۰
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۸
وریا غفوری، باز هم در مسابقه با صداوسیما برنده شد

قاتی بازی با اعتبار صدا و سیما!

حذف نام کوچک «وریا غفوری» در برنامه خندوانه آن چنان کار احمقانه ای بود که هیچکس حاضر به پذیرش آن نیست و همه سعی دارند به نوعی مسئولیت آن را از دوش خود بردارند.
قاتی بازی با اعتبار صدا و سیما!
گروه فرهنگی – فخری سادات مسچی: حذف نام کوچک «وریا غفوری» در برنامه خندوانه آن چنان کار احمقانه ای بود که هیچکس حاضر به پذیرش آن نیست و همه سعی دارند به نوعی مسئولیت آن را از دوش خود بردارند. اینکه یک رسانه پرمدعا این چنین گرفتار رفتارهای دور از شان و غیر منطقی می‌شود و تا به این اندازه «مخاطب» را به هیچ می‌گیرد، بازگو کننده معضلی است که صدا و سیما سالهاست به آن مبتلاست و به مرو آن چنان مرجعیت رسانه ای خود را از دست داده است که در حال حاضر با همه بودجه، امکانات و سابقه خود در حد صفحه یک سلبریتی در اینستاگرام هم اعتبار ندارد!
 به  گزارش مردم سالاری آنلاین ،سوء مدیریت در صدا و سیما بیداد می‌کند. سالهاست که مدیران این رسانه اصولا درکی از مدیریت رسانه ندارند. از سوی دیگر نگاه جناحی و سیاست زده در سطح بالای این رسانه باعث شده که عموم مردم با روگردانی از این رسانه انحصاری در داخل کشور، به سوی شبکه‌های بیرون کشور یا فضای مجازی رو بیاورند و اخبار و تحلیل‌های صدا و سیما حتی نتواند اقلیتی را که هنوز به صداو سیما توجه دارند، راضی کند. داستان حذف نام وریا غفوری البته پیش از خندوانه نیز باعث شده بود صدا و سیما مورد تمسخر مردم واقع شود؛ زمانی که عکس کاپیتان استقلال از دکور یکی از برنامه‌های صدا و سیما حذف شد و پس از آن فرهاد مجیدی به این رفتار اعتراض کرد، مردم نکته سنج کلیپی را برای هم می‌فرستادند که در آن صحنه‌های بازی وریا غفوری در تلویزیون را به شوخی گرفته بود؛ اینکه به جای وریا در زمین فوتبال یک آباژور قرار داده شده بود که می‌دوید و گل می‌زد! همه گیری این قبیل شوخی‌ها نشان می‌داد که آنکه برنده دوئل وریا و صدا و سیماست مسلما وریا غفوری است. حالا ولی آبروریزی تغییر نام کوچک «وریا» در خندوانه نشان داد که عبرت و عقلانیتی وجود ندارد. رفتار مدیران و تجربه برنامه سازان و ناظران پخش از ایرادهای عجیب به اندازه ای است که آنها ترجیح می‌هند خود دست به اقداماتی بزنند که باعث بی اعتباری بیشتر می‌شود. در میان باید این را هم در نظر داشت که صداو سیما آنقدر که بر حذف نام وریا غفوری اصرار دارد، بر گاف‌هایی که به بی اعتباری این سازمان می‌افزاید کاری ندارد. در همین ماه‌های اخیر دو مورد عجیب در برنامه‌های این سازمان وجود داشته که در هر رسانه دیگری چنین می‌شد، باعث تغییر و تحولات بسیار برای پیشگیری از تکرار چنین فجایعی می‌شد اما صدا و سیما فقط به توجیه آن پرداخت: اولین موضوع فارسی صحبت کردن مهمانی بود که او را به عنوان یک کارشناس هندی دعوت شده بود؛ و مورد دوم صداگذاری بر روی یک فیلم قدیمی مربوط به کریس رونالدو بود. علی رغم اینکه این موارد باعث شد که رفتار سازمانی عریض و طویل به شدت زیر سوال برود اما در این سازمان کسی به فکر تغییر نیفتاد و همین است که خیال بقه اهالی این رسانه را راحت کرده که هر گونه رفتاری – مثل همین آبروریزی خندوانه – اصلا برای مدیران این سازمان اهمیتی ندارد!
با این حال رامبد جوان – که احتمالا فکر می‌کند می‌تواند هم مردم را داشته باشد و هم مدیران سازمان را – بعد از افشای این خطای بزرگ، در کلیپی سعی کرد موضوع را به نوعی ماست مالی کند؛ غافل از اینکه با این گونه عذرهای بدتر از گناه، دقیقا همچون مدیران صدا و سیما در قبال گاف‌های سابق عمل می‌کند. اینکه از ترس واکنش‌های بعدی، خود دست به کار شوی و چنین توهین بزرگی به مخاطبان بکنی، نشان می‌دهد که متاسفانه طرز فکر تهیه کننده و کارگردان برنامه خندوانه هم دست کمی از مدیران سازمان ندارد و خداوند، در و تخته را بهم خوب جفت کرده است. رامبد جوان در ویدیوی خود گفت: «دیشب در مسابقه قاطی‌بازی خندوانه اسم وریای عزیز توسط کامران عزیز نوشته شد و من همان‌جا به شک افتادم که اگر قرار باشد که در پخش دچار اشکال شده و مجوز پخش نگیرد، امتیازها در مسابقه به هم می‌ریزد و مسابقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با مشورت خود شرکت‌کننده‌ها به این نتیجه رسیدیم نام وریای عزیز را پاک کنیم، اسم دیگری بنویسیم تا مسابقه دچار اشکال نشود وگرنه وریا عزیز ماست. همه فوتبالیست‌ها عزیز ما هستند و ما هیچ قصد توهین و بی‌حرمتی به هیچ‌کسی نداریم. از طرفداران وریا عذر می‌خواهیم، هم‌چنین خود وریای عزیز.»
جالب اینجاست که بعد از توضیحات رامبد جوان، شبکه نسیم با انتشار اطلاعیه‌ای این رویکرد را به «سلیقه و نظر تیم تولید برنامه» مربوط دانست. در متن این اطلاعیه که توسط روابط عمومی شبکه آمده است: «در پی رویداد پخش شده در مسابقه «قاتی بازی» در برنامه خندوانه شب گذشته ، پنجشنبه ۲۳ تیرماه، به اطلاع مخاطبان گرامی و فهیم شبکه نسیم می‌رسانیم که این شبکه هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی در پخش اسامی فرد خاصی نداشته و تصمیم اتخاذ شده، سلیقه و نظر تیم تولید برنامه «خندوانه» بوده و هیچ گونه ارتباطی با سیاست‌های سیما و شبکه نسیم ندارد.» نکته مهم دیگر این است که وریا غفوری واکنشی در خصوص این رفتار بچگانه نداشته است و همین نشان از پختگی او می‌دهد. این داستان فقط باعث توجه بیشتر افکار عمومی به او و چرایی رویارویی او با صدا و سیماست. بدون شک یکبار دیگر در بازی تازه صداو سیما یا خندوانه، وریا غفوری پیروز شد؛ و حالا هم رامبد جوان باید با سرافکندگی با خندوانه خداحافظی کند و هم صدا و سیما یکبار دیگر تجربه تلخ گذشته خود را مزمزه کند و بالندگی وریا غفوری را تماشا کند.
کد مطلب: 168883
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *