۰
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۴
دو سیگنال مهم باعث تغییر وضعیت بازار سرمایه شد

آیا رونق به بورس باز می گردد؟

بازار سرمایه بالاخره بعد از یک ماه رکود کامل که نتیجه کاهش اعتماد و امید سهامداران بود، بالاخره توانست تکانی بخورد و روز یکشنبه بعد از یک ماه که شاخص کل در محدوده بین یک میلیون و 280 هزار تا یک میلیون و 290 هزار واحد نوسان داشت، وارد کانال یک میلیون و 300 هزار واحد شد.
آیا رونق به بورس باز می گردد؟
گروه اقتصادی – محمدرضا حقی: بازار سرمایه بالاخره بعد از یک ماه رکود کامل که نتیجه کاهش اعتماد و امید سهامداران بود، بالاخره توانست تکانی بخورد و روز یکشنبه بعد از یک ماه که شاخص کل در محدوده بین یک میلیون و 280 هزار تا یک میلیون و 290 هزار واحد نوسان داشت، وارد کانال یک میلیون و 300 هزار واحد شد. این اتفاق در روزی افتاد که پذیره نویسی سهام دو باشگاه پرطرفدار پرسپولیس و استقلال در این بازار صورت می گرفت، اما افزایش قیمت ها و به تبع آن افزایش 18 هزار واحدی شاخص مربوط به خبری بود که از مجلس شورای اسلامی به بورس مخابره شد: حذف ارز ترجیحی در سال آینده!
این خبر غیر منتظره، موجب تحرک خریداران در گروه‌های درگیر با این ارز انجامید و اغلب زیرمجموعه‌های گروه‌های زراعت، دارو و روغنی‌ها در محدوده سبز تابلو دادوستد شدند. در گروه دارویی که مهمترین گروه درگیر با ارز 4200 تومانی است عموم نمادهای مهم با این خبر با افزایش قیمت 5 درصدی و تشکیل صف های خرید روبرو شد که این صف های خرید تا پایان معاملات پابرجا ماند. در گروه غذایی نیز این اتفاق برای نمادهایی که مرتبط با خوراک دام و تولید روغن خوراکی بود افتاد و صف های خرید نسبتا طولانی تشکیل شد. از آنجایی که این خبر در میانه بازار یکشنبه منتشر شد، بدیهی است که این صف های خرید در روز دوشنبه بیشتر خواهد شد.
اما در کنار این خبر، احتمال توافق هسته ای که با سفر روز شنبه رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران و سخنان مثبت وی بعد از دیدارها، بیش از پیش شده است نیز بر گر.وه های مرتبط با تبادل تجاری خارجی تاثیر گذاشته است. بیشترین تاثیر در این خصوص در پالایشی و پتروشیمی ها دیده شد که البته مثبت شدن وضعیت این گروه از روز شنبه آغاز شده بود و در روز یکشنبه شدت بیشتری پیدا کرد. این تاثیر اگرچه به تشکیل صف های خرید منجر نشد اما عموم نمادهای مرتبط را با افزایش قیمت روبرو کرد.
ماحصل تاثیر مثبت روانی دو خبر یاد شده در دو روز ابتدای هفته جاری منجر به تغییر روند بازار شد؛ بازاری که طی ماه های اخیر همواره با خروج پول حقیقی روبرو بود و تداوم این وضعیت باعث شده بود که تعداد و حجم معاملات روزانه بسیار پایین باشد، در این دو روز شاهد روند معکوسی بود. در روز شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 416 میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 32 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 191 میلیارد تومان رسید که 57 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل داد.
در روز یکشنبه نیز شاخص بورس پایتخت یشترین رشد در 5 هفته اخیر را پشت سر گذاشت. ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 78 میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 21 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 83 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 4 ماه اخیر است.
در صورت ادامه چنین وضعیتی، سخنان روز یکشنبه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد تغییر دامنه نوسان نیز می تواند به بهبود وضعیت بورس کمک کند و امید های شگل گرفته را بیشتر کند. مجید عشقی در حاشیه رونمایی از دیتاسنتر بازار سرمایه در جمع خبرنگاران در مورد تغییر دامنه نوسان توضیح داد: فرایندی برای تغییر دامنه نوسان طی شده است و دامنه به تدریج بازتر خواهد شد. تصمیمی که در این مورد گرفته شده است در سال جدید اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در ادامه با اشاره به تاثیر به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی بر بازار سرمایه اظهار کرد: سیاست دولت در خصوص نرخ ارز بر عهده بانک مرکزی  و سیاست اصلی نیز ثبات نرخ ارز است.  در حال حاضر نیز نزخ ارز به ثبات رسیده و شرکت‌ها بر این اساس خرید و فروش خود را انجام می‌دهند.
 
 
کد مطلب: 161681
برچسب ها: بورس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *