۰
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۷
ویژه‌نامه هفتمین سالگرد امضای برجام در «مردم‌‌سالاری» امروز

توافق بزرگ زیر نظر رهبر انقلاب

چه کسانی از تیم مذاکره کننده و امضا کننده برجام تقدیر کردند؟
بیست و سوم تیرماه 1394 روزی تاریخی برای مردم ایران بود. امضای توافق هسته ای موسوم به برجام امیدهای بسیاری را در دل‌ها زنده کرد و نوید گذر از تحریم‌ها و بهبود وضعیت بین‌المللی و اقتصادی کشور رامی‌داد
توافق بزرگ زیر نظر رهبر انقلاب
گروه سیاسی- حسین قبادیان: بیست و سوم تیرماه 1394 روزی تاریخی برای مردم ایران بود. امضای توافق هسته ای موسوم به برجام امیدهای بسیاری را در دل‌ها زنده کرد و نوید گذر از تحریم‌ها و بهبود وضعیت بین‌المللی و اقتصادی کشور رامی‌داد؛ افسوس که کارشکنی‌های مختلف در داخل و خارج از کشور و در صدر آن دیوانگی دوناالد ترامپ رئیس جمهور بعدی آمریکا در خروج از این توافق مانع از این شد که برکات این توافق بین المللی شکل بیشتر و بهتری بگیرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، پس از آن اگرچه بعضی ترجیح دادند که از این توافق و عاملان آن انتقاد کنند و همگام با کاسبان تحریم حرکت کنند، اما بازخوانی نظراتی که پس از امضای برجام ابراز شد نشانمی‌دهد که فضای پس از امضای این توافق چگونه بود؛ توافقی که رهبر انقلاب هم بلافاصله پس از آن و بابت آن از دولت و مجاهدت‌های تیم مذاکره کننده تشکر کرد. این گزارش نگاهی دارد به اظهارنظرهای مختلفی که در آن زمان منتشر شد، اظهاراتی کهمی‌توان از لابلای آن چگونگی شکل گیری این توافق، زحمات مذاکره کنندگان و نظارت کلی مقامات عالی نظام بر این توافق را به دست آورد. در این بین حتیمی‌توان اظهار نظرها و تقدیر و تشکرهای کسانی که در پایان دولت روحانی، در انتخابات سال گذشته و در یک سال اخیر خود را دشمن سرسخت برجام نشانمی‌دهند را هم دید و چرخش زیبای آنها را هم تماشا کرد!
قدردانی و تشکر رهبر معظم انقلاب
آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رمضانی رئیس جمهور و هیأت وزیران با اشاره به سخنان رئیس جمهور در ابتدای این دیدار درباره نتایج مذاکرات هسته ای، از زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه تیم هسته ای قدردانی و تشکر کردند.
ایشان همچنین در پاسخ به نامه دکتر روحانی درباره مذاکرات هسته ای تاکید کردند: با سلام و تحیت و تشکر از زحمات فراوان جنابعالی، اولا لازم میدانم از تلاش پیگیر و پر طاقت هیئت مذاکره کننده‌ی هسته‌ای صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و پاداش الهی را برای آنان مسألت نمایم، سپس، به سرانجام رسیدن این مذاکرات، گام مهمی است، با این حال لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. به خوبیمی‌دانیم که برخی از شش دولت طرف مقابل به هیچ رو قابل اعتماد نیستند.
تقدیر آیت‌الله صافی‌گلپایگانی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای
آیت‌الله صافی‌گلپایگانی با تقدیر از زحمات هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: باید با منطق و تعامل همراه با عزّت، چهره رحمانی اسلام را به جهانیان نشان داد.
این مرجع تقلید در دیدار با رییس دفتر رییس جمهور با تقدیر و تشکّر از رییس‌جمهور و هیأت مذاکره‌کننده بخصوص دکتر ظریف، اظهار کرد: این‌جانب این توافق را به ملّت رشید و شریف ایران تبریک می‌گویم و از زحمات تیم مذاکره‌کننده و هیئت دولت تقدیر و تشکّر می‌کنم؛ امیدوارم که این موفقیت‌ها در خدمت به نظام اسلامی و ملّت عزیزمان بیش از پیش ادامه یابد. این مرجع تقلید با ابراز خرسندی از نتایج مذاکرات بیان کرد: من از نتایجی که حاصل شد خوشحال هستم و مطمئنّم ملّت شریف ما هم خوشحال‌اند و قدردان زحمات مذاکر‌ه‌کنندگان محترم هستند. ان‌شاءالله با توکّل به خداوند و تدبیر عاقلانه، مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات و مسائل حلّ می‌شود.
آیت وحید خراسانی: از فرصت توافق هسته‌ای استفاده کنید
آیت الله العظمی وحید خراسانی اظهار کرد: نیت دولت خدمت به مردم است و در فرصت جدیدی که بعد از توافق هسته‌ای ایجاد شده، مسیر خدمت باید با درایت ادامه یابد. وی تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای را متعهدانه و هنرمندانه عنوان و تاکید کرد که هیچگاه دعا برای موفقیت رییس جمهور و دولت را فراموش نمی کند.
آیت‌الله موسوی‌اردبیلی:
موجب سربلندی نظام و خوشحالی مردم شد
آیت‌الله موسوی‌اردبیلی گفت: موفقیت در مذاکرات هسته‌ای موجب سربلندی نظام و خوشحالی مردم شد. این مهم نتیجه عنایت خداوند و تلاش دسته جمعی است.
آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی: از خوشحالی مردم، خوشحالم
آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام موفقیت تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای را تبریک گفت و افزود: این افراد در سخت‌ترین مسائل که سوءظن جدی بر آنها حاکم بود، با قدرت‌های بزرگ دنیا بر سر میز مذاکره نشستند و در نهایت به تمام اهداف خود دست یافتند. وی به خوشحالی و شادی مردم ایران در شب توافق اشاره کرد و گفت: من هم از خوشحالی مردم، خوشحالم. وی در دیدار دیگری با تمجید از صبر تیم هسته‌ای و خانواده‌های آنان که در مقابل انواع تهمت‌ها و توهین‌ها و حتی اتهام به خائن بودن، برای احقاق حق مردم، صبوری کردند، گفت: این منطق ایرانی است که یک وزیر در مقابل شش وزیر کارکشته قدرت‌های جهانی یکی از رکورد دارترین مذاکرات بین‌المللی را انجام دهد و آنان را قانع کند که به صورت رسمی بپذیرد ایران جزء باشگاه هسته‌ای جهان است.
کمیسیون امنیت ملی مجلس جمع بندی مذاکرات را
موفقیتی مهم دانست
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه 23 تیر 1394 خود به بررسی مذاکرات هسته‌ای پرداخت و علاالدین بروجردی رئیس این کمیسیون از زحمات همه دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای به ویژه دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران، دبیران اسبق، سابق و کنونی شورای عالی امنیت ملی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تقدیر و تشکر کرد. بروجردی همچنین به نیابت از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این موفقیت در عرصه‌ی خارجی را به مقام معظم رهبری تبریک گفت و تاکید کرد که اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری نبود رسیدن به توافق با این دستاوردهای مهم غیر ممکن به نظر می‌رسید. همچنین در این جلسه سایر اعضای کمیسیون دیدگاه‌های خود را در مورد توافق وین ابراز داشتند و اکثریت قریب به اتفاق اعضاء جمع بندی مذاکرات وین را موفقیتی مهم برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ارزیابی کردند.
محسن رضایی: تشکیل میز مذاکره مرهون حمایتهای رهبری است
محسن رضایی در جمع اساتید دانشگاه امام حسین (ع) از زحمات تیم‌های مذاکره کننده قدردانی کرد و گفت: حقیقتا آقایان ظریف و صالحی و شمخانی مجاهدت بزرگی کردند و به فرجام رساندن این مذاکرات در مقابل شش قدرت بین المللی کار ساده ای نبود. او در بیان عوامل موثر در مذاکرات ایران گفت: قطعا مهارت و تلاش مذاکره کنندگان موثر بوده است ولی اگر نقش رهبری نبود، میز مذاکره تشکیل نمی شد و در این حالت مشکلات فراوانی بوجودمی‌آمد. رضایی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: اگر آزاد سازی خرمشهر نبود مذاکره ای بین ایران و قدرتهای جهانی شکل نمی گرفت و اگر بیست هزار سانتریفیوژ هم نبود میز وین شکل نمی گرفت. او در پایان از تلاش‌های دکتر روحانی و دکتر ظریف تشکر کرد.
قالیباف به ظریف «خسته نباشید» گفت
محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران در صفحه شخصی اینستاگرام خود ضمن تقدیر از تیم مذاکره کننده ایران به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه «خسته نباشید» گفت. قالیباف 24 تیر 1394 در صفحه شخصی اینستاگرام خود با انتشار عکسی از خود و ظریف نوشت: «خداقوت دوست عزیز، وظیفه خود می‌دانم از تلاش‌های مجاهدانه تیم مذاکره‌کننده ایران و به خصوص دوست عزیزم جناب آقای دکتر ظریف تقدیر کنم و به همه‌ آنها خسته نباشید بگویم. ان شاءالله از امروز نیز همه در داخل کشور با کار و تلاش بتوانیم کام مردم ایران را شاد نگاه داریم.»
آملی لاریجانی:
زحمات خالصانه تیم مذاکره‌کننده قابل تقدیر است
صادق آملی لاریجانی رئیس وقت قوه قضاییه با تقدیر از تیم مذاکره کننده هسته ای و پایمردی آنان در به ثمر رساندن گام نخست مذاکرات افزود: زحمات خالصانه فرزندان این مرز و بوم در تیم مذاکره کننده قابل احترام است. وی تأکید کرد: مذاکرات هسته ای در طول سال‌ها، فراز و نشیب زیادی داشت و بویژه در دو سال اخیر بسیار حساس بود اما با تلاش تیم مذاکره کننده گام اول آن به نتیجه رسید و امیدواریم گام‌های بعدی نیز با استواری و پایمردی برداشته شود. رئیس قوه قضاییه با تقدیر و تشکر ویژه از مقام معظم رهبری در حمایت از تیم مذاکره کننده تصریح کرد: مقام معظم رهبری در طول مذاکرات با رهبری‌های داهیانه ، تذکرات و رهنمودهای مهم و تعیین خطوط قرمز همواره مسیر گفتگوها را روشن کردند. آملی لاریجانی همچنین با تقدیر از تلاش‌ها و زحمات رئیس جمهور گفت: رئیس محترم جمهور با تلاش و زحمات فراوانی که همه ما در جریان هستیم به خوبی توانست روند مذاکرات را به پیش ببرد و تیم مذاکره کننده نیز بارها متواضعانه اعلام کردند که آنچه پیش آمده همه آنچه نبوده کهمی‌خواستیم ؛ اما نهایت تلاشمان بوده است.
زاکانی خطاب به مذاکره‌کنندگان:
خدا قوت!
علیرضا زاکانی سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس در نطق میان دستور خود در 23 تیر 1394 با تاکید بر این که باید قدر دستاوردهای هسته‌ای بخصوص شهدای بزرگوار را پاس داشت گفت: باید به تیم‌های مذاکره کننده‌ی قبلی و فعلی بخصوص فعلی خدا قوت گفت و از همه بالاتر باید به درگاه الهی به واسطه داشتن رهبری بصیر و آگاه ، شکر کرد که مسیر را طوری هدایت کردند که به چنین نقطه‌ای رسیدیم.
کد مطلب: 168673
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *