۰
چهارشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۰
همه از کاهش ارزش پول ملی خسته شده‌اند

افتخار آفرینی با دلار 45 هزار تومانی!

درباره هر موضوعی که این ایام بخواهیم بنویسیم، پای وعده های رنگارنگ دولت به میان می‌آید!
افتخار آفرینی با دلار 45 هزار تومانی!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،درباره هر موضوعی که این ایام بخواهیم بنویسیم، پای وعده های رنگارنگ دولت به میان می‌آید! در واقع یک سال و نیم پس از تشکیل دولت هنوز آنچه رئیسی و همراهانش با آب و تاب در انتخابات ریاست جمهوری فراموش نشده است؛ از سید ابراهیم رئیسی که وعده تک رقمی‌‌شدن تورم را می‌داد تا محسن رضایی معاون اقتصادی این روزهای ریاست جمهوری که می‌گفت تخصصش این است و پول ایران را باارزش ترین پول منطقه می‌کند. اما در دو ماه آخر 1401 و یک سال و نیم بعد از تشکیل دولت، متاسفانه وضعیت اقتصادی کشور و ارزش پول ملی به بی‌سابقه‌ترین شکل ممکن پایین آمد. در این ایام که سخن از دلار 50 هزار تومانی می‌شود، اگرچه رئیسی هنوز هم وعده‌هایش را تکرار می‌کرد اما متاسفانه عموم صاحب نظران هیچ چشم‌انداز روشنی را برای اقتصاد ایران نمی‌دیدند و این وعده‌ها را فاقد پشتوانه و نوعی گفتار درمانی تلقی می‌کردند.
گرانی‌ها البته مختص به دلار، طلا و محصولات خارجی نبود. در این ماه ها قیمت خوراکی‌ها بخصوص گوشت هم به اندازه‌ای بالا رفت که صدای همه را در آورد. واقعیت این است که میزان افزایش قیمت به اندازه‌ای بود که به نظر می‌رسد هیچ منطقی پشت سر آن نیست.
این موضوع باعث شده که بالاخره در مجلس نیز نمایندگان به این موضوع اعتراض کنند و از دولت توضیح بخواهند. حسن شجاعی نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در جلسه علنی مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: وضعیت فعلی به تنهایی محصول دولت شما نیست که فقط شما مورد سرزنش قرار بگیرید اما قیمت دلار طی مدت کوتاهی ۵۰ برابر شده و در دولت شما قیمت آن ۹۰ درصد رشد داشته است؛ مردم ثابت کردند به نظام و رهبری وفادارند اما همین مردم از دولت شما و همه دولت‌های جمهوری اسلامی‌ایران گلایه دارند. مردم خدمات دولت‌ها را انکار نمی‌کنند اما از مجلس و دولت‌های فعلی و گذشته گلایه دارند. معین الدین سعیدی نماینده چابهار هم در تذکری شفاهی در جلسه علنی دوشنبه مجلس، اظهار کرد: تورم بالای ۴۰ درصد با افزایش صرفاً ۲۰ درصد حقوق و دستمزد به معنای نصف شدن سفره مردم است، از تیم اقتصادی دولت می‌خواهم تدبیری برای مهار تورم و نرخ ارز کند.
علیرضا سلیمی‌نیز بیان کرد: به دولتمردان تذکر می‌دهیم که قیمت کالاهایی همچون ارز، گوشت، خودرو، میلگرد، مسکن را مدیریت کنند. قیمت این کالاها سر به فلک کشیده است. دولت باید در زمینه افزایش قیمت کالاها تدابیر لازم را اتخاذ کند. دولتمردان باید به ندای رهبری که از دولت درخواست کردند تورم را مدیریت کنند، توجه داشته باشند.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی‌تاکید کرد: متاسفانه افزایش قیمت اقلام اساسی ساعتی شده و از سوی دیگر شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی بوده که در نهایت منجر به افزایش قیمت تمام شده مسکن خواهد شد.
صدیف بدری نیز در تذکری شفاهی بیان کرد: واقعا شرایط اقتصادی خوب نیست و افزایش قیمت‌ها ساعتی شده است، گرانی گوشت و اقلام اساسی و افزایش نرخ ارز مردم را در تنگنا قرار داده است، دولت در هر تبلیغات و در هر سخنرانی به کنترل نرخ ارز تاکید می‌کند اما در عمل قیمت دلار به حدود ۵۰ هزار تومان رسیده است. آیا این وضعیت در شأن مردمی‌است که برای حمایت از نظام همواره در صحنه بودند؟
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی‌باید جلسه‌ غیرعلنی برگزار کرده و برای کنترل قیمت‌ها چاره‌ای بیندیشند، گفت: آیا راهکار علمی‌و عملی برای کنترل قیمت‌ها وجود ندارد؟
رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس نیز در تذکری شفاهی گفت: گرانی گوشت و نوسانات ارز برای مردم مشکلات زیادی ایجاد کرده و مردم امروز از مجلس شورای اسلامی‌انتظار دارند تا با برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی راهکاری برای حل مشکلات پیدا کنند. باید پاسخگوی وضعیت تورم و نابسامانی‌ها در بازار ارز بود. متاسفانه هیچ کس پاسخگوی وضع موجود نیست.
نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی‌هم با انتقاد از وضعیت بازار و گرانی‌ها گفت: وضعیت بازار به گونه‌ای شده که حتی بچه‌های مذهبی و انقلابی هم از آن خسته شده‌اند.
محمدباقر قالیباف هم در یکی از نطق های خود در اسفندماه ضمن اشاره به افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر بیان کرد: مدیریت قیمت ارز اهمیت زیادی برای کنترل ثبات در همه عرصه‌های اقتصادی دارد؛ مجلس در جلسه نظارتی خود راه حل‌های زیرساختی و کوتاه مدت مدیریت بازار ارز را ارائه کرده بود، ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی می‌خواهم تا به آن توجه ویژه ای داشته باشند تا شاهد ثبات در قیمت ارز و اقتصاد ایران باشیم.
این اعتراض مجلسی ها هم مثل اعتراض های مردم به جایی نرسید و قیمت ارز تا جایی بالا رفت که برخی سایت های غیر رسمی‌از رسیدن قیمت دلار به 60 هزار تومان خبر دادند؛ اما پس از آن توافق ایران و عربستان کمی‌به داد مردم رسید و از نظر روانی باعث شد که ارز به پایین تر از 50 هزار تومان برسد که طرفداران دولت از آن به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد می‌کنند! اما نکته ای که از طرف برخی صاحب نظران اقتصادی عنوان می‌شود این است که این داستان ربطی به توافق ایران و عربستان نداشت؛ دولت کسری بودجه خود و تامین حقوق و عیدی کارمندان را توانست از فروش ارز به قیمت بالا به دست آورد و البته دلاری که حدود 35 هزار تومان بود را به 45 هزار تومان رساند و تازه این قیمت را هم با افتخار اعلام می‌کند، چرا که مردم را از دلار 60 هزار تومان ترسانده است!


برخی کارشناسان عقیده دارند دولت کسری بودجه خود و تامین حقوق و عیدی کارمندان را توانست از فروش ارز به قیمت بالا به دست آورد و البته دلاری که حدود 35 هزار تومان بود را به 45 هزار تومان رساند و تازه این قیمت را هم با افتخار اعلام می‌کند، چرا که مردم را از دلار 60 هزار تومان ترسانده است!
کد مطلب: 192249
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *