۰
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۶

ارزش پول ملی در دولت یازدهم چقدر افزایش یافت؟

نرخ دلار از 3615 تومان در روز انتخابات ریاست جمهوری یازدهم امروز به 3230 تومان رسیده است که این موضوع نشاندهنده افت 385 تومانی است که این موضوع باعث افزایش حدود 11 درصدی ارزش ریال در مقابل دلار شده است.
ارزش پول ملی در دولت یازدهم چقدر افزایش یافت؟
در سال های اخیر یکی از مشکلات اساسی که اقتصاد کشور با آن مواجه شد افت شدید ارزش پول ملی بود که تبعات فراوانی را برای بازارهای مالی و اقتصاد کلان کشور به همراه داشت.

از جمله مهمترین آسیب های افت پول ملی در سال های اخیر می توان به افزایش ۳ برابری نرخ ارز و افزایش نرخ تورم رسیدن آن تا مرز ۴۰ درصد اشاره کرد که علی رغم ثبات بسیاری از بازارها در یکسال گذشته، همچنان آثار آنها را می توان در اقتصاد کشور مشاهده کرد.

افت ارزش پول ملی در سال ۹۱ همزمان با نوسان های شدید قیمتی در بازارهای مختلف همچون بازار ارز رخ داد و احمد توکلی نماینده مردم تهران و رئیس سابق مرکز پژوهش ها از کاهش ۵۵درصدی ارزش پول ملی که ناشی از نوسانات ارزی در طول کتر از یکسال گذشته بوده است خبر داد.

توکلی تاکید کرد نرخ ارز، ۳۰ آبان سال ۹۰، هزار و ۳۲۰ تومان بود که در چهارم بهمن سال ۹۰ به ۲ هزار و ۵۰ تومان افزایش یافت و اگر چه دخالت دولت موجب شد حدود ۲ ماه نرخ ارز پایین نگه داشته شود، اما ۸ مهر ۹۱ نرخ ارز به ۲ هزار و ۸۰۵ تومان افزایش یافت که نشان می دهد ، ارزش پول ملی ۵۵ درصد کاهش یافته است.

در حالی احمد توکلی از افت ۵۵ درصدی ارزش پولی ملی کشور در سال ۹۱ خبر داد که در سال ۹۲ نیز شرایط در این زمینه بهبود نیافت و نرخ ارز در بازارهای آزاد افزایش یافت و در مقابل نیز ارزش پول ملی کشور بیش از گذشته کاهش یافت.

اما دولت یازدهم در شرایطی فعالیت خود را در مرداد ماه سال گذشته آغاز کرد که قیمت دلار در آخرین روزهای فعالیت دولت دهم تا مرز ۳۶۰۰ تومان پیش رفته بود و برخی کارشناسان از رسیدن نرخ دلار به ۵ هزار تومان سخن می گفتند و همین موضوع نگرانی هایی را درمیان مردم ایجاد کرده بود.

از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم حدود ۱۴ ماه سپری می شود و در این مدت بازار ارز نوسان کمتری را در مقایسه با سال ۹۱ و ماه های نخست سال ۹۲ مشاهده کرده و روند حرکتی قیمت انواع ارز در بازار نزولی بوده است.

این در شرایطی است که مسئولان دولتی همواره بر ثبات بازار ارز و افزایش ارزش پولی ملی کشور تاکید کرده و آنچنان که رئیس کل بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده است بازار ارز به ثبات و آرامش رسیده و ارز در سال آینده تک نرخی خواهد شد.

البته در این مدت دیپلماسی مناسب دولت یازدهم و مذاکرات مثبت هسته ای با گروه ۱+۵ و همچنین آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران نیز تاثیر قابل توجهی بر ثبات بازار ارز و افزایش ارزش پول ملی داشته است.

اما نرخ دلار از ۳۶۱۵ تومان در روز انتخابات ریاست جمهوری یازدهم امروز به ۳۲۳۰ تومان رسیده است که این موضوع نشاندهنده افت ۳۸۵ تومانی است که این موضوع باعث افزایش حدود ۱۱ درصدی ارزش ریال در مقابل دلار شده است.

همچنین نرخ ارز از ۳۳۳۰ تومان در زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم با ۱۰۰ تومان کاهش به ۳۲۳۰ تومان رسیده است که این موضوع نشاندهنده افزاش ۳ درصدی ارزش ریال در مقابل دلار در این مدت شده است.

منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42530
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *