۱
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۷
گزارش «مردم سالاری آنلاین» درباره مخالفتها با واکسیناسیون+تاریخچه واکسن‌های نجات بخش دنیا

چرا برخی مخالف واکسن کرونا هستند؟

از زمانی که کرونا ویروس یا همان کووید-19 بلای جان جهان شد، بیش از یکسال می‌گذرد. بلایی که زندگی کردن را از ریل روال عادی خارج کرد و انسان‌ها را از داشتن حداقل‌ها محروم.
چرا برخی مخالف واکسن کرونا هستند؟
از زمانی که کرونا ویروس یا همان کووید-19 بلای جان جهان شد، بیش از یکسال می‌گذرد. بلایی که زندگی کردن را از ریل روال عادی خارج کرد و انسان‌ها را از داشتن حداقل‌ها محروم. از همان روزهای ابتدایی مردم دنیا با امید روزی که واکسن کرونا ویروس به بازار بیاید و بار دیگر جهان تنفس بدون ماسک را تجربه کند روزگار گذراندند. اما برخی که گویا روزهای کرونایی برایشان بدون سود هم نبوده است، شایعاتی را منتشر کردند که باور کردنشان، از باور نکردنشان سخت‌تر است!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، حالا که خبرهای خوشی از ساخته شدن واکسن این غول میکروسکوپی منتشر شده است، حالا که مردم بار دیگر به روزهای عادی شدن زندگی امیدوار شده‌اند، برخی بر طبل شایعات می‌کوبند و از مخالفت با واکسیناسیون و واکسن کرونا می‌گویند! اما چرا؟ چه شایعاتی باعث این شک و شبهه شده است؟ آیا سوابق درخشان واکسیناسیون در نجات انسان‌ها فراموش شده؟ آیا قربانیان آبله، فلج اطفال، سرخک و... از حافظه تاریخ پاک شده است؟ آیا واکسن کرونا اولین واکسن تولید شده است؟ آیا شایعاتی که مطرح می‌شود از طریق دیگر واکسن‌ها قابل اجرا نیست؟
 
دلایل مخالفت با واکسن کرونا
شایعات در خصوص واکسن کرونا با اتهامی عجیب به «بیل گیتس» آغاز شد، ادعا این بود: «همه‌گیری ویروس کرونا سرپوشی برای طرح کاشت ریزتراشه‌های قابل ردگیری در بدن انسان‌هاست، طرحی که گفته می‌شود آقای گیتس در پس آن قرار دارد!» تا امروز هیچ مدرکی وجود ندارد که این ادعاها را تایید کند، از طرف دیگر بنیاد بیل و ملیندا گیتس بارها این موضوع را به طور کامل رد کرده‌اند.
چندی بعد یک خبرنگار با انتشار پستی در صفحه توئیتر خود از دنبال کنندگانش خواست مواظب واکسن فایزر باشند. او مدعی شده بود که این واکسن دی‌ان‌ی شما را دستکاری می‌کند. ترس از این که واکسن بتواند به نحوی در دی‌ان‌ای تغییر ایجاد کند، یکی دیگر از شایعاتی‌ است که به طور گسترده منتشر و دردسر ساز شد. دانشمندان زیادی بعد از انتشار این شایعه اعلام کردند که تزریق آر‌ان‌ای هیچ تاثیری روی دی‌ان‌ای سلول انسان نمی‌گذارد. سخنگوی شرکت داروسازی فایزر نیز تاکید کرده بود که واکسن ساخته شده توسط این شرکت در توالی دی‌ان‌ای بدن انسان تغییری ایجاد نمی‌کند. این واکسن فقط دستورالعمل ساخت ایمنی را در اختیار بدن قرار می‌دهد.
اما شایعه دیگری که این روزها داغ است و حتی معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از آن سخن می‌گوید، کاهش جمعیت جهان از طریق واکسن کروناست! سردار محمدرضا نقدی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرده بود که صاحبان شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونا کسانی هستند که معتقدند جمعیت مردم دنیا زیاد است و باید ۲۰ درصد از جمعیت دنیا کاسته شود، او از اسنادی سخن گفته بود که براساس آنها، این موسسات خود ویروس را دست‌کاری و آلوده کرده‌اند؛ سردار نقدی معتقد بود که در این شرایط چگونه می‌توان به آنها اعتماد کرد؟ و گفته بود من اعتماد نمی‌کنم. سردار نقدی پیشتر نیز به پاسداران توصیه کرده بود از تزریق واکسن خارجی کرونا اجتناب کنند!
 
اطلاعات غلط از کجا می‌آیند؟
اینترنت و دنیای مجازی وابسته به آن همانقدر که مفید و سازنده است، گاهی نیز می‌تواند بلای جان باشد و منشا انتشار اخبار نادرست و شایعه پراکنی. انتشار اطلاعات غلط در فضایی که عموم مردم به آن دسترسی دارند گاهی به شایعه‌ها دامن می‌زند که می‌تواند اثرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. گاها این اخبار جعلی توسط افرادی منتشر می‌شود که خودشان هم از غلط بودن آنچه به اشتراک می‌گذارند مطلع نیستند. انتشار محتواهای مخالفان با واکسن و واکسیناسیون نیز از همین دست اطلاعات غلط است که پایه و اساس علمی و منطقی ندارد و نشات گرفته از یک توهم توطئه است. تزریق میکرو چیپ، کاهش جمعیت جهان، تغییر در دی‌ان‌ای انسان، عقیم کردن انسان‌ها، سود تجاری فروش واکسن کرونا و شایعاتی از این دست تنها ذهن افکار عمومی را به علم مسموم می‌کند. اگر این ادعا‌ها صحت داشته باشد آیا از طریق واکسن‌های دیگر که روزانه در دنیا ساخته می‌شود قابل اجرا نیست؟ آیا واکسن آنفلوآنزا که هر سال به دلیل جهش این بیماری تغییر می‌کند نمی‌تواند وسیله‌ای برای اجرای این نقشه‌ها باشد؟ مینو محرز، نیز در این خصوص گفته بود که گروه‌‌هایی در کشور نیز ضدواکسن هستند که افکار مالیخولیایی دارند که می‌‌گفتند با تزریق واکسن به دنبال وارد کردن عناصری به بدن هستند و نباید واکسن به بچه‌‌ها هم تزریق شود که این مطالب، غیرعلمی و نادرست است و اینها مردم را به بیراهه می‌‌کشند.
 
دردسرهای واکسن نزدن
متاسفانه اطلاعات غلط در خصوص واکسن‌ها و شایعات پیرامون این موضوع اگر ادامه پیدا کند می‌تواند دردسر ساز شود. اطلاعات غلط ضد واکسن و انتشار آنها می‌تواند مشکل بزرگی را برای جامعه جهانی به دنبال داشته باشد، اگر مردم از دریافت واکسن‌ها خودداری کنند، نه تنها سلامت خودشان بلکه سلامتی دیگر اعضای جامعه را هم به خطر می اندازند. اگر شما هم در دسته مخالفین واکسن قرار دارید لازم است بدانید که در انتشار اخبار غلط و گمراه کننده باعث نگرانی مردم در خصوص واکسن‌ها شده است. این اتفاق ممکن است باعث امتناع افراد از واکسینه کردن خود یا فرزندانشان شود. همین اتفاق کافی است تا بار دیگر جهان شاهد افزایش نرخ بیماری‌هایی مانند سرخک در کودکان باشد، بیماری‌هایی که پیشتر کاملا ریشه‌کن شده بودند ولی حالا مجددا افزایش پیدا کرده‌اند.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) بارها و بارها اعلام کرده است که واکسن‌ها بسیار کم خطرند و واکسیناسیون سالانه جان دو تا سه میلیون نفر را در سرتاسر جهان نجات می دهد. گرچه همواره این موضوع نیز عنوان شده است که هیچ واکسنی کاملا بی‌خطر نیست، اما آنچه شواهد و آمار به ما نشان می‌دهد این واقعیت است که ریسک تزریق واکسن در مقابل منافعی که به همراه دارند بسیار ناچیز است. احتمال عوارض که ممکن است بر اثر تزریق واکسن رخ بدهند، بر اساس اعلام WHO بسیار نادر است اما قطعا احتمال آسیب دیدن فرد از خود بیماری بسیار بیشتر از آسیب دیدنش بر اثر تزریق واکسن بیماری است.
 
واکسن‌های نجات بخش دنیا
واکسن‌هایی که امروزه از آنها استفاده می‌کنیم، دهه‌هاست که مورد استفاده هستند و جان میلیون‌ها نفر را نجات داده‌اند. برای یادآوری قبل و بعد از پیدایش واکسن به تعدادی از آنها میپردازیم:
فلج اطفال: فلج اطفال، ویروسی بسیار عفونی که از طریق تماس با فرد آلوده به عفونت و آب و غذای آلوده گسترش می‌یابد. ویروسی که میتواند فلج دائمی فرد را به دنبال داشته باشد. اولین واکسن فلج اطفال از نوع ویروس غیرفعال بود. واکسن بیماری فلج اطفال در سال ۱۹۵۵ بوسیله جوناس ادوارد سالک (متولد ۲۸ اکتبر ۱۹۱۴) ساخته شد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کنند که کودکان از دو ماهگی چهار دوز واکسن فلج اطفال دریافت کنند. واکسیناسیون توانسته است، حدود ۹۹ درصد از شمار بیماران مبتلا به فلج اطفال را کاهش دهد.
آبله: تا پیش از سده نوزدهم یکی از بزرگترین بلایایی که دامن گیر بشر می شد آبله بود. تنها دو بیماری، یعني طاعون و مالاريا، به اندازه آبله قرباني داشته اند. چگونگي مبارزه با مالاريا با استفاده از داروهاي ضد مالاريا انجام مي‌شد؛ حشره کشها نيز در حذف پشه هاي ناقل بيماري مفيد واقع شدند. پس از آنکه مشخص شد عامل انتقال طاعون کک‌هاي بدن موش هستند، اين بيماري نيز سرانجام در مناطق توسعه يافته جهان با انجام اقدامات بهداشتي مهار شد. واکسن آبله در سال ۱۷۹۶ توسط ادوارد جنر تولید شد. جنر از واژه واکسیناسیون استفاده نکرد، بلکه به جایش لفظ مایه کوبی را به کار برد. در طول تاریخ آبله یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های شناخته شده برای انسان بوده است. از هر ۱۰ نفری که به این بیماری مبتلا شده اند، سه نفر کشته شده است. آبله تنها بیماری است که در سراسر جهان ریشه کن شده است. در سال ۱۹۴۹ آخرین مورد آبله در ایالات متحده ، و در سال ۱۹۷۷ آخرین مورد تایید شده سراسر جهان در سومالی گزارش شد. بدون شک حذف آبله یکی از بزرگترین دستاوردهای بین المللی بهداشت عمومی است.
واکسن MMR: این واکسن که از ابتلا به سرخک، اوریون و سرخچه محافظت ایجاد می‌کند، یک دوز در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و دوز دوم در سنین ۴ تا ۶ سالگی تزریق می‌شود. این واکسن در برابر سرخک، این ویروس تنفسی و بسیار مسری، موثر است. جالب است بدانید که این بیماری به اندازه ای واگیر دارد که در صورت ابتلای یک نفر به آن، تا ۹۰ درصد از افراد اطراف او درگیر بیماری خواهند شد. سرخک، ذات الریه، انسفالیت (تورم مغز) و در بعضی موارد مرگ را در پی دارد. این واکسن در سال ۱۹۶۳ در دسترس قرار گرفت، اما تا پیش از دسترسی بشر به واکسن این بیماری، سالانه ۳ تا ۴ میلیون نفر به سرخک مبتلا می شوند. در سال ۲۰۰۰، به لطف واکسیناسیون گسترده، سرخک در ایالات متحده ریشه کن شد. اما متاسفانه اخیراً شیوع سرخک دوباره شروع شد. جالب است بدانید که یکی از دلایل شیوع مجدد سرخک تصورات غلط در مورد واکسن‌هاست. تصوراتی که بعضا باعث می‌شود برخی والدین از واکسینه کردن فرزندان خود اجتناب کنند.
واکسنهای آنفلوآنزا، هپاتیت ب و ث، کزار، دیفتری و ... سال‌هاست دنیا را از شر بیماری رها کرده‌اند. با کوبیدن بر طبل مخالفت با واکسن فرصت نجات دنیا از بیماری‌ها را از بشریت دریغ نکنیم. کرونا دیوانه وار پیش می‌آید و جان ها را به غارت می‌برد، متاع گران قیمتی که دیگر قابل برگشت نیست، به علم، به دانشمندان دنیا که برای رسیدن به واکسن تلاش کرده‌اند اعتماد کنیم تا این غول میکروسکپی دست از سر دنیا بردارد.
گزارش: مانیا شوبیری
 
کد مطلب: 142522
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *