران ما حتی یک نفر را نداریم که بگوید من کارمند ستاد استهلال هستم و از آنجا ماهیانه حقوق می‌گیرم.
 
بودجه ستاد 200 میلیون است، نه 14 میلیارد تومان!
از سوی دیگر مسئول ستاد استهلال قم و عضو کارگروه علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری نیز به بودجه 14 میلیاردی واکنش نشان داده و گفته است: این ادعاها پیشتر نیز عنوان شده بود و کذب محض است؛ بودجه ستاد استهلال کشور ۲۰۰ میلیون تومان است نه 14 میلیارد تومان.
حجت الاسلام مهدی سهرابی با بیان اینکه کل بودجه ستادهای استهلال کشور در سال ۹۸ بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان بوده است گفت: این بودجه برای سال جاری نیز تفاوت چندانی نداشته است.
وی با بیان اینکه ستادهای استهلال در استان های مختلف کشور سالانه ۱۲ تا ۱۳ بار اقدام به رصد هلال ماه در شب ۲۹ هر ماه قمری می نمایند، ادامه داد: ۱۵۰ گروه آموزش دیده استهلال در کشور ساماندهی شده است که از این تعداد، سه گروه نیز در قم فعال است.
به گفته سهرابی بودجه تخصیص داده شده برای ستادهای استهلال در کشور به منظور تامین پشتیبانی مورد نیاز برای این فعالیت در طول سال است و هیچ یک از اعضای این ستاد برای استهلال ، حقوق دریافت نمی‌کنند.
 
کد مطلب: 128114
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
یا شما دروغ می گویید یا دولت اخبار کذ ب می دهد در هر صورت به اسلام ضربه می زنید
سارا
United Kingdom
140میلیارد تومان نه.!1میلیارد هم نه! همان 200میلیون تومان هم نه! همان بنزین خودروهایی که ازاستانداریها یا فرمانداری‌ها می‌گیرند، واستهلاک خودروها، هزینه گروهها حالا فرضا ده میلیون!!😀😀😀😭😭😭😭بفرمایند که در41سال چه گره ای از مشکلات مردم را بازکرده است؟
حسام
United States
به نظر 14 میلیارد بیشتر واقعیت داره . یا 14 میلیارد دارن بالا سر شما میگیرن 150 میلیونشو میدن شما برین حال کنین
کامی
France
خدا قوت کارتون خیلی سخته🤣🤣🤣🤣
رضا
Iran, Islamic Republic of
پس علم نجوم چی می شود که ایران هم یکی از مدعیان اصلی این علم از قدیم تا حالا بوده است- کلی هم در علم نجوم نخبه های المپیاد داخلی و بین المللی داریم.
علمی که یک حادثه کوچک از ماه را دقیقا تا ثانیه و مکان دقیق مورد مشاهده را اعلام می کند !! خدا را شکر سنتی بهتر جواب می دهد -یکی بگه کی این ماشین حساب رو اختراع کرد تا وقتی دست است و می شود دستی حساب کرد!!!!
محتوم
Iran, Islamic Republic of
منم باور کردم!