۰
يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۱
ثبت اولين روز آلوده تهران از منظر آلاينده دي اکسيد گوگرد

آثار مازوت‌سوزي در آلودگي هواي تهران اثبات شد

آلودگي هوا در شهرهاي تهران و کرج، امان مردم را بريده و ويتريني از بي مسئوليتي طولاني در دوره هاي مختلف را در قبال کاهش آلودگي هوا، پيش چشم مردم قرار داده است.
آثار مازوت‌سوزي در آلودگي هواي تهران اثبات شد
گروه اجتماعي – سعيد تهراني: آلودگي هوا در شهرهاي تهران و کرج، امان مردم را بريده و ويتريني از بي مسئوليتي طولاني در دوره هاي مختلف را در قبال کاهش آلودگي هوا، پيش چشم مردم قرار داده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،گامهايي که تاکنون باي رفع آلودگي هوا برداشته شده به حدي ناکافي بوده که شدت آلودگي هوا در سال جاري نسبت به سال گذشته افزايش يافته است و اين به معناي ضعف اقدامات مسئولان و فقدان برنامه ريزي يکپارچه براي رفع اين مشکل است. به همين دليل شاهد افزايش بيماري هاي تنفسي و ريوي و حتي مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا در کلان شهرهايي همچون تهران بوده ايم.
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسي استان تهران،آلودگي هوا تا چهارشنبه اين هفته ادامه خواهد داشت و از بعدازظهر آن روز باد مثل هميشه به کمک مسئولين مي آيد تا چند روزي هوا از حالت ناسالم خارج شود.  
نکته جالب درباره آلاينده هاي شهر تهران، اظهارنظر جديد مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران است. دکتر سيد محمدمهدي ميرزائي قمي در گفت و گو با ايسنا گفته: «طي هفته گذشته به‌ويژه حد فاصل 22 تا 25 آذر افزايش غلظت آلاينده دي‌اکسيدگوگرد به خصوص در ساعات مياني روز، بسيار فراتر از حد استاندارد قرار داشت. در ايستگاه‌هاي واقع در پهنه‌هاي غربي و جنوبي شهر بيشتر از ايستگاه‌هاي ساير نقاط شهر شاهد افزايش شاخص اين آلاينده بوديم. اولين روز آلوده از منظر آلاينده دي‌اکسيدگوگرد از ابتداي سال در روز پنج‌شنبه (24 آذر )اتفاق افتاد.» او در توضيح بيشتر گفته : «بررسي وضعيت شاخص اين آلاينده در شهر تهران از سال 94، نشان مي­‌دهد که با وجود ثبت شاخص فراتر از حدود مجاز در برخي از ايستگاه­‌ها در سال­‌هاي گذشته، هيچ‌گاه ميانگين شاخص براي کل شهر تهران وارد شرايط آلوده نشده و پنج‌شنبه هفته گذشته، اولين روز آلوده به لحاظ آلاينده  دي‌اکسيدگوگرد در طي هفت سال گذشته است.»
افزايش آلاينده دي اکسيد گوگرد در تهران نشاندهنده تاثير منابع غير ترافيکي است. بر اساس آمارها به طور ميانيگن بيش از 60 درصد و در برخي مقاطع حتي تا 80 درصد آلودگي هواي تهران ناشي از منابع متحرک يعني سوخت خودروهاست. حتي رفت و آمد خودروهاي سنگين در شبها نيز در افزايش آلاينده ها تاثير دارد. اما در نيمه دوم سال، با تغيير سوخت برخي صنايع و نيروگاهها از گاز به گازوئيل و مازوت، نسبت آلودگي هوا هم تغيير مي کند و دي اکسيد گوگرد که در سوختهايي همچون مازوت بيشتر است سهم بيشتري در آلاينده هاي هوا پيدا مي کند. در واقع کمبود گاز در کشور که موجب اولويت بخشيدن به گاز خنگي شده، سهم صنايع و نيروگاهها را از گاز کمتر مي کند و همين موجب افزايش آلودگي هوا بويژه افزايش سهم دي اکسيد گوگرد مي شود؛ اتفاقي که هم اکنون در تهران رخ داده و نشان مي دهد سوخت برخي صنايع و نيروگاههاي اطراف تهران تغيير کرده است.
گاز دي اکسيد گوگرد، بي رنگ، غيرآتش زا و بي بو است که در سطح کره زمين در تراکم هاي پايين وجود دارد. هنگامي که غلظت آن بين 1 تا 3 ppm در اتمسفر باشد، بر حس چشايي اثر خواهد گذاشت و در مقادير بالاتر از ppm 3 بوي بدي به همراه خواهد داشت. 
برخي از سوخت هاي فسيلي مانند زغال سنگ و مواد نفتي سنگين (نفت کوره يا مازوت و گازوييل) حاوي مقادير زيادي گوگرد هستند که اين گوگرد در اثر احتراق به شکل گاز دي اکسيد گوگرد در فضا پخش مي شود. خودروهاي ديزلي با وجود سهم اندک در ترافيک عامل انتشار تقريبا تمامي دي اکسيد گوگرد از منابع متحرک هستند.
جليل سالاري معاون وزير نفت ديروز استفاده از سوخت مازوت در برخي صنايع و نيروگاهها را تاييد کرده و گفته: «با توجه به رشد حدود 300درصدي مصرف گاز طبيعي در بخش خانگي و تجاري و صنايع غير عمده و حمل و نقل (بالغ بر 74 درصد گاز توليدي کشور) نسبت به شهريورماه و در نتيجه کاهش شديد گاز قابل تخصيص به صنايع بزرگ و بويژه نيروگاه‌هاي حرارتي توليد برق، استفاده از سوخت دوم (پشتيبان) که سوخت مايع نفت گاز و نفت‌ كوره (مازوت) است، ضرورتي اجتناب‌ناپذير است که رويه‌اي مرسوم و متداول درسطح دنيا جهت مقابله با ناترازي توليد و مصارف گاز طبيعي و جلوگيري از بروز خاموشي و قطع برق مشترکين مورد توجه قرار بگيرد.» او همچنين تاييد کرده که نيروگاه منتظر قائم واقع در استان البرز از ابتداي فصل سرماي سال جاري و همزمان با افزايش شديد مصرف گاز در بخش خانگي و تجاري از سوخت‌هاي گاز طبيعي و نفت کوره(مازوت) بصورت ترکيبي استفاده كرده است.
عبدالعلي رحيمي مظفري عضو کميسيون انرژي مجلس هم گفته: ما بايد مصرف مازوت را هم داشته باشيم و نمي توانيم از آن صرف نظر کنيم. با اين حال بايد از سيستم هايي که در اين بخش موجب کاهش آلودگي مي شوند استفاده کنيم. او به صراحت درباره برنامه وزارت نيرو براي جلوگيري از قطعي نيروگاه ها گفته که استفاده از سوخت جايگزين همچون مازوت و گازوئيل در نيروگاه ها از جمله برنامه هاي پيش بيني شده است.
برخي شواهد حاکيست برخي صنايع نزديک به تهران از جمله سيمان تهران نيز از مازوت استفاده مي کنند. 
در مجموع شواهد حاکي از آن است که با سرد تر شدن هوا و افزايش مصرف گاز طبيعي، شاهد قطع گاز برخي صنايع و نيروگاهها و به تبع آن استفاده از مازوت بوده ايم که آلايندگي آن به آلايندگي سوخت خودروها اضافه شده و نقش مهمي در افزايش آلودگي هوا دارند. بطوريکه تعداد روزهاي ناسالم تهران از 76 روز در سال گذشته به 123 روز در امسال رسيده و در شرايطي که سال گذشته هيچ روزي با هواي بسيار ناسالم و خطرناک نداشتيم امسال در چهار روز چنين هوايي را در تهران تجربه کرديم.
کد مطلب: 184369
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *