۰
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۸
کانديداي مورد حمايت ترامپ از دموکرات‌ها شکست خورد

ناک‌اوت جمهوري‌خواهان در جورجيا

حمايت محافظه‌کاران از« ران دسانتيس» افزايش مي‌يابد
سرانجام مشت آخردر انتخابات ميان‌دوره‌اي سنا را دموکرات‌ها زير چشم جمهوري‌خواهان زدند تا فيل‌ها ناک اوت شوند. به گزارش سي‌ان‌ان ، راند آخر انتخابات سنا در ايالت جورجيا با شکست مهره «دونالد ترامپ» به پايان رسيده‌است. جوبايدن ساعتي پيش از آغاز شمارش آرا در اين ايالت با اطمينان از پيروزي صحبت کرده بود. جو بايدن گفت:‌ «ما برنده مي‌شويم، ما در جورجيا پيروزيم.»
ناک‌اوت جمهوري‌خواهان در جورجيا
گروه بين‌الملل - علي ودايع: سرانجام مشت آخردر انتخابات ميان‌دوره‌اي سنا را دموکرات‌ها زير چشم جمهوري‌خواهان زدند تا فيل‌ها ناک اوت شوند. به گزارش سي‌ان‌ان ، راند آخر انتخابات سنا در ايالت جورجيا با شکست مهره «دونالد ترامپ» به پايان رسيده‌است. جوبايدن ساعتي پيش از آغاز شمارش آرا در اين ايالت با اطمينان از پيروزي صحبت کرده بود. جو بايدن گفت:‌ «ما برنده مي‌شويم، ما در جورجيا پيروزيم.»
به گزارش مردم سالاری آنلاین،براساس نتايج دور دوم انتخابات در روز سه‌شنبه، سناتور «رافائل وارناک» که اين کرسي را در دست داشت، توانست «هرشل واکر» از حزب‌جمهوري‌خواه را شکست دهد. نکته حائز اهميت اين است که بازيکن سابق فوتبال آمريکايي مورد حمايت رئيس‌جموري پيشين آمريکا بوده است. به گفته دفتر وزير داخلي ايالت جورجيا، بيش از يک ميليون و 850 هزار ساکن اين ايالت در اين راي گيري شرکت کردند. پيشتر و در جريان انتخابات ميان‌دوره‌اي 8 نوامبر سرنوشت جورجيا به علت ناتواني در کسب راي 50 درصدي کانديداها به دور دوم کشيده بود. 
يورونيوز هم تاکيد مي‌کند که حالا به دنبال پيروزي نامزد دموکرات‌ها از ايالت جورجيا در دور دوم انتخابات سناي آمريکا، اکثريت اين مجلس کنگره آمريکا به صورت مطلق در اختيار دموکرات‌ها قرار گرفت. مجلس نمايندگان هم به دست جمهوري‌خواهان افتاده است.اين بدان معناست که دموکرات‌ها در مابقي دوره رياست جمهوري جو بايدن، اکثريت مطلق را در سنا دارند و در آخرين راي‌گيري مهم امسال، چرخه انتخاباتي نه چندان موفقيت‌آميز را براي جمهوري‌خواهان رقم زدند. با پيروزي وارناک 53 ساله، دموکرات‌ها اکثريت سنا را با 51 کرسي مقابل 49 کرسي جمهوري‌خواهان خواهند داشت و توانستند تقسيم 50 - 50 مجلس فعلي را شکسته و يک کرسي بيشتر بگيرند. از مجموع 100 کرسي سنا، 36 کرسي در انتخابات ميان‌ دوره‌اي هشتم نوامبر به راي گذاشته شد.
کسب يک کرسي ديگر در سنا (51 کرسي) به دموکرات‌ها اجازه خواهد داد تا نفوذ و تاثير بيشتري بر کميسيون‌هاي مهم پارلماني داشته باشند و نقش جو مانچين، سناتور دموکرات اعتدال‌گرا را که تاکنون در چندين پرونده براي تيم بايدن دردسرساز شده، در روند تصميم‌گيري بسيار محدود خواهد کرد.
اگرچه کار دموکرات‌ها و «جوبايدن» رئيس‌جمهوري آمريکا در تصويب مصوبات در مجلس نمايندگان با چالش جدي جمهوري‌خواهان مواجه خواهد شد اما خرها فعلا بشگن مي‌زنند که نه تنها توانستند مانع تشکيل موج قرمز شوند ؛ بلکه توانستند با يک چپ و راست اساسي ، مجلس سنا را با ناک اوت جورجيا در مشت خود بگيرند. 
قصور در انتخاب چهره بازنده
جمهوري‌خواهان و محافظه‌کاران سنتي معتقدند که مجموعه رفتارها و رسوايي‌هاي ترامپ آنها را در گوشه رينگ مقابل دموکرات‌ها گرفتار کرده‌است. حالا با شکست 20 کانديداي مورد حمايت رئيس‌جمهوري سابق ، اعداد ارقام هم او را مقصر اصلي در ازدست رفتن فرصت موج قرمز معرفي‌ مي‌کند.
نيويورک تايمز مي‌نويسد که شکست جورجيا فراتر از يک شکست حيثيتي بوده‌است ؛ زيرا راي اين ايالت که حالا در مشت دموکرات‌ها است براي انتخابات الکترال 2024 به شدت تعيين کننده محسوب مي‌شود. آتلانتا شهر ثروتمند و تحصيل کرده جورجيا قلب مخالفان واکر بود. 
روزنامه نيويورک تايمز با انعکاش خشم محافظه‌کاران مي‌نويسد: «جمهوري‌خواهان مي پرسند چرا يک کانديداي آزمايش نشده و داراي پرونده‌هاي متعدد قضايي درباره سقط جنين ، خشونت خانگي ، اقامت مساله‌دار در گرجستان و چند اتهام ديگر بايد کانديداي آنها در جورجيا باشد؟»
جواب اين سوال مشخص است ، واکر تنها و تنها به دليل رفاقت با ترامپ از سال 1980 کانديداي جمهوري‌خواهان براي کرسي جورجيا در سنا انتخاب شد. اوضاع جمهوري‌خواهان که براي حفظ قدرت آويزان ترامپ مي‌شدند آنچنان وخيم شده است که «ژنرال جف کندل» صراحتا گفته بود که «اگر جمهوري‌خواهان بخواهند در جورجيا با ترامپ در لجن بخوابند ، اين ايالت به دموکرات‌ها خواهد رسد.» 
سقوط ترامپ، پرواز دسانتيس
براساس نظرسنجي‌ها، انتقادات صريح از ترامپ تاثير خودش را در افکار عمومي جمهوري‌خواهان گذاشته است. براساس يک نظرسنجي مشترکا برگزار شده از سوي شرکت ديزرت نيوز و انستيتوي سياست هينکلي در بازه 18-23 نوامبر، تنها 14.6 درصد از راي دهندگان ايالت يوتا گفتند که به دونالد ترامپ، رئيس جمهور سابق آمريکا در صورت برگزاري انتخابات درون حزبي جمهوري‌خواهان در اين ايالت راي خواهند داد. بر اساس اين نظرسنجي «ران دسانتيس» فرماندار مقتدر فلوريدا با کسب 24.2 درصد از آرا پيشتاز بود.
ترامپ در ميان راي دهندگان جمهوري‌خواه ايالت يوتا هم با اختلاف حتي بيشتري و با نتيجه 33.1 درصد در مقابل 21.1 درصد عقب تر است. دسانتيس هنوز نامزدي خود براي انتخابات سال 2024 را اعلام نکرده است اما طبق يک نظرسنجي يک گروه سياسي محافظه کار تحت عنوان گروه «باشگاه براي رشد» که در تاريخ 14 نوامبر منتشر شد او در چهار ايالت مهم رقابتهاي درون حزبي براي انتخابات رياست جمهوري آمريکا - آيووا، نيوهمپشاير، فلوريدا و جورجيا - نيز با اختلاف زيادي از ترامپ پيشي مي‌گيرد.
ترامپ در آيووا، در ماه اوت با نتيجه 52 به 37 از دسانتيس جلوتر بود. همچنين در آستانه برگزاري انتخابات ميان دوره‌اي نوامبر، نتايج يک نظرسنجي در آن ماه نشان داد که دسانتيس با نتيجه 48 بر 37 از ترامپ پيش افتاده است. اين دو نام اصلي براي رقابت درون حزبي جمهوريخواهان در ماه اوت در ايالت نيوهمپشاير با نتيجه 45 به 45 مساوي شدند. يک هفته بعد از انتخابات ميان دوره‌اي، دسانتيس با نتيجه 52-37 از ترامپ پيش افتاد. در يک نظرسنجي مشابه مربوط به حزب جمهوري خواه در ايالت تگزاس در اواسط نوامبر مشخص شد که دسانتيس نامزد برتر اين حزب بوده و با نتيجه 43 بر 32 از ترامپ پيشي گرفته است.
طبق اين نظرسنجي در قبال سوالي درباره اين سناريوي احتمالي که ترامپ از رقابت درون حزبي خارج شود، 66 درصد از پاسخ‌دهندگان از دسانتيس حمايت کردند، در حالي که نزديک‌ترين رقيب دسانتيس در اين بخش مايک پنس، معاون رئيس‌جمهور سابق با کسب تنها هشت درصد راي بود. همچنين در يک نظرسنجي جداگانه ديگر هم جمهوري خواهان ايالت پنسيلوانيا با اختلاف 45 به 40 از دسانتيس نسبت به ترامپ حمايت کردند.
تلاش براي حذف ترامپ
به موازات کاهش حمايت افکار عمومي از رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا ، تلاش براي يکسره کردن کار او هم شدت گرفته‌است. همزمان با راي کميته تحقيق ماجراي حمله طرفداران افراطي دونالد ترامپ رئيس جمهور سابق آمريکا به ساختمان کنگره آمريکا مبني بر احضار و ارجاع پرونده افراد خاطي به وزارت دادگستري، هيات منصفه دادگاهي در منهتن دو شرکت تابعه سازمان ترامپ را در ارتباط با اتهام فرار مالياتي و جعل اسناد مالي گناهکار شناخت.
«بني تامسون» نماينده دموکرات مي سي سي پي و رئيس کميته تحقيق پرونده ششم ژانويه 2021 ميلادي با اعلام اين مطلب گفت: به علت تعدد خاطيان اين پرونده، هنوز فهرست متهماني که بايد احضار شوند، نهايي نشده است.
منابع آگاه مي‌گويند پرونده ليدرها و سازمان دهندگان اصلي اين بلوا به وزارت دادگستري ارجاع داده خواهد شد.
همزمان، هيات منصفه دادگاه منهتن نيويورک، سازمان ترامپ و مديران آن را درخصوص 15 اتهام تخلف از جمله کلاهبرداري مالياتي و جعل سوابق تجاري گناهکار شناخت.
سازمان دونالد ترامپ و مدير مالي آن از سال 2005 ميلادي به طور حساب شده‌ و با تخلفات مالياتي، از پرداخت مناسب ماليات خودداري کرده و مزايا و حقوق ثبت نشده به مديران اين سازمان اعطا مي‌کرده‌اند.
بنابر اسناد و مدارک دادگاه، آلن ويسلبرگ 1.76 ميليون دلار از درآمد خود از جمله کرايه يک آپارتمان در منهتن ، پرداخت اجاره بهاي دو دستگاه مرسدس بنز و شهريه براي اعضاي خانواده را اعلام نکرده است. ممکن است که سازمان ترامپ به پرداخت حدود يک ميليون و 600 هزار دلار محکوک شود. 
در کنار کلکسيون اتهامات ترامپ، او به دليل خروج غير قانوني اسناد طبقه بندي شده فدرال آمريکا و نگه داري آنها در ماجراي معروف شبيخون به «عمارت اسرار» تحت پيگرد پليس فدرال آمريکا FBI قرار دارند. از طرف ديگر پرونده جديدي از تعرض هم عليه وي گشوده شده است.
فعلا دموکرات‌ها در بدترين شرايط رينگ سياسي آمريکا توانسته‌اند بهترين نتيجه را با ناک اوت کردن جورجيا گرفته‌اند. اگر بگوييم که تبعات اين شکست بيش از همه براي ترامپ در ميان فيل‌ها خواهد بود ؛ دروغ نگفتيم.  جالب اينجاست که تقلاي ترامپ با حمله به حاکميت ايالات متحده او را بيش از گذشته در «لجن زار» فرو مي‌برد.
ران دسانتيس که نظرسنجي‌ها درحال پرواز است شايد تنها شخصي باشد که نه تنها مي‌تواند دخل ترامپ را بياورد که حتي آماده رياست جمهوري ايالات متحده شود. در 700 روز آينده که دموکرات‌ها تلاش مي کنند «هيلاري کلينتون» را جايگزين بايدن «گيج» کنند در مقابل جمهوري‌خواهان به شدت آسيب پذير هستند.
کد مطلب: 183087
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *