۰
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۱
رقابت شانه‌به شانه اردوغان و قليچداراوغلو ادامه دارد

ادعاي دخالت شرق و غرب در انتخابات ترکيه

ثانيه‌شماري براي انتخابات سرنوشت‌ساز ترکيه آغاز شده‌است. طبق برنامه، انتخابات روز يکشنبه برگزارخواهد شد.
ادعاي دخالت شرق و غرب در انتخابات ترکيه
گروه بينالملل-مانیا شوبیری: ثانيه‌شماري براي انتخابات سرنوشت‌ساز ترکيه آغاز شده‌است. طبق برنامه، انتخابات روز يکشنبه برگزارخواهد شد. خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي مي‌نويسد که «محرم اينجه» يکي از نامزدهاي انتخابات انصراف خود را از رقابت‌هاي انتخاباتي اعلام کرد، اقدامي که به اعتقاد تحليلگران منجر به افرايش شانس پيروزي قليچدار اوغلو رقيب اصلي «رجب طيب اردوغان» خواهد شد. در اين دوره از انتخابات رياست جمهوري ترکيه، رجب طيب اردوغان نامزد مورد حمايت ائتلاف «جمهور»، کمال قليچداراوغلو نامزد مورد حمايت ائتلاف «ملت» و سينان اوغان نامزد مورد حمايت ائتلاف «آتا» در حال رقابت هستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،64 ميليون و 113 هزار و 941 نفر نفر واجد شرايط راي دادن در انتخابات همزمان رياست جمهوري و پارلماني ترکيه هستند که سه ميليون و 416 هزار و 98 نفر از آنها در خارج از کشور ترکيه به سر مي برند.
نامزدي که روز پنجشنبه انصراف داد؛ «محرم اينجه» رهبر حزب چپ ميانه «مملکت» (ميهن) است. او يکي از چهار نامزد انتخابات رياست جمهوري ترکيه بود که قرار است يکشنبه هفته آينده برگزار شود. انتخابات پارلماني ترکيه نيز قرار است در همان روز برگزار شود.
اينجه به دليل داشتن اهداف احتمالي شخصي و خودخواهانه از سوي ائتلاف 6 حزبي «ملت» با انتقاد مواجه شده بود؛ ائتلافي که با حمايت از کمال قليچدار اوغلو به عنوان رهبر اپوزيسيون دولت حاکم، احتمال دارد انتخابات رياست جمهوري ترکيه را به دور دوم بکشاند.
اينجه پس از هفته‌ها مقاومت در برابر درخواست‌ها براي کناره‌گيري‌اش، روز پنجشنبه در مقابل مقر حزب‌اش، به خبرنگاران گفت: من به خاطر کشورم از رقابت کنار مي‌روم.
چالش جدي اردوغان
اردوغان که از سال 2003 به عنوان نخست‌وزير و رئيس‌جمهور، ترکيه را رهبري مي‌کند با چالش‌برانگيزترين انتخابات حکومت 20 ساله خود مواجه است.نظرسنجي‌ها به قليچدار اوغلو برتري جزئي نسبت به اردوغان داده است، اگرچه انتظار نمي‌رود که هيچ يک از نامزدها بيش از 50 درصد آراي لازم براي انتخاب شدن در دور اول را کسب کنند.
اينجه زماني که نامزدي او براي اولين بار اعلام شد حدود 8 درصد از آرا را به خود اختصاص داده بود اما طبق نظرسنجي‌ها، محبوبيت او از آن زمان تاکنون به حدود 2 درصد کاهش يافته است. اين سياستمدار سرسخت از نامزد ديگري حمايت نکرد، اما تحليلگران عقيده دارند که کناره‌گيري او شانس قليچدار اوغلو را افزايش مي‌دهد.
هاميش کينيار تحليلگر ارشد خاورميانه و شمال آفريقا در شرکت اطلاعات ريسک «وريسک ماپلکرافت»
(Verisk Maplecroft)  در نظرات ايميلي خود نوشت: اينجه از حمايت راي‌دهندگان ناراضي از اردوغان و قليچدار اوغلو استفاده مي‌کرد.
وي افزود: در حالي که نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد که اکثريت راي‌دهندگان اينجه احتمالا به قليچدار اوغلو متمايل مي‌شوند اما با اين وجود هنوز مشخص نيست که آيا راي‌دهندگان کافي براي پيروزي مطلق او در دور اول وجود خواهد داشت يا خير.
اعضاي اتحاد ملت با استقبال از تصميم کناره‌گيري اينجه، براي پيروزي در دور اول روز يکشنبه ابراز اميدواري کردند و قليچدار اوغلو از وي خواست به ائتلاف مخالفان بپيوندد.
ادعاي دخالت روسيه و آمريکا در انتخابات
به موازت بگو مگو در موضوعات داخلي انتخابات ترکيه، ادعاي دخالت خارجي هم سوژه جديدي است. رهبر اپوزيسيون ترکيه و يکي از کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري، روسيه را به اشاعه توطئه و اخبار نادرست پيش از انتخابات رياست جمهوري و پارلماني ترکيه متهم کرد. قليچدار اوغلو در توئيتي نوشت: دوستان عزيز روس! شما پيشتر در توطئه‌چيني، اشاعه اخبار نادرست و جعلي در ترکيه دست داشتيد. اگر پس از 15 مه هم دوستان خود را مي‌خواهيد دست از سر ترکيه برداريد. ما هنوز خواهان همکاري و دوستي هستيم. در واکنش به اين موضع‌گيري، سخنگوي کاخ کرملين، شايعات درباره دخالت مسکو در انتخابات پارلماني و رياست جمهوري ترکيه را رد کرد. «ديميتري پسکوف» خاطرنشان کرد: رسما اعلام مي کنيم که دخالتي در انتخابات ترکيه نداريم و کسي که چنين اطلاعاتي به آقاي قليچدار اوغلو (نامزد انتخابات رياست جمهوري ترکيه) ارائه کرده، دروغگوست.
پسکوف از قليچدار اوغلو نامزد انتخابات رياست جمهوري ترکيه خواست پرونده ادعاي دخالت روسيه در انتخابات آمريکا را مرور کند تا ببيند چطور واشنگتن ميليون‌ها دلار صرف تحقيقات کرد و به اين نتيجه رسيد که کرملين دخالتي نداشته است.
در نقطه مقابل اپوزيسيون ترکيه ، حاميان آک‌پارتي هم مدعي دخالت آمريکا شده‌اند. وزير کشور ترکيه نيز امروز درباره دخالت واشنگتن در انتخابات اين کشور هشدار داد و گفت: آمريکا در انتخابات ترکيه دخالت مي کند و همه اين موضوع را ميدانند و خود «جوبايدن» رئيس جمهوري اين کشور هم آنرا علني کرده است.
«سليمان سويلو» افزود: کاملا مشخص است که حمله به «محرم اينجه» کانديداي رياست جمهوري و رهبر حزب «مملکت» از کجا نشات مي‌گيرد. بايدن آدم‌هايش را در ترکيه فعال کرده است. هرچه هست ؛ انتخابات ترکيه احتمال خيلي زياد به دور دوم کشيده خواهد شد اما نکته نگران کننده اين است که ترکيه مستعد تنش‌هاي سياسي و اجتماعي خطرناک است.
کد مطلب: 195534
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *