۰
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۰
افزایش سه برابری بودجه نهاد ریاست جمهوری در سال آینده

بار سفرهای استانی بر دوش بودجه ۱۴۰۱

دولت ابراهیم رئیسی لایحه بودجه پر سر و صدایی به مجلس تقدیم کرده است؛ لایحه ای که یک روز پس از آن، حواشی آن بیشتر هم شد و دولت مجبور به توضیح و تکذیب برخی موارد شده...
بار سفرهای استانی بر دوش بودجه ۱۴۰۱
گروه سیاسی – محمدحسین یزدی: دولت ابراهیم رئیسی لایحه بودجه پر سر و صدایی به مجلس تقدیم کرده است؛ لایحه ای که یک روز پس از آن، حواشی آن بیشتر هم شد و دولت مجبور به توضیح و تکذیب برخی موارد شده؛ از افزایش عجیب عوارض خروج از کشور که فقط تکذیب شد و توضیح قانع کننده ای درباره آن ارائه نشد، تا افزایش نزدیک به سه برابری بودجه نهاد ریاست جمهوری که این یکی تکذیب شد و توضیحاتی هم درباره آن ارائه شد؛ هرچند در اصل موضوع تفاوتی ایجاد نکرد! چراکه شواهد نشان می دهد دولت بیش از پانصد میلیارد تومان فقط بابت سفرهای استانی در نظر گرفته است!
بودجه نهاد ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ مبلغی حدود ۵۳۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل از آن 56 درصد رشد داشت اما همان رشد 56 درصدی هم انتقادات فراوانی را نسبت به دولت روحانی برانگیخت. اما حالا در بودجه ۱۴۰۱ بودجه نهاد ریاست جمهوری به عدد ۱۴۸۳ میلیارد تومان رسیده است که رشدی 2.7 درصدی را نشان می دهد.
حاشیه های این رشد عجیب و غریب به حدی بود که هم رییس سازمان برنامه و بودجه و هم رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه و هم خبرگزاری دولت، یکپارچه در صدد توضیح درباره آن بر آمدند.
 رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: این رقم شامل تجمیع ردیف‌هایی مثل معاونت حقوقی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ردیف‌های دیگر بوده و با توجه به این موضوع بودجه نهاد ریاست جمهوری کاهشی بوده است.
اما از آنجا که بودجه نهادهای مختلف بر خلاف گذشته در بودجه امسال به تفکیک مشخص نشده نمی توان درباره صحت و سقم سخنان میرکاظمی نظر داد چراکه دولت بر خلاف وعده هایش در مورد بودجه هم به سوی غیرشفاف سازی حرکت کرده است!
از سوی دیگر محسن زنگنه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری، گفت: بودجه نهاد ریاست جمهوری از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۹۶۳ میلیارد تومان رسیده است که از این عدد بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص دارد به برنامه های نهاد ریاست جمهوری مثلاً خدمات یکپارچه دولت نیز در این ردیف بودجه دیده شده است. وی ادامه داد: از عدد هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان که حدود ۹۶۳ میلیارد تومان آن مخصوص نهاد ریاست جمهوری است مابقی آن که حدود ۴۶۴ میلیارد تومان است برای دستگاههای دیگر دیده شده است که در این ردیف بودجه آمده است.
ایرنا خبرگزاری وابسته به دولت نیز سعی در توجیه این موضوع داشت و در توجیهی عجیب نوشت: "به نظر می رسد برخی جریان های سیاسی به دلیل عملکرد مناسب دولت طی ۱۲۰ روز گذشته در اداره کشور، با توسل به برخی اخبار غیردقیق و خبرسازی‌های رسانه ای، سعی در سنگ اندازی در مسیر دولت برای حل مشکلات کشور دارند؛ مساله ای که می توان آنرا در راستای هزینه‌های سیاسی برای کشور تفسیر کرد."
اما یک نکته در مورد بودجه نهاد ریاست جمهوری، نادیده گرفته شده است و آن هم بودجه سفرهای استانی است! در واقع بخش اعظم آنچه موجب افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری شده است یک بند با عنوان برنامه حکمرانی امور قوه مجریه شامل تعهد به مصوبات سفرهای استانی است که در بودجه سال ۱۴۰۰ وجود نداشت. دولت سیزدهم مبلغ ۵۲۵ میلیارد تومان را برای سفرهای استانی در نظر گرفته است که در سرفصل بودجه نهاد ریاست جمهوری آمده است. ایرنا مدعی شده این مبلغ برای مصوبات سفرهای استانی است اما واقعیت آن است که مصوبات سفرهای استانی رقمی بیش از این است و بودجه موردنیاز برای این سفرها در قالب بودجه عمرانی یا افزایش بودجه های جاری در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر رقم ۵۲۵ میلیارد تومان برای مصوبات کل سفرهای استانی بسیار ناچیز است و همین نشان می دهد ادعای حامیان دولت نادرست است و این بودجه، صرفا برای اصل سفرهای استانی در نظر گرفته شده است و نه مصوبات آن. به عنوان نمونه، فقط یک قلم مصوبات سفر اخیر رئیس جمهور به استان لرستان که مربوط به تکمیل پروژه های کتابخانه ای استان بود ۶۰ میلیارد تومان و اعتبار مصوب به فرهنگ و ارشاد استان ۳۵۰ میلیارد تومان بوده است. چگونه می توان پذیرفت مبلغ پانصد میلیارد تومانی مربوط به مصوبات سفرهای استانی در یک سال می تواند باشد؟!
در واقع دولت این مبلغ را برای تامین هزینه سفرهای استانی اعضای دولت در نظر گرفته است درحالیکه تجربه نشان داده سفرهای استانی هیچگاه خروجی تاثیرگذاری برای رفع مشکلات استانها نداشته است. دولت به جای آنکه در شرایط کمبود اعتبار و مشکلات اقتصادی کشور، صرفه جویی را از خود آغاز کند، عملا بیش از پانصد میلیارد تومان به بودجه نهاد ریاست جمهوری افزوده که البته حاصلی جز هدررفتن پول در سفرهای بی فایده ندارد. چراکه اگر قرار بود رییس دولت و اعضای کابینه همه مشکلات استانها را از نزدیک ببینند تا مشکلات حل شود، راه حل بهتر آن است که کلیه مسئولان استانی وزارتخانه و فرمانداران و استانداران مرخص شوند چراکه مشخص نیست اگر قرار است با سفر استانی اعضای دولت، مشکلات حل شود، پس چرا این همه مدیران دستگاههای دولتی باید در استانها مستقر باشند؟!
 
 
 
کد مطلب: 158655
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *