۰
شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۱
دولتمردان بالاخره متوجه گرانی اقلام دارویی شدند

چه کسی با جان بیماران، بازی می کند؟

«گرانی برخی اقلام دارویی به هیچ عنوان نباید اتفاق بیفتد»؛ این جدیدترین سخن و دستور سید ابراهیم رئیسی در واکنش به وضعیت است که در ماه اخیر برای دارو شکل گرفته است.
چه کسی با جان بیماران، بازی می کند؟
«گرانی برخی اقلام دارویی به هیچ عنوان نباید اتفاق بیفتد»؛ این جدیدترین سخن و دستور سید ابراهیم رئیسی در واکنش به وضعیت است که در ماه اخیر برای دارو شکل گرفته است. گرانی و کمیابی اقلام مختلف دارویی در حالی به وقوع پیوسته است که زمزمه هایی مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی دارو هم باعث شده که هشدارهای بسیاری در این خصوص داده شود و بر همین اساس هم بعضی مقامات دولتی و نمانیدگان مجلس اعلام کرده اند که حذف ارز ترجیحی دارو در دستور کار نیست. این در حالی است که پیش از این در بعضی گزارشها عنوان شده بود که دولت در بودجه سال آینده کشور به طور کلی ارز ترجیحی را حذف کرده است!
شاید همین زمزمه حذف ارز 4200 تومانی دارو باعث شد که بعضی از سودجویان پیشاپیش داروهای وارداتی یا تولیدی را احتکار کنند و مانع از توزیع آن در بازار شوند تا از هم اکنون سود بیشتری نصیبشان شود. در غیر این صورت واقعا چرا داروهای تولید داخل یکباره کمیاب یا گران شده است؟!
مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو اوایل آبان ماه درباره علت افزایش قیمت برخی از اقلام دارویی اعلام کرد: داروها در کشور به دو صورت قیمت گذاری می‌شوند، یکی بر اساس هزینه‌های تمام شده که اکثر داروهای معمول در کشور این گونه قیمت گذاری می‌شوند و روش دیگر قیمت گذاری بر اساس قیمت‌های جهانی است که داروهای تولید شده برای اولین بار به منظور حمایت از تولید به این صورت قیمت گذاری می‌شود.
وی تاکید کرد: قیمت داروها با ارز ترجیحی نسبت به همه کشورها پایین‌تر است. اما دلیل گران شدن برخی داروها تغییر ارز اختصاص یافته به آنها از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی است.
اگر این سخن مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو درست باشد، باید گفت دولت در مهر یا آبان ماه ارز 4200 تومانی بخشی از داروها را قطع کرده است! بر همین اساس در همان زمان احمد توکلی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به رئیس جمهور، نسبت به اقدامات فراقانونی افزایش نرخ ارز دارو بر خلاف مصوبات مجلس و دولت اعتراض کرد.
در متن این نامه آمده است: سازمان غذا و دارو در اقدامی خلاف قانون و سیاست‌های دولت سیزدهم در کنترل و نظارت بر قیمت‌ها، اقدام به آزاد کردن ارز ده‌ها قلم دارو نموده است که منجر به گرانی برخی از اقلام دارویی تا بیش از ۶۰۰ درصد شده است. توکلی در این نامه از رئیس جمهور درخواست کرد این موضوع بررسی شود و دلیل این تصمیم در این شرایط خاص مشخص گردد و در صورت نیاز با متخلفین برخورد لازم صورت پذیرد.
چندی پیش هم یک رسانه تخصصی حوزه پزشکی به نقل از یک متصدی داروخانه نوشت: کمبود اقلام دارویی بازی با جان بیماران است. بسیاری از مراجعین به داروخانه بیماران صعب‌العلاجی هستند که ممکن است در این چرخه کثیف نتوانند داروی خود را پیدا کنند و ما شرمنده آنها می‌شویم. اگر هم پیدا شود به چندین برابر قیمت موجود می‌شود که عوارض آن فقط بر مردم است.
او درباره کمبود اقلام دارویی نیز توضیح داد: در گذشته نیز کمبود دارو وجود داشت و حدود 40 قلم دارو کمبود داشتیم که این مساله بیشتر درباره داروهای وارداتی بود اما الان با کمبود داروهای داخلی نیز مواجه هستیم که تاکنون این مشکل وجود نداشته است. به عنوان مثال در برخی آنتی‌بیوتیک‌های معمولی، داروهای گوارشی و برخی داروهای اعصاب نیز دچار کمبود شده‌ایم که کمیاب شده‌اند و گفته می‌شود اکنون با کمبود بیش از 100 قلم داروی داخلی و خارجی مواجه هستیم که این در دو دهه گذشته کم سابقه بوده است. همچنین برخی داروها از جمله داروی ام‌اس که قبلا دو میلیون تومان بود، اکنون به 9 میلیون تومان رسیده است که بار مضاعفی بر بیماران است و بیماران از پس تامین آن بر نمی‌آیند. درست است که این داروها تحت پوشش بیمه است اما وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود، پوشش بیمه‌ای هم دیگر پاسخگو نیست چون بیمه‌ها بر اساس قیمت داروی تولید داخلی یا بر اساس قیمت قبلی، پوشش می‌دهند و اختلاف قیمت را پوشش نمی‌دهند.
حالا که بیش از دو ماه پس از این گرانی عجیب گذشته و علی رغم اینکه رسانه ها بارها و بارها آن را تذکر داده اند، گویی تازه موضوع به گوش رئیس جمهور رسیده است که وی در روز چهارم دی ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به دریافت گزارشهایی در رابطه با گرانی قیمت برخی از اقلام دارویی، تصریح کرد: این گونه گرانی‌ها که رنج مضاعفی بر بیماری است به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و نباید اتفاق بیفتد و لازم است وزارت بهداشت و درمان با جدیت آنرا پیگیری کند و اجازه ندهد افراد سوداگر در زمینه گرانی اقلام دارویی فعال شوند.
واقعیت این است که با «نباید اتفاق بیفتد» سید ابراهیم رئیسی هیچ مشکلی حل نخواهد شد. اتفاقِ گرانی دارو بیش از دو ماه پیش افتاده است و صدای مردم و رسانه ها را در آورده است. سخنان مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو و نامه احمد توکلی هم نشان می دهد که دولت در این گرانی نقش داشته است و اگر بنا است تصمیمی برای جبران این وضعیت نامناسب که باعث فشار مضاعف به بیماران قشر ضعیف می شود، گرفته شود، اقدام عملی می خواهد، نه سخنان یاز این دست، ان هم وقتی بیش از دو ماه از این گرانی ها گذشته است.
 
محمدحسین یزدی
کد مطلب: 159132
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *