۰
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۰۳
رشوه خودرويي به نمايندگان مجلس؛ از تکذيب وزير صمت تا تکرار ادعا توسط نماينده تبريز

#شاسي_بلند_گيت در مجلس حداقلي

ادعاي اهداي 70 تا 75 خودروي شاسي بلند به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌براي راي ندادن به استيضاح فاطمي ‌امين، وزير صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته، در آستانه استيضاح مجدد وزير، همچنان خبرساز است؛
#شاسي_بلند_گيت در مجلس حداقلي
گروه اقتصادي – حسين قباديان: ادعاي اهداي 70 تا 75 خودروي شاسي بلند به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌براي راي ندادن به استيضاح فاطمي ‌امين، وزير صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته، در آستانه استيضاح مجدد وزير، همچنان خبرساز است؛ ادعايي که تکذيب شد اما دوباره توسط نماينده تبريز، تکرار شد تا مجلس حداقلي را که با کمترين ميزان مشارکت مردمي ‌در انتخابات تشکيل شده در مقابل آزموني جدي قرار دهد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،روز چهارشنبه نماينده تبريز مدعي شد که در جريان منتفي شدن استيضاح قبلي فاطمي‌امين 70 تا 75 خودروي شاسي بلند در اختيار مجلس قرار گرفته است. عليرضابيگي مدعي شد: بنا ندارم از امتيازاتي که داده شده است صحبت کنم، اما خوب است هيات رئيسه محترم مجلس شوراي اسلامي‌بيايد تکليف آن خودروهايي که به نمايندگان داده شد را مشخص کند. مشخص کند چرا قريب به 70 تا 75 دستگاه خودرو در اختيار نمايندگان قرار گرفت و تکليف و ارتباط آن را با موضوع استيضاح نمايندگان روشن کنند.وي در پاسخ به اين سوال که آيا در مورد خودروهايي که عنوان شد، اسناد و مدارکي براي اثبات داريد، گفت: يک نماينده مجلس دارد اين را به شما عنوان مي‌کند که 70 خوردو شاسي بلند به نمايندگان و تعدادي از کارکنان مجلس تحويل داده شده است. بيايند مشخص کنند که مبنايش چه بوده است. عاشق چشم و ابروي چه کسي بودند؟ به چه کساني داده شده است؟در پي طرح اين ادعا، محمد فاطمي‌امين، وزير صمت به دادستان کل کشور با موضوع درخواست رسيدگي به اتهامات توزيع 70 دستگاه خودرو شاسي بلند ميان نمايندگان مجلس در جريان منتفي شدن استيضاح قبلي‌اش نامه زد و خواستار بررسي موضوع و انجام اقدامات قانوني جهت تعقيب قضايي خطاکاران شد. همزمان، سيدنظام الدين موسوي سخنگوي هيئت رئيسه مجلس گفت: در پي ادعاي يک نماينده مبني بر واگذاري 75 خودروي شاسي بلند به نمايندگان مجلس در جريان استيضاح سال گذشته وزير صمت، اين موضوع از سوي حراست قوه مقننه مورد بررسي قرار گرفت و کذب بودن آن مشخص شد. بر اين اساس، هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان نيز با قيد فوريت به اين مسأله ورود کرده و طرح اين اتهام از جانب نماينده مذکور را مورد رسيدگي قرار خواهد داد.تعدادي از نمايندگان مجلس هم اين موضوع را تکذيب کردند اما احمد عليرضابيگي مجددا با تأييد اظهاراتش درباره اهداي خودرو به برخي نمايندگان گفت: «بديهي‌ ترين و روشن‌ترين موضوع اين است که بين 70 تا 75 دستگاه خودرو بين کارکنان مجلس ونمايندگان تقسيم شده است. اين موضوع سبب شده است بده بستان نامتعارفي ميان ما در مجلس به‌عنوان دستگاه نظارتي و خودروساز اتفاق بيفتد.»
جزئيات ماجرا از زبان نماينده تبريز
احمد عليرضا بيگي نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: در ماجراي استيضاح قبلي وزير صنعت، معدن و تجارت مشاهده کرديم که تعدادي خودروي فيدليتي و ديگنيتي در پارکينگ مجلس پارک شده است. وقتي موضوع را مورد پيگيري قرار داديم متوجه شديم که شرکت بهمن خودرو براي انصراف نمايندگان از استيضاح وزير صمت اين خودروها را با مباشرت و همراهي معاون اجرايي مجلس به نمايندگان اهدا کرده است.
وي افزود: وقتي موضوع را از هيئت رئيسه مجلس جويا شديم آنها نيز اين مسئله را تاييد کردند و گفتند که با معاون اجرايي مجلس برخورد لازم صورت مي‌گيرد اما هيئت رئيسه عنوان کرد که زماني متوجه اين مسئله شده است  که خودرو به نمايندگان اهدا شده و کار از کار گذشته است.عليرضا بيگي خاطرنشان کرد: اين خودروهاي فيدليتي و ديگنيتي که به تعدادي از نمايندگان اهدا شده بود در حوزه‌هاي انتخابيه توسط مردم زير پاي نمايندگان مشاهده شده است و آنها نيز مشاهدات عيني خود را بيان کرده‌اند.عليرضابيگي در پاسخ به اين سؤال که آيا مي‌تواند اسامي‌برخي دريافت‌کنندگان خودرو را در اين بده بستان اعلام کند، بيان داشت: «اکثريت مجلس مرتکب اين مسئله نشده‌ است و اکنون نوبت نمايندگان است که برائت خود را از اين موضوع اعلام کنند و بگويند و بخواهند مشخص شود چه کساني اين خودروها را دريافت کرده‌اند تا کليت مجلس زير سؤال نرود.»عضو کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس در ادامه در پاسخ به اين سؤال که آيا اعضاي هيأت رئيسه کميسيون‌هايي که با موضوع استيضاح وزير صمت در ارتباط هستند نيز اين خودروها را دريافت کرده‌اند يا نه؟ گفت: «نمي‌خواهم وارد اين مباحث و جزئيات شوم. توضيح درباره اين موضوع برعهده دستگاه‌هاي نظارتي است که مشخص کنند چه کساني اين خودروها را دريافت کرده‌اند.
از دادستان کل به‌عنوان مدعي‌العموم خواهش کردم که به اين مسئله ورود کنند که چه‌کسي يا کساني نظاره‌گر چنين ظلم فاحشي در حق ملت ايران هستند.»عليرضابيگي در پاسخ به اين سؤال که آيا ممکن است نمايندگاني که خودرو دريافت کرده‌اند از کساني انتخاب شده باشند که نظر آنان مي‌تواند بر رأي نمايندگان تأثير بگذارد، اظهار داشت: «بالاخره اينها که عاشق چشم و ابروي کسي نيستند. اين خودروها در اختيار کساني قرار داده شده است که مي‌توانند اثري در رأي نمايندگان داشته باشند.»وي بدون اشاره به‌نام شخص يا گروهي خاص از تهديد عليه خود در پي رسانه‌اي کردن اين موضوع خبر داد و گفت: «‌اکنون اصل90 مدعي من شده است که اين نماينده دارد دروغ مي‌گويد. ايرادي ندارد ما بارها به دادگاه و هيأت نظارت و مانند اينها بر سر مسائلي مانند اين موضوعات رفته‌ايم.» اين نماينده مجلس خاطرنشان کرد: « هنوز زود است؛ کسي به هيأت نظارت نمايندگان از من شکايت نکرده و هنوز زود است تا شکايت کند يا هنوز کسي در اين‌باره به من چيزي نگفته است. چون کميسيون اصل90 اين مسئله را تکذيب کرده است من ناچار شدم که از مدعي‌العموم بخواهم به مسئله ورود کند که چه کساني نظاره گر اين ظلم فاحش به ملت ايران هستند و به رسالت نمايندگي خود در مجلس عمل نمي‌کنند.»
نماينده دماوند ابتدا تاييد کرد و بعد تکذيب کرد!
در اين ميان سيد احمد رسولي نژاد نماينده دماوند و فيروزکوه در مجلس که ابتدا در گفتگويي با ايسکانيوز، اهداي حواله خودرو به نمايندگان را تاييد کرده و خواستار استعفاي فاطمي‌امين شده بود، پس از مدت کوتاهي حرف خود را پس گرفت و گفت اظهاراتي که به نقل از او منتشر شده است نادرست است. او گفت: بنده در طول چند روز گذشته مصاحبه‌هاي متعددي را با برخي از سايت‌هاي خبري داشتم و امشب ملاحظه کردم که يکي از سايت‌هاي خبري به نقل از بنده مطلب کذبي را منتشر کرده است. وي افزود: خبرنگار اين سايت خبري از من سوال کرد که آقاي عليرضا بيگي نماينده تبريز گفته‌اند؛ در پي استيضاح سابق وزير صمت، حواله خودرو در بين نمايندگان توزيع شده است، آيا اين مسئله صحت دارد و يا خير؟ در پاسخ گفتم: «من آن روز درگير جلسه استيضاح وزير صمت و جز سخنرانان اصلي بودم و اين مساله را خودم به چشمم نديدم، اما بعد از اينکه شاهد کاهش شديد آراي موافقين استيضاح شديم، دو بحث در مجلس مطرح شد، اما اين مسائل تنها در حد شايعه بود.» اين نکته را به آن خبرنگار گوشزد کردم و گفتم: «من فرصت نکردم که اين مسئله - شايعات - را مورد بررسي و تحقيق قرار دهم»رسولي نژاد ادامه داد: بنده در ادامه به آن خبرنگار گفتم که دو مطلب را در حد شايعه در آن جلسه شنيدم؛ يک اينکه گفته شده بود، شب قبل از استيضاح در ساختمان مرکزي وزارت صمت، در خيابان سميه تعدادي از نمايندگان با وزير صمت جلسه داشتند و شايعه دوم اين بود که توسط يکي از معاونان وزارت صمت تعدادي حواله در مجلس توزيع شده است.
وي ادامه داد: من به آن خبرنگار اصلا اين طور نگفتم که تعدادي حواله خودرو در پي استيضاح وزير صمت در مجلس توزيع شده است و اين مطلب را تنها آقاي بيگي گفته اند و به بنده ربطي ندارد.رسولي نژاد افزود: همچنين بنده به خبرنگار آن سايت خبري گفتم که چون در زمينه اين شايعات تحقيق نکرده‌ام، هيچ وقت هم در اين چند ماه بعد از استيضاح، اين موضوع را در جايي مطرح نکردم و گفتم که در جريان نيستم و اين موضوعات در حد شايعه مطرح بوده است، چراکه بنده، نه در روز جلسه استيضاح سابق در اين زمينه صحبتي کردم و نه بعد از آن هم راغب بودم که اين موضوع را پيگيري کنم.وي تاکيد کرد: متاسفانه از قول بنده در اين سايت خبري نوشته شده که در شب قبل از استيضاح وزير صمت، حواله خودرو توزيع شده است در حالي که گفتم تعدادي از نمايندگان در شب استيضاح وزير صمت با وي جلسه داشته‌اند. اين نماينده مجلس بيان کرد: همچنين به آن خبرنگار گفتم که در جلسات استيضاح اين موضوع مسبوق به سابقه است که يا وزير استيضاح مي‌شده و يا با آراي کمي‌بر مسند امور باقي مي‌مانده است و سابقه نداشته وزير استيضاح شود و تعداد مخالفين استيضاح، از موافقين استيضاح بيش از صد نماينده بيشتر باشد، بنابراين بنده گفتم که در اين شرايط، اينگونه بحث‌ها و دو شايعه مورد ذکر مطرح شد. بنابراين صحبت‌هاي بنده با صحبت‌هاي عليرضا بيگي نماينده تبريز فرق دارد و تنها گفتم که اين موارد ذکر شده، در حد شايعه مطرح بوده است لذا مطالبي که در برخي از سايت‌ها از قول بنده در زمينه استيضاح سابق وزير صمت نوشته شده اند کذب محض است و بنده تمامي‌آنها را تکذيب مي‌کنم.اما خبرگزاري ايسکانيوز که مصاحبه اول را با رسولي نژاد انجام داده بود ضمن انتشار فايل صوتي مصاحبه خود با رسولي نژاد توضيح داد: بعد از انجام گفت‌وگو با رسولي‌نژاد نماينده مردم دماوند و فيروزکوه، نماينده مورد نظر بدون اينکه تماسي با باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران (ايسکانيوز) داشته باشد و خبرنگار و مسئولان اين رسانه را در جريان تکذيب محتواي منتشر شده از جانب خودش قرار دهد با يک سايت خبري گفت‌وگويي انجام داده و مصاحبه خود با باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران(ايسکانيوز) را تکذيب کرده است.
جهت تنوير افکار عمومي‌در خصوص انجام اين مصاحبه ضمن تاييد صحت متن گفت‌وگو، صوت مصاحبه جناب آقاي رسولي‌نژاد با باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران(ايسکانيوز) را منتشر کرده و اعلام مي‌دارد عليرضابيگي نماينده مردم محترم تبريز در مصاحبه با ايلنا براي اولين بار مساله تحويل خودرو به نمايندگان را مطرح کرده‌ بود.
واکنش دادستان کل کشور
در اين ميان حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري دادستان کل کشور در رابطه با جزييات نامه سيدرضا فاطمي‌امين وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص درخواست پيگيري ادعاي يکي از نمايندگان مجلس مبني بر واگذاري خودرو به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در جريان استيضاح وزير صمت اظهار کرد: در خصوص ادعاي آقاي بيگي نماينده مجلس شوراي اسلامي، بلافاصله دستورات لازم به معاونت مربوطه در دادستاني کل کشور براي پيگيري موضوع داده شد تا از فردي که چنين ادعائي کرده است خواسته شود مدارکي بر اساس آن چه ادعا نموده‌اند را ارائه داده تا بررسي لازم صورت گيرد و اگر مدارکي وجود نداشته باشد به دليل اينکه موضوع مهم و با حيثيت دولت و مجلس شوراي اسلامي‌در ارتباط است، تحت تعقيب قرار خواهند گرفت و مراتب به دادستاني تهران ارجاع داده خواهد شد.دادستان کل کشور بيان کرد: انتظار داريم هيات نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس بررسي اين موضوع را در دستور کار قرار دهند و مسئله را به صورت جدي پيگيري کنند. حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري تصريح کرد: دادستاني کل کشور اين موضوع را از نظر قضايي به صورت جدي پيگيري خواهد نمود تا به نتيجه نهايي برسد.
#شاسي_بلند_گيت
با تداوم اصرار نماينده تبريز روي اظهارات خود درباره اهداي خودروهاي شاسي بلند به نمايندگان مجلس در زمان استيضاح قبلي وزير صمت، هشتگ شاسي بلند گيت در فضاي مجازي داغ شد .بيژن اشتري در توئيتر نوشت: اين موضوع اگر درست باشد رئيس جمهور و کابينه اش بايد استعفا دهند و مجلس هم بايد منحل شود. رشوه دهنده و رشوه گيرنده، صلاحيت نه تنها هيچ شغل و منصب حکومتي ندارند بلکه مستوجب شديدترين مجازاتها هستند. اولين خواسته مردم اعلام اسامي‌نمايندگاني است که اين ماشين‌هاي شاسي بلند را دريافت کرده اند. ياد نخست وزير يکي از کشورهاي اسکانديناوي افتادم که به جرم استفاده شخصي از بليت قطاري که مخصوص استفاده کاري بوده مجبور به استعفا شد.عبدالرضا داوري با کنيه به فاطمي‌امين نوشت: او نه مرام «فاطمي» داشت و نه «امين» بود.عبدالله گنجي مديرمسئول روزنامه جوان و عضو شوراي اطلاع رساني دولت هم در توئيتي خطاب به روساي سه قوه نوشت: توقع مردم و حيثيت قواي محترم ايجاب مي‌کند تکليف جناب بيگي، فاطمي‌امين و صحت و سقم 75 خودرو را در موضعي صريح، واضح و مشترک به مردم اعلام بفرماييد. باز نگه داشتن اين پرونده‌ها خيانت به انقلاب اسلامي، نمايندگان و مديران سالم است.يک کاربر توئيتر هم نوشت: يا برخي نمايندگان رشوه گرفته اند يا نه. اگر گرفته اند بايد تمام آن نمايندگان و وزير رشوه دهنده اخراج و بازداشت شوند و اگر نگرفتند بايد نمايندگاني که ادعاي دروغ کردند اخراج و بازداشت شوند. منتظر آزمون عدالتي که شعار مي‌دادند هستيم.بايد ببينيم آيا عليرضا بيگي نماينده تبريز که در سه روز اخير بارها بر ادعاي خود پافشاري کرده، همچنان روي موضع خود مي‌ماند و آيا پيگيري جدي روي اين ادعا صورت مي‌گيرد تا افکار عمومي‌درباره آن قانع شوند يا اين پرونده مجلس حداقلي، همچنان باز مي‌ماند؟
کد مطلب: 194692
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *